Gå til innhold
Arkivverket

[#6621] Halvor Pettersen Bering/Biring fra Biri Sogn - fød


Gjest Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Langaas Jensen

Halvor Pettersen ble kalt Bering - Biring - Biering. Jeg vet ikke om han fikk navnet fordi han var født i Biri Sogn eller om det er et gårdsnavn fra hjemtraktene. Halvor begynte ved Kongsberg Sølvverk ca 1697 og har vel kommet fra Biri på den tiden. Kjenner ikke navnet på kona, han kan ha giftet seg før han flyttet til Kongsberg. Halvor ble overstiger etter hvert og han døde ved en ulykke i gruva 15/6-1724.Håper noen kan hjelpe meg her - finnes det bygdebøker fra Biri? Hvor langt tilbake går kirkebøkene? Vet noen om andre steder jeg kan lete? Har fått hjelp av dere før, så jeg håper!!!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Turid. Jeg anbefaler deg og kontakte Opplandsarkivet på Maihaugen. Der arbeider det en som heter Richard Fauskerud som er veldig flink. Lykke til. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Mona! Tusen takk for tipset. Jeg skal selvfølge benytte meg av en så fin mulighet. Kanskje jeg endelig kan få hull på "byllen"! Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes bygdebok for Biri-Snertingdal, bd.III. Jeg kunne ikke se at noen gård, foruten Biri prestegård, het Biri e.l. Kirkeboka starter i 1730.Bøkene for tiden 1789-1814 og 1854-1877 brant opp i en brann i 1890. Det må vel finnes lister over folk som arbeidet ved Kongsberg så tidlig. Jeg mener å huske at det har vært opp her før for en god stund siden, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Berit! Takk for at du sjekket gårdsnavn for meg. Det var flere på Kongsberg som fikk navn etter hjemstedet, så dette var vel "Biringen". Ja, det finnes Sølvverksmanntall, og der fant jeg ham i 1711. Der sto alderen hans, hvor han var født og antall år han hadde vært ved Sølvverket. Men neste manntall er først i 1724 og det var året han døde! Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Du skal vel ha flaks hvis du finner løsningen på denne, men tror du lettest treffer de som virkelig "kan" Biri ved å få inn en etterlysning i Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift. Det er flere som kjenner området godt hva gjelder virkelig gammel slekt, som ikke bruker internett.Redaktøren av VSHT er Jan Eilert Jaatun, 2857 Skreia - tfn 61 16 38 93Kan kanskje lønne seg å ringe for om mulig å rekke neste nummer.Tror denne etterlysningen kan vekke litt interesse, den er jo litt av en nøtt.Du kan jo også legge inn en etterlysning på www.slektshistorielaget.com som dekker Biri.mvh Geir Thorud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.