Gå til innhold
Arkivverket

[#7343] Kirurg Friedrich Wilhelm Christian Voigt


Gjest Reidun Hagenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Hagenes

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om min tipp- tipp oldefar. Friedrich Wilhelm Christian Voigt (Woigt i vigselspapirene) var født i 1784 i Magdeburg (Hakenstedt?), Kiel. Han ble gift med Maria Iversdatter Wold i Nidarosdomen i februar 1921 (1920?. I vigselspapirene står han oppført som enkemann. Han var utdannet lege/kirurg i Tyskland og skal visstnok ha dessertert til Norge under krigen tidlig på 1800 tallet. Etter han giftet seg i 1821, flyttet til Vardøhus festning, hvor han arbeidet som miltærlege, visstnok fra 1822. Såvidt jeg har forstått, arbeidet han andre steder i Norge som militærlege før han kom til Vardø. Er det noen som vet noe mer om ham og/eller slekten. Kanskje noen til og med vet noe om hvem som var hans foreldre? Jeg stammer fra Vardø-grenen, fra hans sønn Carl August Voigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei! Dette var interessant. Jeg har en Wilhelm Friedrich Traugodt Voigt i min database. Han er født 1782 i Tyskland. Han og konen, Johane Friedriche Beck, kom til Norge i 1812. Bosted: Kongsvinger. Der jobbet han som Garnisons Chirurg ved Kongsvinger festning. De fikk to barn som begge døde tidlig. Konen døde i1819. Deretter giftet han seg med Maria Wold fra Christiansand. De fikk 6 barn, men bare den yngste, Heindrich Iver Voigt, vokste opp. (Heindrich Iver var fosterfar til min oldefar Karl M. Voigt). I 1825 flyttet familien til Vardøhus festning. En av sønnene het Carl August Voigt. Han var født 12.04.1824 og døde samme år.Er dette samme person som du søker? Mye er likt, men alt stemmer ikke. Kontakt meg gjerne privat via e-mail M.v.h. Greta Voigt Nesbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Greitt at dere oppgir mail-adresser. Men vær så snill å videreformildlet til dette forumet, da. Noe av vitsen er jo at andre skal kunne følge med og kaste seg innpå... bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Vil bare nevne en liten ting som kanskje bringer litt forvirring inn i dette; folketellingen for Holmestrand av 1865 viser bl.a.: Christian Vogt, f.1812 i Trondheim, skomaker Carl August Vogt, f.1845 visergut, hans søn. har dessuten fått bekreftet fra en Traugot Olsen i Haugesund(?) at dette stemmer. Det ser dermed ut at både Carl August og Traugot-navnene er spredd ? Lasse Vogt Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Hagenes

Svar til Greta Nesbø: Jeg har også hørt navnet Traugodt Voigt i det siste, men har aldri sett det i informasjonen jeg selv har skaffet om min tipp-tipp oldefar Fredrich Wilhelm Voigt. I kopi av vielsesattesten jeg har, står det at han giftet segi 1821 (36 år og som enkemann)i Nidarosdomen med Maria Vold, 32 år. På dåpspapirene etter min oldefar, Carl Julius Vogt, står det at Martha Lyche og August Voigt var foreldre. Faddere var madame Voigt og Lyche (Konen til Haldor Lyche, premierløytnant - senere kommandant - ved Vardø hus festning.) Det kan derfor ikke være riktig det du skriver om at bare den yngste vokste opp. I mine papirer står det at kirurgen kom til Vardø i 1822. En av sønnene - min tipp-oldefar - het August Carl Voigt (eller Carl August, oftest omtalt som August) Han var født 12.04.1824. Han døde i en drukningsulykke i Bussesundet v/Vardø i 1878. Du finner han i folketellingen/Digitalarkivet for 1865. Her står han oppført med hele sin familie, + 2 barn hans kone, Martha Lyche hadde i et tidligere ekteskap med en Holm. -------Det er mye som tyder på at det var flere Voigt som kom fra Tyskland til Norge omtrent samtidig. - Det er ikke usannsynlig at de kan ha hatt samme stamfar langt tilbake i tida, og kanskje kan dette være årsaken til så mange oppigjen kallinger i flere ledd og grener? Det er en del forvirrende ting, ja. Takk for interesse! --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei igjen Reidun. Jeg tror vi snakker om samme person. Men jeg har antakelig fått feil opplysninger når det gjelder dødsdatoen til barna. Ellers kan jeg nevne at ved dåpen til Heindrich Iver står Jomfru Lykke oppført som en av fadrene. Jeg har foreløpig ikke hatt anledning til å sjekke opplysningene lenger bakover enn til Heindrich Iver. Men du kan få listen over barna og deres fødselsdato. Oppgitt dødsdato setter jeg da i parentes. 1.Christian Fredrik Traugodt Voigt f.25.12.1811 (d. jan. 1812). 2. Christian Traugodt Voigt f. 02.11.1813 (d. 1826). 3. Johanna Wilhelmine Amalia Voigt f. 10.06.1821 (d. 1821). 4. Friedrich Wilhelm Voigt f. 21.03.1823 (d. 1823) 5. Carl August Voigt f. 12.04.1824 (d. 1824) 6. Ferdinand Edevart Voigt f. 27.08.1825 (d. 1825) 7. Regina Amalia Voigt f. 21.07.1827 (d. 1827) 8. Heindrich Iver voigt f. 21.07.1827 d. 1874. Håper dette kan være til nytte. Jeg klarte forresten, ikke å finne Carl August på 1865-tellingen. Mvh Greta V Nesbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

F. Kiær: Norges Læger 1800 . 1886. Vigt, Fredrik Wilhelm christian 1783 - 1835, garnisonkirurg. F. 1783/84. Kom 1808 fra Kiel til Christiania. Ble 1/6 1808 ansatt som kompanikirurg i den norske arme(formodentlig v/Oplandske inf.reg.), og fungerte som det i ca. 3år som underlege ved lasarettet på Kongsvinger. I 1818 i samme egenskap til Trondhjemske nat. jegerkorps. 1822 utkommandert til tjeneste som garnisonekirurg v/Vardøhus festning. Død 12/4 1835, 51 år gammel på Vardøhus. 1. gift Vinger 24/12 1813 Johanne Fredrikke Bech.* 2. gift 1820 Marai Wold, som overlevde mannen. Han fikk 6 barn, hvoriblant 4 sønner og 1 datter.*Hennes mann kaltes riktignok komp.kirurg Johan Fredrik Wilhelm Voigt, så det maasek ha været en anden person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Hagenes

Tusen takk for hjelp. Jeg skal se nærmere på dette. Til Greta Voigt Nesbø: Folketellingen for 1865, søk på August Vogt i Vardø landdistrikt. Hilsen Reidun Hagenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sissel-Rita Jakobsen

Vet ikke om du Reidun Hagenes ser innom dette forumet fortsatt, men jeg prøver: Fredrich Wilhelm Christian Voigt er min svigerfars tipp- oldefar (eller var det tipp-tipp??). Vi har prøvd å finne fram til foreldrene til Fredrich, slik som du, men synes det er vanskelig. Så mitt spørsmål er; har du funnet ut noe. I tilfelle; er du villig til å dele litt informasjon. Det ville glede oss meget. Min svigerfar på 77 år har dette ønske om å finne ut hvor Voigt-familien kom fra. Håper at du leser dette og kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tommy A.G. Thorsen

Jeg vet det meste om den norske delen av historien til Friedrich Christian Wilhelm Voigt f.1784 d.1835 Garnisonsonskirurg på Vardøhuus festning. Kar kommunisert med Reidun Hagenes tidl. og er også etterkommer etter denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det hevdes i innlegg 3 at Carl August Voigt f. 12.04.1824, døde samme år. Og at en evt. anne Carl August Voigt ikke er sønn av garnisonslegen ved Vardøhus - Friedrich Wilhelm Christian Voigt.Jeg har i en av mine slektsgrener registrert endel stoff om denne slekta, og kan vise til at Marta Lykke giftet seg med Carl August Voigt, 11. aug. 1850 i Vardø. Her heter det at Carl August Voigts far er: 'Garnisonslæge Fr. Voigt'. Carl August Voigt var i sitt 27. år, og dermed født 1824.Det er vel derfor ingen tvil om at Carl August Voigt er sønn av Friedrich Wilhelm Christian Voigt - se forøvrig kirkeboka for Vardø, 1850:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Per Sørdal

Da jeg har barnebar etter; Friedrich Wilhelm Christian Voigt og Maria Wold lurer jeg litt. Innlegg (8) Har lest over denne debatten og ser at - deres sønn Ferdinand Edevart Voigt f. 27.08.1825 (d. 1825). Jeg har Ferdinand Edevart Voigt f.1825 ble g 23.08.1850 med Berith Marthe Larsdtr f 1827 Ibestad. Barn: Anna Marie f 1851, Laura Johanne 1852,Henriette Juliane f 1857, Fredrikke Vilhelmine 1862, Fredrik Ferdinand 1863 og Marie 1866 Alle var f i Vardø Opplysninger om Ferdinand: Konfirmert Kirkebok Vardø 1805-1842 side 184 nr 1 Ekteskap: Kirkebok Vardø 1843-1861 side 109 nr 5 FT 1865 Vardø Bodde i Fæstningsgaden 198 FT 1875 Vardø Huseier og dagarbeider Skippergt gård nr 198 i Vardø mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg skrev i innlegg (8)at jeg tror at dødsdatoene var feil. Derimot lurer jeg på om de samme datoene kan være dåpsdatoer. Har ikke fått sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Greta. Det var raskt svar etter så mange år siden temaet sist var oppe. Jeg avventer til du har fått sett på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tommy A.G. Thorsen

En liten oppsummering vedr. Hr. Chirurgus Friedrich Christian Wilhelm Voigt ekteskap og barn...... Har mer om senere slektsledd.... Hører gjerne fra de som måtte ha mer utfyllende opplysninger.....Fredrich Christian Wilhelm Voigt, ’ f. 1783 i Preussen, kom fra Kiel i 1808, d. 12 apr 1835 i Vardøhuus festning, Vardø, yrke 1805 Lege, kirurg, garnisonskirurg, bosted 1805-1808 i Kiel, Tyskland, Fransk tjeneste (1805-1808), bosted 1808 i Kongsvinger, bosted 1818 i Kongens gade, Trondheim, bosted 1822 i Vardøhus festning. 'Hr. Chirurgus' Frederich Wilhelm Christian VoigtHan giftet seg 1. gang med: 1) Johanne Fredrikke Bech, f. 1788 i Kristiania, datter av Ole Bech og Barbra Maria d. 10 okt 1819. BARN: Christian Traugott Voigt, f. 2 nov 1813 i Kongsvinger, døpt 22 jun 1814 i Vinger kirke (Vinger kirkebok 1814-1825 s.15), konfirmert 21 mai 1826 i Vardø kirke, Vardø kirkebok 1805-1842 s.172, yrke 1845-1865 Skomakermester i Holmestrand. Han giftet seg med Anne Kirstine Carlsdatter, gift 22 mai 1845 i Bottne kirke, Holmestrand, f. 1806 i Holmestrand, (datter av Karl Andersen) d. i før 1865. A. Carl August Voigt, f. 2 mar 1846 i Holmestrand, konfirmert 7 apr 1861 i Holmestrand, yrke 1865 Visergutt hos faren, etternavn endret til Vogt. Døpt Voigt, Holmestrand kirkebok 1840-1866 s.23 Farens navn er skrevet: Christian Traugott Voigt. B. Fredrik Wilhelm Vogt, f. 1848 i Holmestrand, yrke 1884 Malersvend, yrke 1900 Malersvend hos Mester. Han giftet seg med (1) Gunhild Marie Vogt, f. 1853 i Trøgstad Smaalenene. Han giftet seg med (2) Dortea Severine Teodorsdatter. 1. Albert Oskar Vogt, f. 1873, yrke Malersvend hos Mester. 2. Gyda Wilhelmine Vogt, f. 1887. 3. Marie Kristiane Vogt, f. 1891. 4. Harri William Olsen, f. 15 jun 1900 adoptert, pleiebarn. 5. Fredrik Vilhelm Fredriksen Vogt, f. 24 apr 1870 i Kristiania, konfirmert 05 okt 1884 Sagene menighed, Kristiania, bosted 1884 i Vogts Gade 10. C. Johanne Vilhelmine Voigt, f. 6 jan 1849 i Holmestrand. Han giftet seg 2.gang med: 2) Marie Wold, f. 1783 d. 21 apr 1865 Vardø Gift 27 feb 1821 i Domkirken i Trondheim BARN: I. Johanne Vilhelmine Voigt, f. 10 jun 1821 i Kongens gade i Trondhjem, Hun giftet seg med Erik Mort Angell Coldevin, II. Fredrich Wilhelm Voigt, f. 10 mar 1823. Han giftet seg med Marie Mathilde Pedersdatter, f. 1834 i Jarfjord. gift 28 sep 1851 i Vardø kirke. III. Carl August Voigt, f. 12 apr 1824 d. 1878 Han giftet seg med (1) Julianne Pedersdatter f. 1828, gift 10 jun 1848 i Vardø kirke, , Han giftet seg med (2) Marthe Haldorsdatter Lykke, f. 10 jul 1812, gift 11 aug 1850 i Vardø kirke, Han giftet seg med (3) Lorentine Cathrine Eriksdatter, f. i Lyngen. IV. Ferdinand Edvard Voigt, f. 27 aug 1825 i Vardøhuus festning, Han giftet seg med (1) Berith Marthe Larsdatter, f. 1828 i Ibestad, Troms, d. 1876 i Vardø. Han giftet seg med (2) Gunhild Marie Moe f. 1821, gift 23 aug 1877 i Vardø kirke V. Regine Amalie Voigt, f. 21 jul 1827 i Vardøhuus festning, Vardø. Hun giftet seg med Berent Christian Wold f. 1819 i Trondhjem, gift 26 jul 1849 i Vardø kirke, , VI. Heinrich Iver Voigt, f. 11 des 1828 i Vardøhuus festning, Vardø, Han giftet seg med (1) Karen Kjostolsen, f. 1822 i Holdens pr.gj., datter av Kjostol Persen) yrke Jordmoder. Gift 6 sep 1847 i Vardø kirke, Han giftet seg med (2) Karen Margrete Rønne f. 1830, gift 27 jan 1867 i Vardø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.