Gå til innhold
Arkivverket

[#8282] Claus Larsen... finner ham IKKE i 1865-tellingen

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kari - Dette her er neeeeeeeeesten et LITT for snålt sammentreff....se her... (og sjekk faddernes bosted..) Anne - født 3 november 1812 - døpt i Haug kirke 22 november 1812 - foreldre: Lars Clausen og Marthe Pedersdatter Gommerudeie - faddere: Gro Kittelsdatter papirmøllen - Gjertrud Larsdatter ibid - Ole Olsen Moen ibid- Ole Olsen ibid - Jon Caspersen ibid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dåp i Haug kirke på Eiker.... 31 juli 1803... Lars Clausen Røgeberg og Marthe Pedersdatters ANDERS - fød 26 juli - T:B: Kirstie Maria Thoresdatter Røgebergeie - Kari Olsdatter ibid - Ole Eriksen, Torkild Olsen, Cornelius Corneliussen ibid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HA-HA....sjå no her !!! Dåp i Haug kirke 7 september 1806 - Lars Clausen Mester ved Papirmøllen og hustru Marthe Pedersdatters barn CHRISTIAN født 28 august T:B: Berthe Maria ??? Uleselig - Olea Hjermundsdatter - Torkild Olsen - Ole Evensen - Hendrik Gulbranden ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Da holder jeg det for NOKSÅ sannsynlig at min tipp-tipp-tippoldefar OGSÅ var sønn av denne papirmesteren.......eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jon: Etter det du har skrevet tidligere ser det ut til at det var 2 Claus Larsen i Eiker, en 'uekte' sønn av Mari Clausdatter og Lars Stephensen født 1786 og sønn av papirmesteren født i Aker i 1891. Han som var konfirmant i 1808 er sikkert Lars Clausens sønn, men han som gifter seg i 1817 kan være enten den ene eller den andre.Hvis Mari Clausdatter og Lars Stephensen ikke giftet seg, ville vel ikke den 'uekte' sønnen være arveberettiget.Kan det være en ide å se om en av disse døde ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kari - ja, jeg har tenkt det samme.... det er imidlertid INGEN andre Claus Larsen´er som konfirmeres på Eiker i årene før og etter...du vet sikkert en del om hva som skjedde med noen av etterkommerne til papirmesteren din.....kan du fortelle litt??...gjerne navn...etc... hva het foreldre og svigerforeldre av papirmesteren?... prøver å få noen hint her.. har du navn på noen av svigerbarna til papirmesteren?? Vet du hvor papirmesteren døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jon og Kari. - I følge mine notater skal Papirmester Clausen ha reist fra Eiker i 1810 til Spydeberg for å anlegge Nestingen Pairmølle, og fikk stilling som mester og formbinder. Han døde ved Nerstingen og skal være gravlagt ved Spydeberg Kirke.Hans sønn Christian født 1806, reiste til Christiania i 1827. I 1844 satt han i Norges bank og laget former til Dalersedler. Han kom tilbake til Eger og var ,mester og formbinder til sin død i 1873.Den første papirmesteren ved Eger Papir, døde altså i Spydeberg og da er dere kanskje nærmere et skifte.ChristenTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kari, nevnte i et tidligere innlegg; Glaerup Pahus Mølle. Jeg vet ikke hvor det var, men det kan jo godt være i Danmark. - Våren 1800 var Hans Nilsen Hauge i Kjøbenhavn og her benyttet han anledningen til å studere papirverkene i nærheten av byen.Jeg har funnet noe om Christian Larsen og hans etterkommere i Årboka for Eiker Historielag 1985. Artikkelen er ført i pennen av Ragnar Holmen.Forøvrig skal det stå endel om Eger Papier Fabrique el. Eker papirmølle i 'Papirjournalen' 22 årgang 1934, side 97- 100.Mener jeg har vært borti et 'hefte' el. bok rundt denne Røgeberg-slekta, men trenger nok litt mer tid på den. Med fare for å forvirre; Mener å ha registrert at alle Papirmesterens barn forlot Eiker, unntatt Christian som returnerte, - men, ta det for det det er. - Mener å huske -. Har husket feil før...Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Tor og Jon:Tusen takk for nyttig informasjon, Tor. Hvis du finner noe mer, er det kjempefint. Vet du hvor jeg kan få tak i ”Papirjournalen”?. Har du adressen til Eiker Historielag?Dette var vel også svar på ditt spørsmål til meg , Jon. Jeg vet ikke noe mer om Lars Clausens liv i Eiker utover det som er kommet frem under dette innlegget. Jeg drar til Riksarkivet til uken og leter frem skiftet. Claus var jo 19 år da faren reiste til Spydeberg, så han kan jo godt ha blitt igjen i Eiker. Det er også en Klaus Larsen, husmann med jord, Holmen i Spydeberg, 78 år i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Glaerup Pahus Mølle lå i Aker, Oslo. Jeg har tenkt at det kanskje var danske eiere. Navnet Pahus har jeg også funnet i Nederland, men Glarup er jo typisk dansk. I og med at Lars var papimaker, er vel dette en papirfabrikk. Jeg regner med at jeg kan få vite litt om dette på Byarkivet, men nå er jo Eger papir og Nestingen Papirmølle mye mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tittel: Østfoldarv 1961-62. VI Utgitt: 1962 Utgiversted: Sarpsborg, Utgiver: Fylkeskonservatoren Serietittel: Årbok for museer og historielag i Østfold 1961-62. Bemerk: Av innholdet: Papirfabrikken ved Nestingen i Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kari - Jeg har akkurat maila det jeg har av etterkommere av Papirmesteren til Jon, dersom du sender en mail til ; tor.kenneth@c2i.net kan du få det samme. Kan jo forsøke å scanne inn artikkelen fra 1985 og sende den også.hva som er korrekt adresse til Eiker Historielag pr. ida vet jeg ikke, men det kan jo skaffes. Når det gjelder årbøkene så forefinnes disse på Øvre Eiker Bibliotek. Noen er til utlån andre ikke.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tor Kenneth: Tusen takk for mail....Det må jeg si.......Bevares !! Jeg mener bestemt av Lars Clausen Røgeberg var til alters i Haug kirke tidlig i 1820 åra... men det må jeg dobbeltsjekke i komminukantprotokollen neste gang jeg er på Kongsberg....Skulle likt å funnet et skifte i Spydeberg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jon - Det er mulig jeg ikke har fulgt med - eller oversett en ting ..... men, hvor døde Claus Larsen som du i utgangspunktet etterlyste ?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Claus Larsen døde på en husmannsplass under Korvald i Nedre Eiker i 1873 - fattiglem og enkemann - kildene sier han ble 80 år gammel. Av en eller annen grunn er han ikke med i 1865 -tellinga.....grrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det kan hende at Claus vekselvis bodde hos sine barn. Hvis de ikke husket hvor han hadde vært på datoen for folketellingen, kan han ha blitt utelatt. Jeg har det motsatte, en ane som er oppført hos to av sønnene sine i 1801.Jeg har sendt mail til deg, men har akkurat fått den i retur. Prøver igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har nettopp besøkt Eiker historielags nettside. Den var kjempefin. Anbefales for alle som ønsker stoff derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.