Gå til innhold
Arkivverket

[#7095] Skoleprotokoller og almisselister


Gjest Morten Østevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Østevik

Hvor kan man finne lister over de som mottok almisser etter at kirkebøene ble rubrikkført etter ca 1815. Presten førte liste over disse tidligere. Skoleprotokollerer disse også hos arkivaren?morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg kan dessverre ikke svare på ditt spørsmål, men det vekket min interesse at du sier "Presten førte liste over disse tidligere" (før ca 1815). Hvor har du funnet slike lister? Det synes å fremgå av hva du skriver at det er i kirkebøker? Selv har jeg aldri støtt på slike lister i kirkebøker, og jeg har sett ganske mange slike etterhvert.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå svarer jeg på et gammelt tema her. Jeg har også sett ganske mange kirkebøker, men det er kun for Leksvik i Trøndelag at jeg har sett slike lister. Der var det tydeligvis utdeling hvert år før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jo at det også spørres etter skoleprotokoller, og dem tror jeg er å finne på de forskjellige Statsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Heler ikke jeg har noengang sett nevnte listetyper ført i kirkebøker. For Borre (nåværende Horten) kommune i Vestfold ligger protokoller for skole og fattigvesenet i det lokale kommunearkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei MortenDu mener sannsynligvis de fattiges regnskapsbok. Jeg fikk for en stund siden kopier av dette regnskapet fra Statsarkivet i Trondheim for Ytterøy prestegjeld (sogna Ytterøy, Mosvik og Verran) for åra 1772-1798 (fra 1756-1785 er dette innført i Ytterøys kirkebok), og det betyr nok at dette materialet ligger arkivert på de diverse Statsarkivene rundt omkring i landet. Det jeg har her hjemme inneholder oversikt over alle fattige og hvor mye de fikk. I tillegg er det også innført de som gav penger til fattigkassa.Skoleprotokoller og eksamensprotokoller er også på Statsarkivene.I Trondheim er originalene av mitt matriell arkivert under Prestearkivet for Ytterøy, førstnevnte under III Lokale kommisjoner og råd - 3. Fattigkommisjonen og sistnevnte under samme III Lokale kommisjoner og råd - 2. Skolekommisjonen. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når det gjelder skoleprotokoller, så er nok praksisen forskjellig hvor de oppbevares i dag. Har funnet disse i kommunenes reoler, uten at de er arkivført, nedstøvet i kommunekjellere og i lokale arkiver. Fattigunderstøttelsesprotokoller har jeg også funnet på tilsvarende steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.