Gå til innhold
Arkivverket

[#7116] Peder Erikson Klingenberg, Amla, Kaupanger. Handel


Gjest Terje Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Peder Erikson Klingenberg, Amla, Kaupanger. Handelsmann på Lærdalsøyri.Var Peder Klingenberg gift to eller tre gonger?I følge Lærdal BB 4, vart Peder gift 1, Ellen Pedersdtr. Hjermann, Lærdalsøyri, ingen barn. Gift 2, Kristine Hansdtr. Leyrdal, Lærdal, enkja av Lars Ove Wangensteen, Valdres. Peder og Kristine hadde 6 barn.Etter Lærdal BB 2, På Wendelbogarden, øvste Ljøsne vart enkja Kristine Larsdtr. Wangensteen Klingenberg, andre gongi gift med ein Hallvard Johannesson Ljøsne.I eit arveoppgjer i Lærdal. Sitat:Hallvard Ljøsne kravde å få løysa inn den delen av garden for 68 rdl. som fall på kona sin arvepart. Kristine Larsdtr. fødd Wangensteen, var prestedotter frå Vang i Valdres og systerdotter til Hr. Jonas Leyrdal, Lærdal. Ho var dotter til Kristine Hansdtr. Leyrdal og Presten Lars Oveson Wangensten, Valdres. Kristine Larsdtr. hadde før vore gift med Peder Erikson Klingenberg, handelsmann på Lærdalsøyri. Ho vart som enkja gift med Hallvard Ljøsne. Etter det me kan sjå hadde Kristine Larsdtr. 5 barn med Peder Erikson og 8 barn med Hallvard Ljøsne.Sitat slutt.Slik eg fostår av dette som er nevnt i Lærdal BB 2 og 4, så vart fyrst mori Kristine Hansdtr gift med Peder Erikson og seinare vart dotteri Kristine Larsdtr. gift med han.Eg har til no velt å bruke to forskjellige Peder Erikson, men det var berre ein Peder Klingenberg som var handelsman på Lærdalsøyri . Så kven var denne Peder Erikson som Kristine Larsdtr. vart gift med?Med vennlig hilsen. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke akkurat hva som er feil, men kanskje er det flere feil på en gang? For det første kan Peder Erikson Klingenberg ikke ha vært gift med Kristine Larsdatter Wangensteen. Han døde nemlig i 1749 mens han andre kone, Kristine Hansdatter Leirdal levde helt til 1753.For det annet tyder skiftet etter Kristine Larsdatter Wangensteen fra 1774 på at hun bare hadde barn med Halvor Ljøsne. Iflg. skifteutdraget på Fylkesarkivet var arvingene Lars Halvorsen, Johannes Halvorsen, Peder Halvorsen og Kistine Halvorsdatter. Hun kan selvsagt ha vært gift med en Peder Eriksen før hun ble gift med Halvor, men det er vel et spørsmål om det ikke har stokket seg litt for den gode Laberg her (eller er det den nye bygdeboka du har brukt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Eg rettar meg etter dei nye bøkene frå Lærdal. Det som er nevnt der har laga ein del problemer for meg :-) Det hadde vel vorte litt meir klårar om det hadde vore eit skifte etter Presten i Vang, Lars Wangensteen.I skiftet (7a-84, 1751-1762) etter Kristine Hansdtr. Leyrdal, Lærdal. Skiftet på Amla i Kaupanger, 29-30/3-1753. Der er Hallvard Ljøsne nemnd i dette skiftet og ikkje kona hans.Hallvard Ljøsne og Kristine vart gift i 1737 og det forandrar ein heil del.Då er det være feil og sammenblanding det som står omtalt i desse bøkene, så lenge Kristine Leyrdal, døydde ca. 1753 og Peder Erikson Klingenberg, døydde 1749, og var gifte med kvar andre i 1737, dei vart gifte i 1727.Når det gjelder Laberg, så seier han at ho Kristine Larsdtr. var enkja etter Presten Wangensteen i Valdres? Dette må være sammenblanding med mor og dotter? Så kva skal ein tru...Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, forklaringen er sikkert (minst) en sammenblanding. Ta kontakt med Kåre Hovland, så får du sikkert fasiten og kanskje referanse til hvilke originalkilder som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Tar denne frem igjen siden Klingenberg er oppe i en annen debatt LenkeI følge mine notater var Kristine Hansdtr Leyerdahl (1689-1753), datter av Hans Jonson Fanning og Anne Sofie Clausdtr Rumohr (mine 6tipper), gift med Per Eriksen Klingenberg. Kristine hadde først vært gm Lars Ovesen Wangensteen, som i følge mine notater døde 1727. Per hadde først vært gift med Elen Pedersdtr. Hjermann. I følge DIS-forum hadde Kristine og Lars barna: Christine Larsdtr. Wangensteen f.1718 Vang, -d.1771 Lærdal, Gift m. Hallvar Johannesson LysneogHans Larsson Wangensteen f.1724 Gift m. Inga Paulsdtr. VindedalMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.