Gjest Inger Carlson Skrevet April 8, 2002 Del Skrevet April 8, 2002 I 1900 tell. finner jeg Karl petersen f. 1861 i Kville, Sverige. Han gift med Hanna Hansdtr. f.1864 i Stokke. Jeg søker etter Hanna's forfedre. Henes mor f.1832 er oppført boende som enke hos sin sv.sønn og datter. Men, hvem var moren gift med? Er også intressert i øvrige aner. Så lurer jeg på : Hva er Labradorbrud? Karl arbeidet i LABRADORBRUD ved siden av å være gårdbruker, eller har dette sammenheng med gårdbruksarbeidet? Hilsen Inger C Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet April 8, 2002 Del Skrevet April 8, 2002 Labrador eller labradoritt er eit feltspatmineral som høyrer til plagioklasrekken. Har ofte eit vakkert fargespill (labradorisering), som regel i blått. Vert nytta som smykkestein. Namnet labrador vert nytta kommersielt om lavrikitt som inneheld ein feltspat med tilsvarande fargespill. (Kjelde: Store Norske Leksikon) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ketil Firing Hanssen Skrevet April 8, 2002 Del Skrevet April 8, 2002 Du finner Hanna på Gjennestad østre i Stokke i FT-1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60720&variabel=0&postnr=3432&fulle=true&spraak=n>LenkeHannas foreldre er muligens identisk med Halvor Hansen og Anne Olene Børresdatter som gifter seg i Stokke 25. desember 1862 ( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Terje Hatvik Skrevet April 8, 2002 Del Skrevet April 8, 2002 Karl var med andre ord steinhoggar i eit dagbrudd (eller et 'brud') der dei tok fram/hakka ut Labradorstein. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger Carlson Skrevet April 8, 2002 Del Skrevet April 8, 2002 Takker for oplysningene fra alle 3 sålangt. Hilsen Inger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts