Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

[#6830] Skal du besøke Statsarkivet i Kongsberg?

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da lurer jeg på om du har anledning til å gjøre to helt EKSAKTE oppslag for meg, i kilder som ikke er tilgjengelige i Riksarkivet. Til gjengjeld kan jeg gjøre tilsvarende for deg her i Oslo, hvis det skulle være interesse for det.Det jeg skulle ha undersøkt er følgende:1) Iflg. skifte på Prestesæter under prestegården i Efteløt, Sandsvær 11/11 1797, skulle Hans Olsen ha fått bygsel på plassen Prestesæter av presten datert 10/11 1788, tinglyst 11/11 1790. Jeg er interessert i om det i tingboka på denne dato (11/11 1790), evt. i panteboka, kan stå noe om hvor Hans Olsen kom fra. Det kan i skiftet synes som om han skrev seg ”Hovde” på bygslingstidspunktet. Kan dette stemme? Går det evt. frem i hvilket prestegjeld dette var?2) Det var et skifte på Ljøterud-eie i Sandsvær i 1824 etter Marthe Larsdatter (iflg. gårdshistorien for Sandsvær). Hun var gift med Even Monsen. Jeg er interessert i å vite om han fortsatt levde ved skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Hei! 1)Bygselseddel dat. 8. august 1788, tgl. 11. november 1790 på plassen Prestesæter i Sandsvær nevner bare bygsleren som "Hans Olsen". (Pantebok I-7, fol. 196 a, Numedal og Sandsvær)I tingboka er det ingen innførsler på datoen 11.11.1790.2) Skifte etter Marthe Larsdatter på Ljøterud begynte 9. oktober 1824. Enkemann Even Monsen var tilstede ved skiftet.Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hjertelig takk, Else! Bare si fra om jeg kan gjøre noe for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg prøver igjen, og mitt tilbud om gjenytelser står fortsatt ved lag. (Mange landsdekkende kilder finnes bare i RA og ikke på mikrofilm). Jeg har i mellomtiden funnet ut at ovennevnte Hans Olsen og hans kone Gunhild Jonsdtr. på Prestsætra var fra Tinn, de ble gift der i beg. av 1771.Nå er dessverre gårdshistorien for Tinn meget upålitelig, har jeg funnet ut, derfor forsøker jeg å detaljkontrollere det meste av det som står der.Det jeg trenger hjelp til nå er følgende: Under Espeland i Atrå står det nevnt et skifte som skulle ha funnet sted i 1728 etter Sigurd Gjermundsen, gift med Sigrid Augonsdatter. Det blir sagt at kona levde ved skiftet. Det er riktig at Sigurd døde i 1728, han ble begravet 9/7. Men i Riksarkivet finnes bare skifteprotokoller mikrofilmfotografert til omkr. 1714, i hvert fall hva angår Øvre Telemark Øst, som Tinn tilhørte. (Og andre, evt. ikke fotograferte for Tinn står ikke nevnt overhodet).Mitt spørsmål er derfor flerdelt:1) Eksisterer det på Kongsberg skifteprotokoller for Øvre Telemark Øst etter ca. 1714, i så fall for hvor langt frem i tid?2) Finnes skiftet i 1728 på Espeland?3) Levde Sigrid Augonsdatter? Hun sees ikke på Espeland i 1730 da "sjeleregisteret" ble tatt opp, og jeg har ikke funnet henne begravet 1728-30.4) Hvilke barn listes evt. opp etter de to, og står det evt. hvem døtrene var gift med?Samtidig lurer jeg på om det eksisterer tingbøker for samme distrikt etter 1700, eller om de faktisk ikke eksisterer etter den tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Bare en liten korrigering først: I perioden 1714-1846 hørte Tinn til Nedre Telemark sorenskriveri, ikke Øvre Telemark Øst. Skifteprotokoller for ØTØ dekker periodene 1668-1684 og 1694-1714. Skifteprotokoller for Nedre Telemark dekker perioden 1667-1852. I skifteprot. nr. 9 for Nedre Telemark, fol. 32 b finnes skiftet etter Siver (som det står her) Giermundsen på Espeland. "Hans igienlevende qvinde" var Sigri Ougensdatter, og det er nevnt 2 barn: Datter Ragnild Siversdatter, gift m. Knud Tostensen Nordahlen, og datter Bergithe Siversdatter, ugift, 30 år gl. Tingbøker for ØTØ dekker tidsrommet 1664-1714 og 1832-1921, mens tingbøker for Nedre Telemark dekker 1652-1935. Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen, Else - jeg får studere mikrofilmene litt nærmere. Tok en stikkprøve tidligere, men det var vel i protokollene for Øvre Telemark Vest (og der fant jeg jo ingenting om Tinn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×