Gå til innhold
Arkivverket

[#8915] Avle Olsen født ca. 1761 Sparbu


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg så at det var noen som hadde tilgang på kirkebøker for Sparbu. En amerikansk dame har henvendt seg til meg angående Avle Olsen. Han er kalt Overrein da gifter seg i Stod 29.10.1795 med Maria Olsdatter. Forlovere er Nils Olsen Overrein (i Sparbu) og Ole Klæbudahlen. I 1801 er Avle (da kalt Agle) og Maria bosatt på Overrein i Sparbu med døtrene Siri og Olava. Der bor også Avles mor Siri Johansdatter. Men hvem var hans far?I 1810 flytter familien til Meldahl i Kvam/Stod, og får sønnen Christian (riktignok døpt Christopher) i 1812. I følge Taraldsens gårdshistorie heter Avles første kone Sigrid, og hun skal være fra Ogndal. Den første kona heter garantert ikke Sigrid - både Avle og Maria er i sitt første ekteskap i 1801. Men er Maria død og Avle gift på nytt i perioden 1801 - 1810?I september blir enkemannen Avle på 54 3/4 år gift på nytt. Desverre er det veldig få registrerte dødsfall i kirkeboken i 1815, og Avles hustru døde sannsynligvis i denne perioden. Jeg finner ingen Sigrid som han kan ha vært gift med, men jeg finner Maria Meldahl oppgitt som fadder i 1813.Min amerikanske venninne vil bli svært glad for all informasjon.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sjekket i bøkene fra Sparbu, men der står det følgende: Overrein Sparbu, husmann Avle Olsen f. 1763, uklart hvor. Bror av Jon Olsen Roktgården, husm. Overrein ved skifte etter han i 1797. Avle gift med Siri Olsdatter f. 1768, angivelig fra Øster Skei (ikke funnet der av forfatteren). Barn: Siri 1796; Olava 1798-1802; Ole 1801, og ble oppsitter på Heggeli i Kvam; Olava 1804, gift med Ernst Dalsaunet, Kvam; Guru 1806, gift med Ole Nikolaisen Halset, Stod. 1865 Bodde de i Sverresgt. 37 Steinkjær med sin 28 år gl. sønn Andreas f. i Stod.I 1810 flyttet de til Kvam, oppsittere på Meldal, og fikk 2 barn der: Johanna 1810, gift med Elling Kneplass og Kristian 1812, som overtok Meldal etter faren. Siri + 1817. Avle 2.g. Ingeborg Pedersd. Five. Avle omkom under forlis på Strindfjorden høsten 1830.Broren Jon Olsen Rokte 1769-1797, gift med Guru Kristofersd. Ingen barn. Ved skifte arvet kona, hans mor Siri Johannesdt. (som kanskje levde til nesten 1801, men mulig lengere men hvor?), brødrene: Johan dreng i Kjesbu, Avle husm. Overrein og Ole. Søstrene: Karen gift med Kristen Olsen Skillegrind og Ingeborg som var taus på Brandsegg-gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for informasjonen! Det var mange opplysninger her som jeg ikke hadde fra før. Skal oversende dem til amerikanerinnen.Det var rart at det står at Avle var gift med Siri Olsdatter. Hun hadde informasjon om at han var gift med Sigrid Olsdatter. Jeg har funnet ekteskapet hans Maria Olsdatter Klebodalen i 1797, og han er også gift med Maria i 1801. Jeg har ikke funnet dødsfallet på første konen hans, men siden det er en Maria Hegli som er fadder rundt 1812, vil jeg anta at det er Maria som er mor til alle barna. Lurer på hvor denne Siri/Sigrid kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siri og Sigrid er etter min erfaring samme navn i Nord-Trøndelag. Det brukes om hverandre hele tiden om en og samme person. Jeg tror at Avle først var gift med Siri, og at hun kanskje døde sammen med sitt første barn? Hvorfor jeg tror det er at hans første levende barn heter Siri. Men, hvem var det da som døde i 1817. Datteren eller kone 2 med feil navn (kan være forfatteren av boka ikke var helt oppdatert her ang. koner)?Etter min erfaring så var gjerne ungkarer ca. 30 og piker ca. 25 år da de giftet seg på den tiden. Dette er bare omtrentlig og kan variere rundt i landet, men klaffer veldig ofte. Det finnes alltid unntak. Med Avle født 1763 og Siri 1768 ville jeg anslå at de ble gift rundt 1793, og jeg vil tro at Siri kanskje døde 1794-6. Det kan jo også passe med at Avle gifter seg igjen i 1797. Avle bodde ihvertfall i Sparbu i 1797 iflg. brorens skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Når det gjelder navnene Siri og Sigrid, har ikke jeg sett at de har vært benyttet om hverandre. Men jeg har heller ikke sett navnet Sigrid blitt benyttet i Stod før helt på slutten av 1700-tallet.Forøvrig tror jeg nok at Avles eldste datter Siri helst er oppkalt etter hans mor, Siri Johansdatter, som levde i beste velgående i 1801. Ekteskapet med Maria ble inngått i Stod, mens de var bosatt på Overrein i Sparbu omtrent fram til 1810. Han kan jo ha vært gift i Sparbu før dette ekteskapet, eller han kan ha giftet seg på nytt mellom 1801 og 1810. Dødsfallet til konen hans har jeg ikke klart å finne i kirkeboken - det mangler en rekke innførsler for de aktuelle årene. Men det nye ekteskapet har jeg funnet. Jeg regner med å finne fram til litt mer informasjon etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvor i Verdal? Originalkildene eller bygdebøkene? Jeg synes det er spennende med navn og de variasjoner som forekommer i bygdene.Min konklusjon angående Avle er nok at han aldri har vært gift med Siri/Sigrid. Siden forfatteren av Sparbu bygdebøker ikke har funnet Siri på Skei, folketellingen 1801 forteller at både Avle og Maria er i første ekteskap, Maria er mor til alle Avles barn, og ettersom Maria Meldahl var fadder i 1813, synes jeg det høres mest logisk ut at Siri/Sigrid av en eller annen grunn er en feilskrift. Det er jo også litt påfallende at hverken bygdebokforfatteren eller Taraldsen nevner Maria, som Avle helt klart har vært gift lengst med. Kanskje Siri Olsdatter rett og slett er en blandingsavskrift av Avles mor Siri Johansdatter og kone Maria Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I kirkebøkene og tellinger. Bøkene kommer utenom. Jeg har holdt på litt med Vuku, og det tok meg litt tid i begynnelsen pga. dette. Måtte dobbelsjekke navn hele tiden for å være sikker på at det var samme person. Det gjaldt ca. 1750-1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har funnet en parallell i Stod, med navnene Sigurd og Sivert. På 1600-tallet benyttes navnene om hverandre, men det kan virke som om det er to forskjellige navn. Navnet på etterkommerne viser imidlertid at det nok skal være Sivert også i de tilfellene hvor det er skrevet Sigurd. Trist at vi sjelden og aldri opplever å se personene skrive sitt eget navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så vidt jeg har forstått er Sigurd, Sivert og Sjur egentlig samme navn. Det ble hele tiden sjonglert mellom disse 3 formene - alt etter hvem som skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Nå er vi vel egentlig inne på en helt annen debatt, men dette er spennende stoff! Det er egentlig lett å tenke seg hvordan et navn har utviklet seg muntlig fra Sigurd via Sjur, men kanskje ikke fullt så enkelt hvordan det har utviklet seg til Sivert? Jeg opplever at samme person kan bruke Siguourd, Siffuer og Siur i samme f.eks. samme mantall, men det er vanskelig å vite om disse navnene gjenspeilte muntlig uttale eller om det er skriverens variasjon vi ser. Når jeg får litt bedre tid, ønsker jeg å sammenligne navn i mantall for å se om de samme personene blir omtalt likt gjennom flere mantall. Kanskje er det noen som har gjort noe lignende tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Vedrørende navnet Avle tenkte jeg at følgende informasjon kunne være interesant:'Alvdal ei bygdebok' av Einar Steimoeggen, bind II, I side 211.'Avle Simensson f. 1595, er den første brukeren me har skriftlege vitnemål her. Han var husbond frå 1639 til 1667. Avle var lagrettemann på hausttinget på Tynset i 1652. Me kjenner til at han hadde to søner, Simen og Jon, den siste var fødd i 1638 og var første brukeren i Hemigarden i Grimsbu (Nå i Folldal).Dette er første gangen vi møter Avle-namnet. Det finnes bare i Alvdal og dei næraste grannebygdene, og alle Avle-namna her kan ein føre attende til denne Avle Simensson'. Sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det var jo veldig interessant. Jeg har nemlig ikke sett navnet Avle før Avle Olsen dukker opp i Sparbu på midten av 1700-tallet. Riktignok har jeg funnet en Oluf Olvesøn Egge som flyttet fra Stod til Beitstad i 1696, men Olve og Avle er nå rimelig ulikt da.... Min amerikanske venninne blir nok glad for denne informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Risting Kielland

Jeg har også lett etter aner til Avle, og har nå funnet han i Alvdal: Ei Bygdebok av Einar Steimoeggen. Avle er omtalt under gården Barkald. Der står at han flyttet til Overrein i Sparbu pluss mye annet. Alvdalboka har flere generasjoner med forfedre til Avles mor Sigrid Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Alle barna som er nevn i innlegg nr 2. Siri f. 1796, Olava f.1798, Ole f. 1801, Olava f.1804, og Guru f. 1806 er barn av Avle Overrein og Maria Olsdatter, ifølge kirkeboka for Sparbu perioden 1795 - 1816mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Jeg var visst litt for rask på labben i mitt forrige innlegg. Det er ikke selve bygdeboka som har opplysninger om utflyttinga til Sparbu, men følgende utmerkede side på Internett: http://home.no.net/jeaas/ Denne sida bygger på Alvdalsboka og andre kilder. Sjekk gård nr. 703: Barkald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takker for all informasjon her. Den er videresendt til den amerikanske etterkommeren, og jeg vet at det er flere som har vært på jakt etter opphavet til Avle, og som vil sette stor pris på denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.