Gå til innhold
Arkivverket

[#6936] Ingeborg Christophersdatter Melheim (Mælem), Indre


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Ingeborg var gift med Jens Jensson Melheim Beim (f. kanskje omkring 1800). I 1825 fikk de sønnen Kristoffer Melheim, som senere giftet seg med Brita Persdotter Jørongo. Lurer på når hun ble født, gift og døde. Hvem var hennes foreldre? På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i kirkebøkene for Hafslo i Digitalarkivet? Det kan vel kanskje være dette paret du er ute etter: Ungkarl Jens Jensen Beum (Beim) 1816.07.02 g.m. pige Inge Christophersdtr. Mælem. Hun er vel trolig den Inge som blir døpt i Hafslo 1795.03.08. Faren var soldat Christopher Hanssen og moren het Inge Olsd. Mælem. Foreldrene var ikke gift og om faren er noert at dette var hans 2. gangs leiermål. Klok av skade får jeg understreke at dette ikke nødvendigsvis behøver å være riktige personer, men likevel det som ser ut til å stemme best med kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Det ser ut til at du kan ha rett Knut. 100% sikker kan man ikke være, men jeg kan ikke finne andre alternativer. Denne Christopher Hansen ser ut til å være født på gården Joranger i Indre Hafslo. Han var ser ut til å være 67 år gammel da han døde 06.09.1835. Nå har jeg noe å gå videre på. Tusen takk, Knut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Ser her i Jon Laberg`s bok: Hafslo bygd og ætter, under gården Melheim at Inga Olsdotter er moren, hun var samtidig ugift. Når det gjelder Christopher Hanssen, så finner jeg en under gården Nedre Jørongo, side 441. Her står det: "Hans Hansson vart i 1763 g. m. Kari Kristofferdtr. Rønnei. Dei hadde 3 born som vart vaksne: Kristoffer, Kristi og Sofia. Kristoffer skulle havt garden, men tok han ikkje; han fekk 50 riksdaler for retten og lot systeri, Sofia, og mannen hennar få gården. Kristoffer vart gift med Sidsel Aamundsdotter Lingjerde.Dei var plassfolk på Jørongo." Om "din" Christopher Hanssen er den samme, som fikk barn utenfor ekteskap flere ganger, vet jeg ikke, ettersom "min" var gift. Det står ikke noe mer i bygdeboken om hva han ellers gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Øyvind Gjervik

Ifølge bygdebok for Luster bind 6, så er denne Christopher Hansson Jordanger (1770-1835) gift med Cecilia Aanundsdotter fra Bjørkeneset utenfor Kroken.Vet man noe mer om Inge Christopherdatter Mælem. Har hun noen gang vært gift med Christopher Jordanger, eller er det nå funnet ny informasjon om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Svaret på dette spørsmålet ligg i innlegg #2 frå Knut, og meir utfyljande opplysningar følgjer i Luster band VII til vinteren!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Takk for svar Lars.Da får jeg bare smøre meg til neste bind i serien som er av meget stor interesse for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.