Gå til innhold
Arkivverket

[#6625] Oppslag i bygdebok for Byneset?


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Godtfolk! I byleksikonet for Trondheim nevnes det at en av Gaustad-gårdene på Byneset er kalt "Schadestu". Den skal ha navn etter en underoffiser Johan Schade som var leilending der midt på 1700-tallet. Hvis noen har mulighet til å slå opp i bygdebok for Byneset for å hjelpe meg med denne karen, blir jeg meget takknemlig. Vel, jeg ber ikke om at folk skriver av side opp og side ned, slikt kan jeg gjøre selv hvis jeg finner ut at stoffet er relevant for meg. Ei av mine formødre, Siri Johansdatter Schade (Prøys) nevnes som 58 år gammel enke i Trondheim i 1801. Hun må da ha vært født omkring 1743. Hvis familier er opplistet i bygdeboka, håper jeg å få bekrefta/avkrefta om Siri er datter av underoffisereren.Med vennlig hilsen Arne Langås http://home.c2i.net/olangaas eutrollet@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ikke mye i den boka. Korporal Johan Schade kjøpte en av gårdene(Gaustad) i 1725 og flyttet dit selv i 1728. I 1752 er nevnt Johan Schades enke Marit Pederdt. Iflg. J. Hornemann så står det Johan Schade død ju.. 1762, vaktmester(militære ble ofte vaktmester(veimester?)) fra Bynesset. Gift 6/1 1745 St..(Str.Std.Stb.?) Marthe Pedersdt. Lu... Røberg død nov. 1766. Hun 2.g. Ole Valhin? på Molde. Så sto noen barn tror jeg: Siri 1747, Ingeborg 1750 og Ole 1756. Folketelling for Romsdal 1701: Husm. under Gjermenes i Vestnes: Olle Schad 56 år, sønner: Jon Olsen 14, Olle 12 og Hans 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Mange takk for opplysningene. Det er vel ikke utenkelig at dattera Siri er identisk med mi formor. Siri i Trondheim skulle være født rundt 1743, men aldersoppgivelsene i 1801 er vel ikke alltid å stole på. Nå har jeg iallfall noe å bygge videre på. Er bygdeboka i ett bind, eller er den fordelt på flere? Hvilket bind er i såfall dette fra?Mvh Arne Langås - eutrollet@hotmail.com - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var bare 1 gårdsbok og 1 "kulturbok". Jeg så i begge men kunne ikke finne mere om ham. Jeg vet ikke hvorfor Hornemann hadde tatt med 1701 tellingen, men kanskje mente han at Olle var faren. Så lurer jeg på om St. skal var Stadsbygd da jeg mener jeg så navnet Rødberg i den forbindelse, usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

"St" står visst for Stadsbygda ja. Jeg fant dette ekteskapet i familysearch.org også, men kunne ikke være sikker på om det var samme karen. Paret skal ha blitt gift 06.01.1745 i Stadsbygda, og kalles Johan Schade og Marit Pedersdatter Roberg, siste trolig "anglifisering" av Røberg. Familysearch har også med et annet ekteskap hvor Johan Schade er brudgom. Året var da 1729, stedet Byneset. Brura har i Familysearch fått navnet "Marite Siurson" (antakeligvis Marit Sjursdatter).Takker atter en gang for svar!Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ang. 1701-tellinga: Hvis Johan Schade ble gift første gang i 1729 (går da ut fra at det er én og samme mann), må han ha vært født tidlig på 1700-tallet, seinest i 1710. Det er ikke umulig at han var født så tidlig som i 1687 og dermed er identisk med den 14 år gamle Jon Olsen Schad fra Romsdalen, men dette blir sjølsagt bare teorier.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge Stadsbygd II var Marit Pedersdatter f 1720 og datter til Peder Rauberg (Røberg) og kona Siri Hansdatter. Forfedrene til Siri Hansdatter hadde vært på Rauberget heilt fra 1615. Marit Pedersdatter hadde ei søster Ingeborg som vart g.m. Paul Andersen Rørvik i Stadsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Takker for svar! Jeg har funnet ei Marit Pedersdatter Røberg nevnt i Stadsbygd genealogy (amerikansk base med mange navn fra Rissa og Stadsbygda), og vil tro dette er samme person. Jeg får se til å fjernlåne noen bøker snart. Jeg er ennå ikke fullstendig sikker på om Mikkel Hanssen Moes enke Siri Johansdatter Schade (Prøys) i Trondheim er identisk med dattera til Johan Schade på Byneset, men mulighetene er store. Får se om jeg finner mer om dette på Statsarkivet. Atter en gang takk!Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.