Gå til innhold
Arkivverket

[#6752] Nicolai Holtermann, Bergen ca 1845


Gjest Øystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Stiansen

Vet noen om noe nærmere informasjon om Nicolai Holtermann og P. Holtermann, begge to kjøpmenn i Bergen rundt 1846?De var forlovere i et bryllup i min slekt, og jeg er litt nyskjerrig på hvorfor disse to ble valgt som forlovere.Jeg har funnet Nicolai Holtermann i folketellingen 1865, men lurte på om det fantes noe nærmere litteratur eller beretninger om hva slags næringsvirksomhet disse drev med?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Det ser ut til at P.(Peder) Holtermann f.1803 og Nicolay Holtermann f.1804 var brødre og sønner av Lorenz Holtermann og Anne Margrethe Blydt. Når det gjelder opplysninger som kan hjelpe deg videre så ser jeg at det finnes en bok av Ole Holtermann "Slægtsbok for familien Holtermann" som kanskje gi deg noen opplysninger. Den finnes til utlån på Bergen Offentlige Bibliotek. Vel verdt et forsøk? Du kan jo også sjekke fadderne til de to guttene om det kan være noe slektskap på morsidene med din familie på kvinnesiden av slekten.Med hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Heisan Greta!Tusen takk for tipset - dette skal jeg sjekke nærmere. Ble bare litt nyskjerrig når navnet dukket opp ved en barnefødsel. Skal ta meg en tur på biblioteket i dag og se hva jeg finner!Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hanne Schnitler

Boka til O. Holtermann fra 1901 har med Lorentz Dass Holtermann, kjøpmann, f.1768 i Koppervik, d. 1837 i Bergen gift med Anne Margrete Blydt. Sønnene har ikke jeg registrert, men de står nok der. Ellers finnes det noen Holtermenn i oversikten over Bergens borgerskap på Digitalarkivet, Abraham H. og Henrik H., skomakere. Mulig det finnes flere der. Hilsen Hanne S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Heisan Hanne!Takk for innspill. jeg har kikket nærmere på denne familien, for eventuelle fadderskap eller andre forbindelser til min egen linje. Dessverre ser det ut til å være et dødt løp.Sjansen er derfor stor for at Holtermans kun var faddere en gang for min familie, og at forbindelsen kun var arbeidsrelatert (kan være at Holterman var arbeidsgiver for en av mine aner). Siden mine aner ikke dukker opp som faddere/forlovere e.l. i Holterman-familien ser det ut til at Holtermans hadde andre venner og bekjente å støtte seg til i slike tilfeller.... :)Er det noen som vet noe om hvor vanlig det var i Bergen på 1840-60 tallet at arbeidsgivere stilte opp som faddere for sine ansattes barn?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.