Gå til innhold
Arkivverket

[#8680] Gamlehaugen


Gjest Helge Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Iversen

I min jakt på dokumentasjon angående Gamlehaugen i Bergen vil jeg gjerne finne informasjon om en del personer og lurer på om det kan finnes privatarkiv eller fragmenter av sådanne angående Jens Monrad Zetlitz Kielland (arkitekt), Olav Moen (født 1875 i Vold, Romsdal - gartner), Magnus Dagestad (billedhugger, Voss). Følgende personer/firma har mottatt betydelig betaling under byggeperioden 1898-1900: G.Olsen og M.Ellingsen, Eivind Hille, samt Nils O. Nilsen. Ansatte på Gamlehaugen hos Christian Michelsen og i tiden rett etter: Malena Halvorsen, Antonette Ellingsen (stuepike ca. 1898-1940),Johannes Lohne (født 1858 i Haus, gaardbestyrer 1898-), Anna Sæterdal (stuepike ca 1910-1940), Karoline Hauge (hushjelp før 1925-1957), Olaf Mulen (diverse kjøreoppdrag på 1920-tallet). Disse vil jeg gjerne ha all informasjon om. Alle har antakelig holdt til i Bergen, eventuellt Fana, men jeg har dessverre kun disse opplysningene. Ellers er jeg interessert i alt dere måtte vite om Gamlehaugen og personer knyttet til denne eiendommen. Helge Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Informasjon om billedhuggeren Magnus Dagestad kan du antakelig lettest skaffe deg om du henvender deg til Magnus Dagestad-museet på Voss, som er i Magnus Dagestads tidligere hjem. For noe over 10 år siden var hans yngste datter omviser der, men om hun fortsatt er det vet jeg ikke. Museet er i hvert fall nå en del av Voss folkemuseeum, som du kan finne frem til på Museumsnetthttp://museumsnett.kulturnett.no og søker på 'Dagestad'.Det er også gitt ut en bok om Mangus Dagestad - jeg tror den er skrevet av Ole Dirik Lærum, men det kan jeg sjekke.Lykke til med dokumentasjonen av Gamlehaugen! (Om du tenker å lage bok skal jeg kjøpe den når den eventuelt utkommer!)Hilsen Else (utflyttet bergenser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Iversen

Takk for informasjonen! Boken av Lærum, samt et hefte av Aslak Helleve om Magnus Dagestad er bestilt fra biblioteket. Akkurat Dagestad er ganske spennende fordi det hevdes i all litteratur, artikler etc. at det var Ingebrigt Vik og navngitte ansatte hos ham som stod for utskjæringene på Gamlehaugen. I en eneste artikkel fra Revyen i 1933 står det derimot at 'Hallen er møblert med digre stoler og kroteskap, skåret av ingen ringere enn Magnus Dagestad, erkeengelen for all dragestil i den annen epoke i norrøn kultur'. Jeg tviler litt på om det er hold i dette, men det må jo selvsagt undersøkes. Ellers fikk jeg i går svar fra Norsk Arkitekturmuseum som ikke kjente til noe arkiv etter Jens Zetlitz Monrad Kielland. Dette er litt rart ettersom han faktisk var en betydelig arkitekt rundt og etter århundreskiftet og bidro blant annet stort i oppbyggingen etter bybrannene både i Ålesund og i Bergen. Jeg ønsker gjerne å skrive bok om Gamlehaugen, men det må bli i neste fase dersom jeg får finansiering til det. Akkurat nå jobber jeg med et rent dokumentasjonsprosjekt for å finne tilgjengelig informasjon om stedet. Helge Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Iversen

P.S! Noe som gjør et Kielland arkiv ekstra interessant er at Gamlehaugens original tegninger etc. gikk tapt i en brann i 1938. Helge Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

.'.erkeengelen for all dragestil i den annen epoke i norrøn kultur'! Ikke noe dårlig skussmål, får en si! Men antakelig vel fortjent, for Magnus Dagestad var en meget allsidig og særpreget kunstner. Jeg vil tro det er mulig å avgjøre om det er han som har laget møblene du referer til ved å sammenlikne med andre gjenstander man vet han har laget. Nå var jo Ingbrigt Vik også en betydelig kunstner, med en stor produksjon som billedhugger, men jeg har litt vanskelig for å tenke meg at han og Magnus Dagestad kan ha hatt så likt stilmessig uttrykk at en ikke kan skille treskjæringsarbeider av den ene fra tilsvarende arbeider av den andre. Men dette er det sikkert noe som vet mye mer om enn meg.Når det gjelder Jens Zetlitz Monrad Kielland så er det jo merkelig at det ikke finnes arkiver etter ham. Jeg vet riktignok ikke noe annet om ham enn at han har tegnet mange hus i Ålesund, men kan det tenkes at hans ettekommere sitter med noe av hans materiale? Hvor bodde han som gammel? Det må da Norsk Arkitekturmuseum kunne svare på, i hvert fall. Kanskje den aktuelle kommunen har noe på et loft etter ham? Jeg vet det ligger mye rart stuet bort både her og der over det ganske land, så jeg hadde nær sagt: Ut og let!Selv har jeg et noe perifert forhold til Gamlehaugen, men som barn lekte jeg av og til i parken der, og et par ganger fikk jeg komme inn i hallen og i vinterhaven med de store vinduene - på baksiden i forhold til inngangen. Antakelig har jeg sett noen av de møblene du nevner, men kan ikke si jeg husker annet enn at de var mørke og tunge, dessverre.Jeg følger spent med og håper det er andre som har mer informasjon å bidra med.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Inger Eik

Til Helge Iversen:Det er en stund siden dette temaet var ferskt. Jeg lurer på om du fikk samlet informasjon om de som arbeidet på Gamlehaugen, og om du kom over en dame ved navn Margaret Dare?Kan du vennligst lese tema 66332 her i forum og se om du kan hjelpe en engelskmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.