Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

[#6591] Mjølner?

Recommended Posts

Hei.Vet at Mjølner er et fotballag,og en hammer. Kom over et yrke som heter mjølner, er det noen der ute som har et forslag på hva det kan være.Så yrket i forbindelese med høvleri- og sagbruk.mvh Gitte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Skogli

Hei!Kan det være en norsk variant av det svenske "mjölnare", altså "møller" på norsk? Var sagen vanndrevet?Mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Jeg mener at man i eldre tider også kalte en vanndrevet sag for en mølle: en "sagmølle". Om dette er riktig, så kan kanskje en som arbeidet på saga også kalles møller.Mvh Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Ordet har vel bakgrunn i omgrepet 'knuse'. I eldre tider hadde dei òg barkemøller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og hå!!! Takker for alle svar, jeg har kommet fram til det samme.Mjølner er dialektsform av ordet myllar,mjølnare. I mitt tilfelle arbeidet en slektning på et sagbruk, er i dag blitt fortalt at på slutten av 1800-tallet var sagen vanndrevet. Mysteriet er løst.Gitte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS. Glemte at dialekten var fra Mysen,Indre Østfold.Gitte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.