Gå til innhold
Arkivverket

[#6892] Gentester i forbindelse med slektsforskning

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette med gentesting har vært oppe på slektsforumuet tidligere(startet vel i fjor høst, men debatten pågikk en god stund). Mulig at det kan være noen tips å hente der, selv om det var gentesting som gikk på å finne slektskap til Oscar den 1 eller Oscar 2. Jeg har han som mulig ane, men det er umulig å genteste siden jeg kun har har kvinnelige ledd tilbake til han hvis han er min tipptippoldefar. Det var ikke jeg som startet debatten på Slektsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg er ikke god på dette temaet og har vel ikke lest alfor nøye igjennom det som har vært skrevet da jeg selv sitter og skriver. Mitt spørsmål er om det kan være mulig å kunne finne sikre gener imellom nålevende personer, som skriver seg tilbake seks til syv generasjon med utgangspunkt ifra felles mannlig ane? Mitt eksempel er en mannsperson, født i ca. 1750, som fikk barn utenom ekteskap og innenfor ekteskap og at en person ifra hver sin side gentestes. Det er ingen ren manns- eller kvinnelinje på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ad (52): Nei, det er nokså umulig.De vanlgie genene vi arver er jo en god miks av mors og fars gener, og det er ikke mulig å si hvilke vi har arvet fra mor og hvilke vi har arvet fra far.Bortsett fra genene på Y-kromosomet (som kun menn har, og som arves fra far til sønn) og mitkondrielt DNA som ligger i mitokondriene i celle, og som arves kun fra mor til barn.Man kan altså sammenlikne seg med en tilfeldig person for å sjekke om man har felles farfars farfars farfar eller felles mormors mormors mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.