Gå til innhold
Arkivverket

[#8209] Karen Larsen, f. 7.sept. 1862, umulig å finne???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei alle gode språkkyndige hjelpere. Jeg har fått en reaksjon på søking etter Karen Larssen. Denne: 'From: 'Scott and Roxanne Munns' Dear Birger, Unfortunately, this doesn't sound like any of my family! Good luck in your search, Roxanne'Men hva betyr det? Er det å forstå slik at hun er ulykkelig over at beskrivelsen ikke passer til noen i hennes familie? Eller? Beklager å måtte bry dere: mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

'Kjære Birger, dessverre, dette ser ikk ut som min familie! Lykke til med letingen, Roxanne.Hun er veldig ulykkelig :o)Jeg tror vel du kan se bort fra Karen Larsen, dersom hun ble gift Fugleberg. Jeg har gått gjennom alle med den stavemåten i 1900, ingen treff. Skal se litt på andre stavemåter. Husk at hun dro til Hudson, Wisconsin, og noen hadde betalt for reisen hennes! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk skal du ha Laila. Jeg var jo ikke så langt borte fra å forstå hva hun sa eller hva?Nei, det er ikke lett å finne Karen. Men jeg fant Olsen, Oluf Johan Vise som dro til place of Residence: Rodo June 14, 1904 26 år med Hellig Olav Fra Kristiania, Akershus, Norway. Med tanke på at de ikke skulle bo så langt fra hverandre: Hvor ligger Rodo?Kan dette være et utgangspunkt? Han dro siste gang over i 1911, men jeg har ikke sett nærmere etter om der står noe i Ellis I, om denne turen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Chello har vært ute av drift, så nå er jeg på gamleadressen igjen.Til Laila: Jeg tenkte på hva Rodo var og har kommet til at det må være Rødø. Dermed er man kanskje like langt. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Birger, velkommen tilbake! Rodo er hjemplassen, sikkert Rødø.Og, vet du hva...trallalalalaaaa. Han skulle nemlig til uncle JOHN FUGELBERG!!!! adresse box 153, Schoulon?? Carlton?? Minnesota! Da skal vi se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila! Tre ganger HURRRA for deg! Da vet vi i alle fall at mannen til Karen var John Fugleberg. Å, jeg ble så glad, da er ikke håpet ute. Du hører meg fra meg. For tiden ligger Chello nede hos meg, men jeg kommer tilbake senere. Med vennligste hilsen og takk fra Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Flott jobba! Håper dere fortsetter jakten her i forumet. Det er både spennende og lærerikt å følge med for alle som har slektstråder til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ingen Fugel/Fugleberg i Utah.Jeg lurer på, Birger, de bildene. Det kan stå fine ting om fotograf og sted på dem. Det bør du få tak i. Jeg skal myse litt på Carlton Co. hvor Fugelberg jo bodde i 1904, og nevøen jo da dro tilbake til i 1907. Men, han skulle jo ikke dit i 1911. Hvor har du forresten sett at han dro via Canada siste gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, det er riktig at han dro via Canada. Oluf reiste for godt til Winnipeg, Manitoba, og derfra til USA, med linje Royal den 21.6.1911. Men han hadde da vært i Amerika 2 ganger før. Første gang i 1904 og andre gangen i 1907. Jeg kan ikke i farten si hvor jeg fant det, men jeg er nesten sikker på at det var fra Trondheim. At han dro videre fra Canada er opplysniger jeg har fra min tante, likeens at at bodde i nærheten av der hvor Karen bodde. Er det i Colorado han var i 1904? Når det gjelder bildene så har jeg godt håp om at min tante finner frem originalene. På mine kopier vises der ingen ting, men ofte skrev de på baksiden av slike bilder. Skal prøve å ringe min tante, men akkurat nå så har jeg en mistanke om at hun hviler middag. Hun er jo ingen ungdom, hun er født i 1914. Ja, dette er et fantastisk forum med utrolig mange gode hjelpere!Mer siden. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Her er det jeg hadde for Oluf i 1911: '1 21.06.1911 Oluf Johan Vist Ols. g jordarbeider m 1878 Rødøy, Helgeland Winnipeg, Man. Royal Aaro Bill. bet. i Trondhjem.' Da husket jeg rett. Jeg fant også noe jeg lastet ned 4. januar i år. Og det var litt pussig at det var John Fogelberg på Fam. S.Men slik er det når man ikke vet, så jeg gjorde det nok på en slags følelse av at det hørtes ut som en enten svenske eller en amerikanisering av Fugleberg. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, nå har jeg snakket med min tante. Hun har funnet frem bildene, men der var det ikke mye opplysninger. På det ene bildet stod der romertallet I og SEPIR, og 10102. På det andre stod der 17489 og det samme tallet på det tredje bildet. Navnene var Karen, Laura, Mildrid, Mathilde og Oluf. Den som kan tyde dette, han/hun tyde. Jeg klarer det ikke. Kanskje er tallene datoer? Eller fotografens nummerering. Men hva er Sepir? Er der noen gode forslag? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant flere John Fogelberg mvh Kjellaug R.P. LenkeBaltimore, Maryland FOGELBERG, JOHN 020-10-2212 Birth: 6 Jun 1878 Death: Jul 1962 State: MaFOGELBERG, JOHN 082-05-0389 Birth: 29 Mar 1884 Death: Feb 1969 Bodde sist i Baldwin, New YorkFOGELBERG, JOHN 104-10-4400 Birth: 24 Aug 1906 Death: 25 Jun 1996 Bodde sist i Pittsford New YorkFOGELBERG, JOHN 153-03-2553 Birth: 22 May 1914 Death: Sep 1980 Bodde sist i Daytona Beach Florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjellaug. Takk for innspill. Ja, jeg har funnet disse, men den som ble gift med Karen må sansynligvis være født rundt hennes alder. Hun var født i 1862. Jeg fant en John som var født i Norge i 1852. Han kan nok passe, men finner ingen utreise på han fra Norge.Men det kan jo også hende at de skrev seg for Fogelberg, Fugelberg eller lignende. Alle innspill og forslag mottas med stor takk! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

God morgen, godtfolk!Først vil jeg si, på min leting nå, finnes det mange F...berg. Jeg konsentrerer meg om Carlton Co. i Minnesota 1900-1910, da unge Olsen drar til Uncle i 1904 (da bodde onkel i Skanlon (en liten by) i Carlton county (fylke) i Minnesota. I emigrantprot. for Tr.heim sto det at han da skulle til Clowet i Minnesota. Det finnes ingen sted i Minnesota som heter dette. Men det finnes en by i Carlton i Minnesota som heter Cloquet, og Skanlon ligger inntil/inni denne byen.Så reiser den unge mannen atter en gang, i 1907, da skal han til Carlton, Minnesota. Det er uvisst om han da skal til byen Carlton eller til 'fylket', Carlton er nemlig hovedbyen i Carlton fylke.Ang. Bildene: De tallene kan være 1. dato 2. fotografens referansenr. Dersom f.eks. 17489 er en dato 17. april 1889, kan dette stemme med alder på personene?Det som jo kan være et lite skjær i sjøen, er, hvorfor i all verden reiser unge Olsen så til Manitoba i Canada i 1911? Har familien flyttet dit? Hmmmmm.Det tar enormt med tid lete, men vi skal hvertfall finkjemme Carlton i 1900 og 1910, så får vi se hva dagen bringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Antar at opplysningen om John Fugleberg, f. 1852, kommer fra familysearch. Min teori er at dette er beregnet fødselsår ut fra vielsen med Caroline ca. 1877 (Magnolia, Minnesota). En annen registrering tidfester vielsen til ca. 1866, og man finner da også en John Fugleberg f. ca. 1841. Caroline Fugleberg skal være f. ca. 1845 eller ca. 1856, i Illinois. Min teori er at den som har bidratt med opplysningene har antatt at menn giftet seg i en alder av 25 år, kvinner i en alder av 21 år. Det sier litt om størrelsen på klypen med salt man må bruke når man søker på familysearch.John og Caroline Fugelberg finnes for øvrig i 1880 census for Minnesota (Magnolia, Rock), hhv. 48 og 37 år gamle. Det er selvsagt en mulighet for at denne John ble enkemann og giftet seg opp igjen med den 30 år yngre Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei og God morgen - eller formiddag! Først en stor takk til alle som følger med i debatten og ikke minst til alle gode hjelpere. Så til dagens 'post'.Ja, Laila, det er utrolig mange som heter Fugleberg, Fogelberg osv.. Og jeg føler at jeg blir skyldig deg en masse for det arbeide du gjør. Jeg snakket i går kvell litt mer med min tante. Hun mente at dette med at Oluf dro via Canada var et eller annet med at det var mer lettvint å komme seg over grensen til USA hvis man kom fra Canada og ikke fullt så lettvint direkte. Det kunne også ha med det å gjøre at Oluf var gift i Norge og forlot henne igjen med de 2 barna. Det var søsteren Lise som tok seg av dem. Barnebarnet til Oluf lever og bor i Nord Norge. Jeg har forsøkt å kontakte han for om mulig at han kan hjelpe meg, men det har vært umulig å få kontakt. Olufs sønn ble født i 1910 og hans datter i 1905. Oluf kom aldri tilbake til Norge. Jeg spurte hennne om det kunnne tenkes at de dro til Utah, siden der var andre i slekten som bodde der, men hun utelukket at de ble mormonere. Når det gjelder tallene 17489 så kunne det være en mulighet for at det var datoen, siden dette stod på bildet av Karen og Laura, som ser ut til at Laura kan være 4-5 år. Og på det andre, 101002, på bildet av Gunnarda og Mathilde, kunne godt være årstallet da det ble tatt. Laura var den eldste datteren. Men det kan også være, som du sier, referansenr. til fotografen. Men en annen ting som jeg kom på var at min farmor ofte snakket om 'Carolina' - hennes utrykk - og noen der, men jeg kan ikke huske hvem eller hva det var hun mente. Hvor langt fra Minnesota ligger det? Dette er bare tanker. Jeg søker jo i alle mulige retninger. Å finne denne damen og hennes familie har nesten blitt en 'besettelse'. At familien skulle være flyttet til Canada var utelukket, mente hun. Jeg har ellers forsøkt å finne ut av hvor og når Peder Christian Danielsen, f.13.1.1876, reiste til USA. Han kom jo hjem til Norge igjen. Men så langt jeg vet hadde han endel kontakt med Daniel Martin Krog Kaspersen, f. 2. okt. 1886, som var søstersønn til Peder. Daniel bosatte seg i Seattle. og døde der. Daniel drog visstnok også via Canada. Jeg har funnet dette om han. Daniel reiste til Amerika via Wadena, Sask med linje Allan den 28.5.1913. Forøvrig bodde også Peder sin søster i USA. Hennes nav var Dine Maria Danielsdatter,f. 1874, gift med Christian Nilsen, f.1871. Men hvor fant du at han skulle besøke sin onkel? Har du kanskje tilgang til bakenforliggende opplysninger. Jeg spør fordi jeg forsøkte å finne det, men uten resultat. Det kan jo selvfølgelig skyldes 'skjermblindhet'. Til Ketil: Takk for innspill: Ja, jeg er nok enig i at alt må tas med en klype salt, men det er jo alltid bedre å prøve og så komme frem til at det var feil, enn å la være. Jeg holder derfor alle muligheter åpne, også dette at han var enkemann, selv om jeg tviler på det. Men så er ikke jeg noen ekspert på dette med slektsgransking. Det skjønner du nok.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger, oppe og ikke gråter?Først: Ellis Island: Vel. Ellis Island er mye mer enn mange ser ved aller første øyekast. Når du søkte frem unge Oluf på Ellis Island-siden, og du klikker på navnet, kommer bildet opp der du så residensce, når og hvorfra. Rett over dette står den magiske setningen :view original manifest når du klikker på denne kommer nemlig original-skipslisten opp!!! Glitrende ikke sant? Og, når du får frem denne midt i skjemen, klikker du på listen, og da kommer den opp i 'fullskjerm'. Øverst står det hvilken nr. på listen Oluf har. og borterst hvor han skulle, uncle John.Dersom du får beskjed om at du må registrere deg, er dette en helt ren prosess, koster ingen ting, men de ønsker vel å vite hvem som er innom. Si fra hvis du trenger hjelp.Så Fugleberg: Nå har jeg gått gjennom nesten hele Carlton Co., og ikke funnet familine Pipipberg. Dette er ikke søking, men lesing av filer med håndskrift. Jeg har sendt en mail til noen, så får vi se. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger, det er veldig langt fra Minnesota til Carolina her har du et kart du kan klikke på:. USA kart Minnesota = MN South Carolina = SC North Carolina = NCSom du ser, grenser Minnesota til Canada, så Olufs reiserute var ikke så hoppende gal! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Laila! Ja, det var jo et stykke, så han visste nok hva han gjorde da. Men da er det kanskje en mulighet for at det var i Minnesota Karen bodde? Siden jeg holder alle muligheter åpen, kan det da tenkes at Oluf bosatte seg i Canada og besøkte familien derifra? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Jeg beklager at jeg overså innlegget før det siste. Det var grei forklaring. Jeg våget ikke å trykke på noe, for jeg regner jo med at de fleste skal ha betaling for at man kikker på nærmere opplysninger. Derfor, Takk igjen! Du er suveren! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg er sikker på at Karen bodde en stund i Minnesota (altså, i 1904-1907) da Oluf jo dro til de nevnte stedene. En ting som er veldig nærstående, er slipp av 1930-folketellingen for USA! Den skal slippes 1. april, og det kan avstedkomme mange fine resultater! Jeg finner dem fremdeles ikke i 1900-1920. Det er kun 1900-folketellingen som er noenlunde søkbar. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, takk igjen. 1. april er jo ikke så lenge til, så da må vi vel vente da og håpe på bedre resultat da? Men det er litt merkelig at de ikke skal finnes før den tid. Jeg søkte på Peder Christian Danielsen og fant han, men der var ikke noe orginal som viste hvem han reiste til. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant noe som virkelig kan være et spor!!!!! La oss nå se! Siden du jo nevner Seattle!Census (Folketelling) 1920 Seattle, Kings Co., Washington State, 5. juli 1920 Edvard Thompson, 32 år gml. født i Norge, begge foreldre født i Norge, mekaniker på skips-'verft' MATHILDA Thompson, 25 år gml. født i Wisconsin, begge foreldre født i Norge Evelyn Thompson, 7 år gml. datter født i Washington Elanor Thompson, 8 mnd. gml. datter født i Washington MILDRED FUGELBERG 15 år gml. svigerdatter til husfar født i Minnesota ¨ Og, jeg er da ikke i tvil om at dette er søstrene Matilda og Mildred Fugleberg. Hæ? Dette vil evt. si at the Fuglebergs bodde i Wisconsin i 1895, og i Minnesota i 1905. Noe som jo kan stemme med det som tidligere er anntatt!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tamtaram. Og da tenker jeg vi fant Laura og. I Seattle. bodde i Queens Avenue i 1920Halvor Olsen 40 år, født i Norge begge foreldrene f. i Norge, skredder med egen butikkLaura Olsen, 32 år, født i Wisconsin, begge foreldrene f. i NorgeClarence Olsen, 12 år, født i Minnesota (sønn Milton Olsen, 10 år, født i Nord Dakota (sønn ?? Olsen 5 år, født i Nord Dakota (datter Norman Olsen, 3 år 10 mnd. født i Nord Dakota (sønn FLORA FOGELBERG 26 år, svigerdatter til herren i huset, født i Wisconsin, jobber i dagligvareforretningDette er sikkert Gunnarda, (med helt sikkert flere navn, Gunnarda er ikke lett på engelsk) og Laura, the Fugleberg sisters! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.