Gå til innhold
Arkivverket

[#8246] Aurskog(Akershus) til Wisconsin,USA


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Nok en gang mange takk for hjelpen, Laila. Jeg har lagt ut en etterlysning på Rootsweb for Marinette County. Hvis ingen svarer der, finnes det andre muligheter. Nå når jeg vet så mye.( Ta forøvrig en titt på mailen din, der sender jeg en liten 'Sørumssak'.) Etter at de nye listene ble lagt ut, fant jeg forresten en ung dame: MATILDE P. OLSEN, 23 år, reiste med 'Rollo', 26.04.1888 på Ppt. til Marinette. Det er nok en søster av Ole Teodorsen. Hun er i 1865 tellingen for Urskog på Mollidalen tellet som Maren Pedersen, derse datter. Merkelig, men i mikrofilmen av kirkebøkene er i alle tilfelle Teodor Olsen skrevet som far. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei, har du sett denne då? Gå tilbake til mitt forrige innlegg og skriv Otto Olson i felta, då får du opp ein god del Otto`ar.Det er mogeleg det er fleire som er fødd i 1913, men kanskje berre ein som er både reg. og som budde i Menomenee, Mich?? eg har ikkje sjekka fleire enn til den Otto.....Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen, jeg er enig Mariannn. Det er 'mistenkelig'. Forøvrig klarte jeg å rote i mitt forrige innlegg. Jenta i Mollidalen het selvsagt Matilde og ikke Maren som jeg skrev. M.a.o. vi snakker hele tiden om MATILDE. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Æsj, eg blanda saman Mich. og Wisc., men no har eg bladd gjennom alle Otto`ane, og det var berre han fødd i 1913... men det er ikkje godt å sei.. Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Mariann, du tar IKKE feil. Menomenee, Mich er rett på andre siden 'av brua' for Marinette, Wi.Det er slik. Jeg blandet også dette sammen. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

OKEI,då... Eg har prøvt å finna nokon 'voluntørar'(norsk ord for volunteers e.l.) det var ikkje så enkelt. Men eg har funne to som ligg inne på ei side der 'du leitar opp for meg, så leitar eg for deg'.No er det vel ikkje aktuelt for deg å leita etter nokon i Ohio f.eks. mot at ved kommande leitar for deg i Menominee. Men det er lov å prøva, eg har gjort det med stort hell!!!Altså: du skriv døds datoen som står i SSDI rec. og spør om vedk. kan hjelpa deg å finna obituary for denne Otto Olson, sjølv om du ikkje kan(eller kanskje du kan, i NORGE?)hjelpa dei med noko.Som sagt dette har 'funka' for meg... her er adressene: strucel@webtv.nethardwoodwitch@msn.com det er jo gratis, så er det feil, så......Mariann.(ps.eg ville prøvt berre ein om gongen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

re. Sørum-sak...., onkel Johs er bror til min kjære bestefar.... (har ikke anledning til å sende mail på kveldene p.t. (men, har ikke reist enda, bare pakker og pakker og pakker....)Kjente du onkel Johs. eller?? Er du fam.???? L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen,gode hjelpere. Taket være en hjelper fandt jeg i 'Cencus for Marinette County i 1900': OLSON OLE head.(Vi søkte på alle Olson i Marinette). Jeg er ganske sikker på at det er 'Ole Teodorsen'. Det må være det. Han har sønnene Antone, Thorvald, Christ. Rett etter på listen finnes også Christ Olson, og det må være Kristian Theodorsen Olsen.(Fødselsår og em.år er riktig).Mitt problem er at lite ellersstemmer med datoene. Fødselsår, og em.år for Ole er ikke riktig,og ikke for de tre sønnene. Kona heter 'Carrie' og fødselsår og em.år er ikke det det bør være. Det er seks år avvik på fødselsår, mens det kan se ut som om hun har 'byttet em.år' med Ole. Familien finnes også i 'Census for 1920'. Da er fødselsåret og em.år riktig for Ole, og jeg tror også for kona som da er Caroline. De sto rett under Christian Olsen som Laila fandt sist(Nok en gang takk !), så det må være rette Ole OLsen (Teodorsen). Jeg forstår dette blir litt mye informasjon, men jeg skal systematisere opplysninger og nye personer senere. Mitt spørsmål er om det er mye feil i tellingene for 1900 ? Ole Teodorsen kan selvfølgelig ha giftet seg på nytt i Marinette, men kona het Karen da hun dro fra Norge(!). Det blir mange tilfeldige sammentreff, hvis dette ikke er riktige personer. Jeg er veldig takknemlig for synspunker. Bør jeg kanskje også legge inn et innlegg hvor jeg etterlyser personer i Norge med slekt i Marinette ? K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiEtter noen timer med mikrofilmene for Aurskog/Blaker kan jeg gi deg noen utfyllende svar.Ole Theodorsen er født og døpt i Aurskog. Foreldre til Ole var Theodor Olsen f. 27 des 1828 og Anne Kristensdatter f. ca 1831 i Vinger. Theodor var sønn av Ole Pedersen f. ca 1794 og Anne Trygsdatter f. ca 1797. Ole Theodorsen ble gift med Anne Kristensdatter 1855 i Vinger. Ser av folketellingen i 1865 at det er oppgitt ei Mathilde Pedersdatter som datter til Teodor og Anne. Her er det nok en liten feil, dette er en datter. Du oppgir også en Kristian Theodorsen som mulig slektning. Det er det, han er en bror av Mathilde. Ut fra det jeg har funnet hadde Theodor Olsen og Anne Kristensdatter 6 barn: Ole, født 14 apr 1855, døpt 20 mai 1855 og konfirmert 25 sep 1870 Bolette, født 28 des 1857, døpt 21 mar 1858 og konfirmert 26 okt 1873 Anne, født 25 mar 1860, døpt 10 jun 1860 og konfirmert 24 sep 1876 Karoline, født 25 jul 1862, døpt 12 okt 1862 og konfirmert 19 okt 1878 Mathilde, født 30 apr 1865, døpt 29 okt 1865 og konfirmert 3 okt 1865 Kristian, født 31 des 1872, døpt 8 jun 1873 og konfirmert 2 okt 1887Den Thedor Olsen du nevner som reiste i 1893 er nok faren til Ole Theodorsen, da hans kone Anne Kristensdatter døde 24 jun 1892. Det står faktisk i kirkeboka at Ole Theodorsen giftet seg med Karen Sofie Amundsdatter 28 des 1876, samme dag som Anton ble født. Når Anton døpes 27 mai 1877 er hans fødselsdag oppgitt å være 28 des 1876.Sender du meg en mail kan jeg sende deg en fil med alle personene jeg har funnet, samt referanser til mikrofilmene. Ha en god dag.Dag Hofsødegård Mail: fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Mang takk for hjelpen. Nå ble det mye lettere å lete videre. Det er helt utrolig. Ha en god dag. Dette bekrefter også at Mathilde P. Olsen reiste til Marinette i 1888. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen,Forklaringen på mitt spørsmål om Ole Teodorsens kone finnes i Tema 17504. Han giftet seg på nytt i 1887 med Kaja Halvorsdr, f. 23. mars 1862 i Skedsmo. Jeg har også bl.a. funnet den siste søsteren til min oldemor i 1900-tellingen. Hun er der skrevet inn som Anne 'Torvaldsdr' og bor på plass, Øisjøtangen i Aurskog.MvhK.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.