Gjest Gitte Jacobsen Martinsen Skrevet Oktober 13, 2001 Del Skrevet Oktober 13, 2001 Hei.Vet at Mjølner er et fotballag,og en hammer. Kom over et yrke som heter mjølner, er det noen der ute som har et forslag på hva det kan være.Så yrket i forbindelese med høvleri- og sagbruk.mvh Gitte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Skogli Skrevet Oktober 14, 2001 Del Skrevet Oktober 14, 2001 Hei!Kan det være en norsk variant av det svenske "mjölnare", altså "møller" på norsk? Var sagen vanndrevet?Mvh Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Mathisen Skrevet Oktober 14, 2001 Del Skrevet Oktober 14, 2001 Jeg mener at man i eldre tider også kalte en vanndrevet sag for en mølle: en "sagmølle". Om dette er riktig, så kan kanskje en som arbeidet på saga også kalles møller.Mvh Hans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Oktober 14, 2001 Del Skrevet Oktober 14, 2001 Ordet har vel bakgrunn i omgrepet 'knuse'. I eldre tider hadde dei òg barkemøller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen Skrevet Oktober 14, 2001 Del Skrevet Oktober 14, 2001 Hei og hå!!! Takker for alle svar, jeg har kommet fram til det samme.Mjølner er dialektsform av ordet myllar,mjølnare. I mitt tilfelle arbeidet en slektning på et sagbruk, er i dag blitt fortalt at på slutten av 1800-tallet var sagen vanndrevet. Mysteriet er løst.Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen Skrevet Oktober 14, 2001 Del Skrevet Oktober 14, 2001 PS. Glemte at dialekten var fra Mysen,Indre Østfold.Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts