Gå til innhold
Arkivverket

[#8410] Hvor kom John Fugelberg (Fugleberg) fra i Norge???

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila. Ja, det var det da. Jeg fant noe på Nettet på denne linken: Lenke Jeg forstår ikke så mye av det, men tror det har noe med jorddyrking å gjøre. Og der fant jeg John Fugleberg. Kan det være samme mannen?Jeg har allerede begynt å leite etter giftermålet, derfor er jeg seint opp, eller er det tidlig? Vi sier det siste.Men de skal ha betaling for alle opplysninger. Det kan jeg gjøre hvis jeg vet hvordan jeg gjør det, og vet hva som 'står med liten skrift'. Si hva det koster og jeg overfører beløpet til din konto, hvis du vil ordne det. Er det OK for deg?Du har vel solfaktor? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du må da sove!Denne John er nok ikke din. Jeg regner med at det var han jeg fant i 1900, i Luverne, Rock County. John F. født 1832 (i Norge) Caroline (hans kone) f. 1842 i Illinois og barna Amos, Agnes, Rhacel (mother in-law) og Charles, (grandson).Artikkelen forteller om dannelsen av township Magnolia, og navnene som ble listet er de som fikk land i denne øde delen av countiet.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Takk skal du har for svaret. Jo, jeg såg nesten det etter at jeg hadde lagt inn innlegget. For da måtte min kandidat ha kommet til Amerika lenge før 1883.Jeg fant forresten søknadsskjemaet for å be om kopi av vigselsattest og fødselsattest. Det lå på denne linken. http://www.dhfs.state.wi.us/VitalRecords/index.htmSove?! Ja, det var det da. Det er nok ikke alltid så lett for den som er plaget med nattesøvnen. Med hjerteproblemer er det kanskje et medfølgende problem. Men jeg trives ellers godt og takler stort sett det med søvnen. Du vet, jeg kan jo hvis det er nødvendig, ta meg en times blund på dagtid også.Her skinner solen og alt er bare velstand, hadde jeg bare funnet denne Fuglebergen. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en etterlysning for deg til en Genealogy-society i St. Croix, så får vi se hva den bringer..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila. Hjertelig takk skal du ha for det og for kopien av mailen.Jeg forsøkte å sende en mail som Reply til avsenderadressen din, men den kom i retur. Derfor sendte jeg den til din vanlige mail-adresse. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bruke litt omveier. Men, jeg leser min vanlige mail-adresse, så det er bare å sende dit! Nå er jeg solbrent nå *fnis*! Sola skinner, blå blå¨himmel, i treet rett utenfor er det en svær 'blue egret' som hekker, et svare leven, men du a meg så kos! Et lite glass hvitvin (veldig lite) står ved min side. Kun til medisinsk formål selvsagt!Har ikke hørt noe fra Wisconsin enda, men tålmodighet er en dyd! Jeg fikk tilsendt dødsattester hit ned nå, etter en grandtante i Brooklyn! Kjempedyrt og kjempegøy!Jeg er fremdeles på søk etter Fuglebergene i 1900, lurer fælt på hvor de var!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila.Ja, noen og enhver kan misunne deg, men det gjør jeg ikke. Jeg håper at dere slapper skikkelig av og passer dere for sola. Dette sier en som har hatt kreft på hodet. Jeg liker godt solen, men alt med måte.Det er kjempebra at du er med oss på 'basen' selv om du - håper jeg - slapper av innimellom med din mann.Jeg fikk kopien av siste mail og skjønner at du har kontakt også med din 'hjemmebase' fra USA.Angående 'kjempedyrt' så regner jeg med det, men nå er jeg så lidenskapelig oppsatt på å finne denne mannen at det får koste det det koster. Anatakelig ligger det på ca. #17-20.minstHjertelig takk igjen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg har i kveld hatt telefonisk kontakt med et oldebarn av Baltser Johan Hanssen Fuglebergs søster. Han hadde hørt om denne gammelonkelen i Amerika, men kunne verken bekrefte eller avkrefte at han kalte seg John Fugleberg i USA. Jeg prøver å finne flere slektninger; kanskje noens besteforeldre hadde en viss kontakt. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Åse. Hjertelig takk skal du ha.Dette blir spennende. Kunne vedkommende, som du snakket, fortelle om andre søsken sine etterkommere som muligens kunne ha greie på det. Vet du om der var andre søsken som flyttet til USA eller var Baltser den eneste? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ifølge Astafjordboka, Registreringsbindene I-IV, var Baltser Johan den eneste av søsknene som emigrerte. Og han brukte ikke navnet Baltser ved emigrasjonen, i hvert fall har jeg ikke klart å finne noen Baltser Hanssen fra Ibestad i Emigrantlistene, derimot den Johan Hanss. som jeg har nevnt over.Fugleberg er visst fraflyttet nå, for de med telefon og bosted Fugleberg står det 'fritidsbolig'. Personen jeg var i kontakt med, ga meg ikke noen andre navn, men det går jo an å ringe ham på nytt. Dessuten har jeg et par andre navn på personer jeg tenker å kontakte. Etter påske skal jeg sjekke den gamle Ibestadboka og se hva som står der om Fugleberg.I den andre debatten om Karen og John nevner du at din tante mente de to hadde møtt hverandre i USA. Så da trengte de ikke å kjenne hverandre fra Norge. Karen kunne hatt slektninger som betalte billetten for henne. Ha en god påske. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Åse. Hjertelig takk skal du ha. Jo, selvfølgelig kan de ha møtt hverandre i USA, men ingen vet at der var noen slektninger av henne som hadde reist før før hun dro.Allikevel så holder jeg, som jeg har sakt før, alle mulighetene åpne. Jeg har forøvrig bestilt de 4 bindene av Astafjordboken. Jeg rengner med at de kommer over påske.Det er kjempeflott at du står på, så hjertelig takk for det. En god Påske ønsker jeg også deg og alle andre som deltar på Digitalarkivet! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila og alle andre. Er det mulig å finne obituary. av disse slektnigene som er funnet? Eller kanskje de ikke har oversikt så langt tilbake som fra for eks. 1920-1999? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Normann

Hei Birger! Sola skinner!Obituaries står i avisene, så en er nødt til å vite hvor og ca når folk døde. Laila (bruuun)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila! Ja, merkelig nok så har solen skint her også, men brun --, jeg, nei. Her er nok ingen brunhet i byen.Takk skal du ha for svaret. Jeg regnet jo med at noen kanskje ble igjen der hvor de var i 1920, men Karen døde kanskje før de flyttet fra Wisconsin?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Normann

Hei Birger! Sola steiker enda den... Fikk en e-post i dag, vil ikke ta oss noe videre, men allikevel: I checked the Seattle City Directories (Polks) and only found: Flora Fogelberg in Seattle in 1916, 1917-at adress: 12 west Galer, 1918, Flora 'G', at adress: 1514 Queen Anne and in 1920 at adress: 1514 Queen Anne; Mildred in 1921 at 823 W. 64th.Dette gir hvertfall en ting, 'G' på Flora! Gunvarda?Det forteller også at Flora G. var i Seattle allerede i 1916, han fant ikke John i Seattle.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila! En riktig God Påske! Her skinner nok ikke solen nå, men tåken er den som har overtatt.Hjertelig takk for dette med Flora Gunarda, for det er sikkert det hun hette.Jeg har faktisk forsøkt å lete på Seattle City, men forstår jeg deg rett så har du fått dette via en mail fra en mann som har vært inne og funnet det? Dette fordi at du sier: 'han fant ikke John i Seattle'.John kom vel antakelig ikke dertil før i 1920, for han var jo der i FT i juli det året!?Spørsmålet er om ikke han da kom dit med familien fordi at Karen var død.Jeg var inne for å se om jeg kunne finne hennes grav i Wisconsin, men akkurat det kostet jo dollar.Han en fortsatt god fag! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Funne på 'Find A Grave'. Gratis. Men neppe ei av dine...ALMA FUGLEBERGBirth: Nov. 29, 1870Death: Feb. 25, 1960Burial:Cypress Hills CemeteryQueens CountyNew York, USAPlot: 2, 11782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei N B Macdonald. Nei dette kan nok ikke være det, fordi at denne er født i 1870 og 'min Karen' var født i 1862. Men takk allikevel fordi du forsøker å hjelpe! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Nå har jeg sjekket den gamle Ibestad bygdebok, men dessverre sto det ikke noe mer om Baltser Johan Hanssen, bortsett fra fødselsår og -sted. Jeg fant forøvrig flere personer i Ibestad med fornavn Gunnarda/Gunharda, også en fra Fugleberg f.1879, og en fra en nabogård f.rundt 1865. Syntes det var verdt å nevne.En Reidar Bergvoll, opprinnelig fra Fugleberg, Ibestad, har en hjemmeside om Fugleberg. Kanskje han vet noe om emigranter fra gården?MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Åse. Hjertelig takk skal du ha. Det at du finner Gunnarda er en teoretisk mulighet for at vi er på rett spor, siden Karen og John Fugleberg hadde en med samme navn. Så dette blir spennende.Når det gjelder Reidar Bergvoll, så har jeg flere ganger hatt kontakt med han, men han kjenner ikke noe til familien.Vell, vi får sette vår lit til at Laila kan finne ut noe mer, eller andre gode hjelpere.Jeg har forøvrig sendt en mail til Norway List i håp om å finne noe der.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

GODMORGON BIRGER!!!! GRATULERA!!! Eg ser på Norway-List at du har 'fått' slektningar i 'junaiten'. Har du lest posten din??? Det er ein som kjenner ein slektning av deg, som har skreve meldinga. Dette var moro!!!,(for meg og)no har eg og eit håp om å få ein lignande mail. Ha ein fin dag!! Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei og GOD MORGEN MARIANN!!! Ja, gjett om det er en som er glad i dag. Joda, jeg fikk mail både fra slektningens venn i 'junaiten' og fra Laila. Så her ble det svingom. Det var virkelig flott, og alt er takket være snille hjelpere, spesielt Laila da.Det er jo ikke så enkelt for meg som aldri har lært engelsk, men jeg forsøkte med hjelp av filing og ordbok og sette sammen en etterlysning som jeg sendte til Karla. Og jamen må de ha skjønt hva jeg mente.Jeg regner med nå at det må bli mulig å finne ut hvor denne Fugelberg kommer fra. Får jeg rede på det så skal nok brukerne i dette forum få vite det. Men jeg må nok finne en eller annen som kan skrive (oversette) et brev til han.Ha en fortsatt flott dag! Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Normann

Jepp. Nå ble det svingom i den Forsmoske stue, tenker jeg!Hele slekta servert på sølvfat! Det er dette som gjør det så¨innmari gøy!! Lykke til, Birger, jeg regner med å høre fra deg om ett par dager! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Æh - unnskyld, men kunne kanskje vi 'ikkje-Norway-listarar' som har føgt denne strengen med stor interesse, få eit lite innblikk i kva som skjedde? Berre rein nyfikne altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Aase. Hvis du ser i mitt forrige innlegg så har jeg lovet å komme tilbake, men foreløbig har ikke noen nye personer dukket opp, bortsett fra datteren til Norman R. Olson. Hun heter Debra Engel. De andre navnene finnes allerede.Vel, som sagt, jeg kommer tilbake! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.