Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#6710] Fredrik Fredriksen Sandal f. ca 1692, Jølster ?

Recommended Posts

Gjest Atle Jan Westrheim

Fredrik Fredriksen Sandal f. ca 1692 d. 1781, Bjarkøy, Troms. Gift med Marit Knutsdatter, Bjarkøy,Troms. I flg. Bjarkøy Bygdebok b. 2 s. 68 er det nevnt at han muligens er fra Jølster i Sunnfjord. Jeg har enda ikke funnet noe videre om Fredrik. Er det andre som kan gi meg noen ledetråder ?

• 3 år senere...
Gjest Gisle Hersvik
Gjest Atle Jan Westrheim

I flg. Bjarkøy Bygdebok så ble Johanna gift i 1773 med Ole Rasmussen, Sør-Leirvåg f. ca 1750. Disse bodde på først på Flatøy og senere på Krøttøy og fikk hele ti barn.Otte giftet seg i 1771 med Anna Margrethe Pedersdatter Gjevær, ant. fra Kvæfjord. Bodde først på Flatøy og senere Krøttøy og de fikk seks barn.

Gjest Einar Benjaminsen

Disse Sandal som har dukket opp i noen skifter i Lofoten er da altså barn av Otte Fredriksen Sandal:Christian Ottesen Sandal (dør i 1799 i Vågan)hans søsken som nevnes da:Fredrich Ottesen Sandal (i torsken da, hvor jeg også finner ham i 1801)Margrethe Sophia Ottesdtr Sandal (finner jeg i 1801 Vågan, hvor hennes mor Anna også er da)Gotfrid Ottesen Sandal (som er i Astafjord i 1799, finner ham i 1801 tellingen også)Men grunnen til intressen for denne familien er at jeg i en vigsel i 1752 i Borge i Lofoten finner en Mademoiselle Margrete Sandal som gifter seg med enkemann Hans Gregersen fra Vareid i Flakstad.Denne damen som virker å være av litt høyere rang får 4 barn sammen med Hans:- Maren Johanna Hansdtr Colling - Jørgen Friderich Colling - Greger Hansen - Christian Opdahl (Hansen?)Som vi ser går både navnene Fredrik og Christian igjen her. Også i neste genrasjon finner vi likheter på navn i disse slektene.Mitt spørsmål er nå om det er noen som vet noe om et eventuelt slektskap mellom Sandalene i Bjarkøy og den Margrete Sandal som kommer til Vareid i 1752? Hun kan være født mlm 1715 og 1730, altså noe eldre enn Otte og Johanna.....Er det noen som vet noe?MvhEinar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.