Gå til innhold
Arkivverket

[#6855] Odin Marius Mathisen- sporløst forsvunnet


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Jeg leter etter Odin Marius Mathisen som skal være født i 1887 i Trondheim. Han var sønn av Carl Mathisen f. 1859 og Anna Mathisen f.1870. I FT1900 finner jeg disse to pluss deres to andre barn, mARRY OG iNGVALD, MENS STAKKARS odin M er borte som en sviske. Han var min kones bestefar så han må tydeligvis dukket opp igjen.Men hvor var han under FT1900?? Mvh Arne N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar høyde for en liten porsjon feil under avskriften av FT 1900, kan vi muligens regne dette som en kandidat: Ole Marius Brækkan (f.1888) på gården Løkstad i Strinden. Han var "Udsat til forplejning af Trondhjems fattigv.". På samme gård finner vi for øvrig søsteren(?) Ida Cicilie Brækkan (f.1889)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at Odin var født utenfor ekteskap og at han bodde hos moren i 1900? Hvis moren da var gift på ny, kan det jo tenkes at han er ført med slektsnavnet til morens nye familie. Hva er forresten din kilde til opplysningen om at han var født i 1887? Hvis vi kan forutsette en feilmargin på to-tre år, øker jo antall Odiner i Trøndelag ganske betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Opplysningenen har jeg fra min kones onkel, dvs. Odins yngste sønn. Det har, eller bedre var, et ikke-tema tidligere i familien ang. Odins og Ingvalds opphav anten at det var bare et rot med halvbrødre osv. 1887 skal vistnok være riktig. Odin giftet seg i 1922 med Aslaug Pedersen, men det hjelper vel heller ikke. Både Odin og Ingvald var i alle år ansatt ved Domkirken og det finnes en skulptur av ham i Domkirken Han var murer av yrke og en fra alle håndverkergruppene ble foreviget i stein! Jeg for prøve videre..........Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det er vel helt fortreffelig at du vet når Odin giftet seg. Dersom du også kan finne ut hvor det skjedde, vil et lite oppslag i kirkeboken kunne fortelle både fødested, fars navn, muligens når og hvor konfirmert med videre! Dersom ekteskapsinngåelsen foregikk borgelig vil ofte begge foreldres navn være med, men du får ikke vite når vedkommende ble konfirmert. Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er mangler i Ft 1900 i Trondheim. Min oldemor er heller ikke å finne i Ft 1900 men hun bodde utvilsomt i Trondheim da, tror mange huslister er borte. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Dette er ikke så enkelt. Jeg har snakket med Ingvalds sønn som kunne fortelle at Odin og Ingvald hadde samme far, Carl August M, men at Odin var antagelig fra første ekteskap. Carl August hadde svenske foreldre, så kanskje Odin var født i Sverige og ble værende igjen hos sine besteforeldre der til Carl giftet seg på nytt? Ikke lett dette her.Siden Odin var ansatt ved Domkirken antar jeg at han giftet seg der. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hva kan jeg gjøre når:Odin Marius Mathisen f.1887 ikke finnes i FT1900 og at farenCarl (August) Mathisen f.1859 ikke finnes i FT1865Begge skal være født i Trondheim.Sukk.........Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Carl August var født i Sverige. Han er vel helst sønn av bøkker Petter Mathisen (f.ca.1826) som i 1875 bodde i Aasveien i Trondheim. Her er hele husstanden: PETTER ANDREAS MATISEN f.1826 i Trondhjem, bøkkersvend GRETE MATISEN f.1832 i Trondhjem, kone AXEL HJALDEMAR MATISEN f.1855 i Værnes sogn, Ndr. Størdalen, matros ved en tysk brigg, Søn af Matisen KARL AUGUST MATISEN f.1859 i Trondhjem, repslagerarbeider, søn FRITZ VILHELM MATISEN f.1862 i Trondhjem, søn Du finner disse personene i FT 1865 også, men det var nok visse problemer i familien. De bodde nemlig ikke sammen. Her er hva jeg fant: PETTER MATHISEN f.1826 i Trondhjem, bøkkersvend, bosatt som losjerende i Drillveiten. Han er ført som gift, men ingen av hans familie bor samme sted. ANNE MARGRETHE MATHIESEN f.1832 i Trondhjem, sykone, bosatt som losjerende i Johnsløkken. Hun er ført som gift og sammen med henne bor: FRITZ WILHELM MATHIESEN f.1862 i Trondhjem, hendes Søn. AKSEL HJALDEMAR MATHISEN f.1855 i Trondhjem, fosterbarn hos gårdbruker Ellef Nilsen på Tildersve i Frosta. CARL AUGUST KRAAG f.1859 i Trondhjem, fostersønn hos husmann Lars Jonsen på Kirkøvne i Orkdal (udsat fra Trondhjem). Carl August opptrer her altså med navnet Kraag (el. Krok/Krogh). Det er ikke sikkert det betyr så mye i denne sammenhengen, men det kan jo være verdt å merke seg. Jeg vil forresten tilføye at kona til Petter trolig ikke bodde sammen med mannen sin i 1875 heller. Hun er riktignok ført opp som en del av husholdningen i folketellingen fra 1875, hun ser ut til å være dobbeltført. Jeg fant nemlig også dette: ANE MARGRETHE MATHISEN f.1832 i Strinden, tjenestepike hos skredder Ole Andreas Herstad i Christianstensgate 8. Hun er her ført som fraskilt.Men heller ikke jeg har funnet Odin i FT 1900. Kanskje det er riktig at han er et offer for noen mangler i den folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Tusen takk, KnutDette er nok den riktige Karl August ja, jeg har vært innom han her før. Og Grethe og Ane MarGRETHE er nok sannsynligvis en og samme person. Nokså uoversiktelig familie, men det stemmer med hva vi er blitt fortalt, at alt var et stort rot med masse halvsøsken etc.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en litt dristig hypotese, men fornavn, alder og fødested stemmer jo godt. I FT 1900 finner vi riktignok en annen Karl August Krogh bosatt i Prinsens gd. 32, men han var født i 1867. Jeg satser altså en knapp (men ikke mer) på at denne fostersønnen er Petter Mathiesens sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Finnes det noen søkbare arkiver på nettet ang. vielser, dåp, kofirmasjoner osv. for Trøndelag slik som Gjøvik og Toten slektshistorielag har lagt ut?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.