Gå til innhold
Arkivverket

[#6773] Døpte på Eiker 1700 - - -, eller...?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I de siste par ukene har jeg "kost" meg med å legge inn aner og slekt på Eiker helt tilbake til tidlig 1700-tall. Jeg har midlertid oppdaget at "Døpte på Eiker" fra denne tiden (ligger under Digitalpensjonatet) ikke på langt nær har med dåp alle de barna som jeg ville forvente dersom alle barn fra Eiker ble døpt i Haug kirke. (IGI refererer f.eks. mange jeg ikke finner igjen).Spørsmålet blir da om gårdene "nederst" i det som nå er Nedre Eiker ofte valgte å døpe i Bragernes eller Strømsø, f.eks. hvis været og temperatur gjorde reisen opp til Hokksund vanskelig.Implisitt i dette ligger jo også et spørsmål om listene over "Døpte på Eiker" i Digitalpensjonatet er fullstendige i forhold til de foreliggende kirkebøkene?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Tror det er en god del riktig i teorien din - men de fleste som mangler tror jeg nok skyldes prestenes mangelfulle føring av kirkeboka. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor kenneth Talmo

Kjell. Sier som Jon at det er nok en del rett i teorien din. Men, vær litt obs på Kongsberg også. Vet ikke hvordan det var med forbindelsen den veien fra de "nedre" gårdene i Eiker på den tiden. Mot slutten av 1700-tallet har jeg sett noen Temte-barn døpt på Kongsberg. Vet ikke om dette er Temte fra Eiker eller ikke. Har aldri sjekket det,bare observert navnene.Forøvrig er det en del Flesaker - Vego - Stablum - Mosnæs - Vinsvold Hægstad - noen med navnet Stenshorne har jeg også sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor kenneth Talmo

Kjell. Glemte i mitt forrige innlegg å nevne at Eikerbarn også ble døpt i Fiskum Kirke. Men, her var det nok svært få fra de nedre deler av Eiker. Men, de presten ikke glemte å føre inn er vel registrert i minesterialboka for Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for raske svar! Jeg må innrømme at jeg hele tiden har regnet med at det som er lagt ut for Eiker gjengir minesterialboka. Har jeg tatt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.