Gå til innhold
Arkivverket

[#6646] Min tipp-tipp-oldemors sørgelige skjebne


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

En av mine tipp-tipp-oldemødre,Martha Arentsdtr. Brenne (Brænne),giftet seg med bakermester Andreas Rosenlund i Vor Frues kirke i Trondheim 17.11.1811. Til tross for at de fikk flere barn, finner jeg på det nye fattighuset i Trondheim i 1865 Marit Rosenlund,Fattiglem,Enke (Andreas ble begravet 24.05.1865), 83 Aar,Fødested: Leinstranden. Kjenner noen til en gård eller husmannsplass med navnet Brenne (Brænne) på Leinstranden, eller vet noen hvor Martha kom fra? Takknemlig for svar. Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det finnes 2 Brenne-gårder i Skogn i 1801-tellingen, Brenne Over og Brenne Nedre, i Alstahoug sokn. Og på Brenne Nedre finner du Arnt Jacobsen, huusbonde, 55, givt 1ste gang, leilænding og opsidder, og hans kone Brynnilde Eschildsdtr., 56. givt 2den gang. Denne Arnt synes å være en god kandidat som Martha Arentsdtr. Brennes far. Men moren kan kanskje ha vært hans første kone?Ellers finnes også en gårdsom heter Brende i 1801-tellingen for Frosta, men ingen navn der peker mot en forbindelse til den Martha du nevner.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Hans! Takk for tipset! Jeg skal følge det opp og ta en titt i kirkeboka på Riksakivet neste gang jeg er der. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Ved oppslag i folketellingen for Skogn 1801 ser jeg at det finnes en sønn, Ole Larsen,14 år,som må være Brynnildes sønn i første ekteskap. Siden Arnt jacobsen var i sitt første ekteskap, er det nok tvilsomt at dette er "min" Arent. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Martha kan jo ha vært i tjeneste på en Brenne-gård, som ikke nødvendigvis er på/i Leinstrand, og tatt navnet derfra. Likevel var nå Skogn en omvei fra Leinstrand til Trondheim - hvis det er slik det henger sammen? Er ikke Brenne et mer vanlig navn i Trøndelag?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I 1865 for Melhus finner jeg i hvert fall Branumsbrænnen og Branumsbrænnen indre (Melhus sogn), Kirkeflaabrænnen (Flaa s.) og Grøthbrænden og Krogstadbrænden (Høilandet s.). I matrikkelutkastet 1950 kan du sikkert finne enda flere Brenne/Brenna/Brende/-brenna osv. i Melhus/Leinstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Tilbake til Skognalternativet. I kirkeboka for Alstadhaug finner vi under døpte i 1797 en Marte Arntsdatter. Som mor er oppgitt Elen Eskildsdatter og Arnt Sivertsen. Det opplyses videre at de er ugifte og at det er første gangs leiermål. Som en av fadderne er oppgitt Brynhild Eskildsdatter, kona på nedre Brenne. I folketellingen for 1801 finner vi igjen Elen, med datteren Marte (4 år), som tjenestepike på gården Lund ikke langt fra Brenne. Faren Arnt Sivertsen har jeg imidlertid ikke funnet spor etter.Svakheten ved dette alternativet er alderen, Marte er for ung til å gifte seg i 1811 (14-15 år).Brenne/Brende/Brænne som gårdsnavn er ikke så vanlig. O.Rygh opererer med 13 stk. 2 av dem ligger i Skogn. 1 på Ytterøy og en på Frosta. I Sør-Trøndelag oppgis det ingen. Derimot er -brenna, -brenden ol. tallrike som sisteledd i sammensatte navn, helst på husmannsplasser. Ofte utgjør da navnet på hovedbølet førsteleddet og det var gjerne dette tjenestefolk og husmenn tok til etternavn. Eks.: Kirkeflaabrennen var ganske sikkert en husmannsplass under gården Kirkeflaa. En husmann som flyttet ville kanskje ta navnet Ole Olsen Kirkeflaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kirsten:Du sier i et av dine innlegg ovenfor her, men henvisning til FT1801, at Ole Larssen, 14 år, på Brenne Nedre i Skogn må være Brynnildes barn fra hennes første ekteskap. Men det står jo faktisk i FT at Ole Larssen er "Deres barn". Hvordan kan dette tolkes som noe annet enn at Arnt og Brynnilde er Oles rette foreldre? (Jeg må tilstå at jeg heller ikke forstår hvorfor det forhold at sønnen Ole eventuelt ikke skulle være Arnts barn, skulle bety at denne Arnt ikke kunne være den du søker?).Med nysgjerrig og vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Til Hans. Det faktum at Ole heter Larsen til etternavn og ikke Arntsen får meg til å tro at han er Brynnildes barn av første ekteskap. Det fører til at hun og Arnt ikke kan ha barn som er eldre enn Ole. Løsningen kan være at Marthe er født utenfor ekteskap, men siden Arnt er leilending, kan man ikke uten videre gå ut fra at han har vært på Brenne hele tiden siden Marthe ble født. Dessuten ville hun vel ha brukt morens (evt. pleieforedres) oppholdssted som navn. Mvh Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Antar du resonnerer riktig, Kirsten. Selv la jeg mer vekt på uttrykket "Deres barn" enn på patronymet (Larssen istedenfor Arntsen), men jeg innser at det er dårlig begrunnet. Men lykke til i din videre jakt - det blir spennende å følge med!Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

HEI Hans! Takk for det, men jeg tror jeg legger Martha til side en stund og konsentrerer meg om andre personer, som ikke er så vriene. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi W.Opdal

Kanskje er ikke den Marit Rosenlund du finner i 1865-tellingen din tttoldemor? Hennes navn var jo Martha Arentsd - og det var vel ikke vanlig å ta sin manns etternavn...? Er kanskje Martha allerede død på det tidspunktet (1865)? Hvem/hva står oppført i kirkeboken vedr Andreas Rosenlunds død i 1865? www.familysearch.com viser en Andreas Falck Rosenlund som giftet seg med Serine Elisabeth Hoier den 22.oct 1854 i Vor Frues Kirke Trondheim. Bare et lite tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Bibi! Kirkebok nr. 21 for Trondheim domkirke viser : "1865 Onsdag 24. Mai kl. 1 1/2 begr. forhenv. Bagermester og Fattiglem Andreas Rosenlund død 18. d. af Alderdomssvekkelse 85 Aar gl. i Fattigjord fra Fattighuset." Siden Andreas var på fattighuset, går jeg ut fra at også Martha var der. De var jo ikke så nøye med hvordan man skrev navnene i gamle dager. Andreas Falch Rosenlund er en slektning. Hvis jeg ikke husker feil, er de fettere. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.