Gå til innhold
Arkivverket

[#6341] Peter Andreas Holmberg, Leka og Lena fra Lexvigen,


Gjest Jan Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tiller

I Ft. fra 1865 står Peter Andreas oppfört som " Peter Holmberg, Skomakerdreng, 22 år gammel og ugift ", bopelsadresse Skotnes 13/1, Leka. Han arbeidet en kort stund som skomaker i Trondheim för han som 25-åring emigrerte til Amerika ombord på båten Schveden" i 1869. Han ble gift med en kvinne fra Leksvik ( Lena ) De hadde flere barn, og i 1936 var fortsatt 3 av dem i live. I fölge folketellingen over Nordmenn bosatt i MICHIGAN, Amerika i 1880, står det oppfört en Peter Holmberg, 36 år gammel (födt 1844). Han arbeider som sagbruksarbeider og er gift med Lena Holmberg, 33 år gammel. Begge er födt i Norge med Norske foreldre. De har barna Amelia Holmberg 4 år ( födt 1875-76) , og Aloza Holmberg 4 1/2 år födt februar 1875, begge födt i Michigan, USA. Deres bosted er " Muskegon, Muskegon County, USA Jeg er på leting etter denne Lena fra Leksvik som han giftet seg med, men jeg trenger hjelp. Er det noen fra Leksvik som kan slå opp noe sted? Jan Tiller, Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Hei,Har sjekket kirkebøkene for Leksvik i perioden 1846 til og med 1848, men fant ingen Lena. Sjekket deretter navn som feks. Carolina, Malena, Paulina, Nicolina, Olina, Olena osv. Sammenholdt med emigrasjonsprotokollen for Trondheim fant jeg i 1872 følgende person utvandret: Olena Paulsdatter Dahl, 25 år, bopel Lexvigen, utvandret 29.05.1875 til Muskegon, agent Ennis.Leksvik kirkebok 1847 s.44 nr. 13: Olina, f. 18.01.1847, døpt 06.03.1847, uekte, forldre: pike Christiana Olsdtr. Vaterlo og ungkar Paul Ellefsen Østerdalstrøen. Begges 1. leiermål. Faddere: Gjertrud Christoffersdtr. Fos?, Kerstina Olsdtr. Vaterlo, Karen Ellefsdtr. Østerdalstrø, Erik Johnsen Ytterdal, Peder Olsen Østerdal, Andreas Johnsen Fos?.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Kirsti Tusen takk for svar. Ja dette må være min Lena! Det gjenstår nå å finne de videre spor etter deres barn i Amerika. Kjempetakk for god hjelp! Jan Tiller, fra solfylte Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Prøv Barbara Bednarz i USA: barog@route66web.com hun av Dahl-familien i Leksvika, og har kartlagt en haug med avkom i USA. Jeg ser forresten ei Elen Olina Dahl født i Leksvik 1858, død 1943 i Hitterdal, Clay, Minnesota i et av hennes oppsett (tar dette med bare på grunn av navnet).Med hilsen Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.