Gå til innhold
Arkivverket

[#8959] Jonas Edvarsen (Meyer?), ca. 1640-88 Trondhjem

Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Noen sjanse for at denne '12. Nils Berthelssøn' kan være i slekt med rådmann og handelsmann i Oslo, Helle Berthelsen (død i Oslo 1604) og hans søster, som var g.m. sogneprest i Gausdal, Oppland 1575-1610, Christen Eschildsen (Griis?), død i Odal 1617 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har en Anne Eschildsdatter i min database som visstnok skal ha hatt med seg Griis-navnet inn i sin familie (hun var g.m. rådmann og handelsmann i Christiania, Nils Lauritzen Ruus, d. 1675 s.st. (deres sønn Niels, sogneprest i Sigdal 1668-1704, tok navnet Griis, og førte 1 grisefot og 2 bjelker i skjoldet). Kan hun ha vært en slektning av Christen Eschildsen (Griis) og event. etterkommer etter hans far Eschild)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Anne Eschildsdatter har vært antydet som mulig datter av Eschild Christensen Griis og Maren Arilsdatter Gyldensø. Han var kjøpmann og rådmann i Christiania, men flyttet til Strøm i Odal etter å ha mistet huset i den store bybrannen i 1624. (Han ble muligens sogneprest i Strøm i Odal).Eskild og Maren hadde sønnen Christen Eschildsen Griis (ca.1625-1694) (g1. Sigrid Andersdatter Hack, g2. Sophie Bang, g3. Kirsten Leuch), og muligens også Søfren E. Eschildsen (g. Anna Torkildsdatter) og altså (igjen muligens) Anna.Eschild Christensen Griis var sønn av Christen Eschildsen, død i Odal 1617 og B. Berthelsdatter. Disse hadde i tillegg barna Berthel (tingskirver i Gudbrandsdal), Hans (sogneprest i Gausdal), Margrethe (gm. rådmann i Oslo Peder Johansen Heide) og Niels (proprietær på Lunde i Gausdal, gm. Apelone Haakonsdatter Gyldenaar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christian Arentz: (Til din melding 16.05.2002 21:03)Her blander du sammen brødrene Joachim Irgens (stadsfysikus i Trondheim, f. 5 Mai 1644, begr. Holmestrand 25 Mai 1725, g. Gidsken Sørensdatter Schjelderup) og Johan Irgens (secondløytnant, f.1651, død på Horg, Støren 7 Des 1725, g. Lucie Jensdatter Parelius, 1651-1725).Sistnevnte ektepar er foreldre til den Johannes du nevner (1687-1751), g. Malena Jonsdatter.Det første paret har også en sønn Johannes Andreas f.1693. I tillegg til de barna du nevner i din melding 15.05.2002 19:25 skal Joachim og Gidsken også ha flg. barn, alle f. i trondheim (?): Christen f.1686, Anne Cathrine (enda én ?) f.1688, Gjertrud (1689-1766), Gidsken (1692-1779), Johannes Andreas (se over) og Henning Arnisæus (Irgens?)(1695-1769). (Kan noen av disse barna likevel være secondløytnantens ?)Jeg opprettholder min mistanke om at det er stadsfysikusens hushold som er nevnt i manntallslisten fra 5 Mar 1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg vil gjerne rette en stor takk til deg Per for opprydningen mellom brødrene Joachim (stadsmedicusen) og Johan, deres ektefeller og barn. Det har vært skrevet mye om Irgens-slekten, med varierende grad av pålitelighet, men jeg er kanskje selv kilde til sammenblandingen av de to brødre og deres barn, selvom jeg mener å ha opplysningene fra andre kilder.Etter en nærmere gjennomgang synes det tydelig, slik du også angir, at Johan hadde 12 barn med Gidsken, hvorav 7 var født (og kanskje 2 døde – Joachim og Christen?) før 1687. Av disse har jeg at førstemann Søren ble født i Trondheim (d. e. 1698 i India), mens de tre neste Joachim, Lisbeth (d. 29 juni 1760) og Dorothea (d. 9 sept. 1754) ble født på Røros (s.st. som moren), de to neste Anne Cathrine (I.) (d. 1782) og Johannes (d.17 juni 1760) igjen født i Trondheim, deretter Christen (f. og d. usikkert) Anne Cathrine (II.), Gjertrud og Gisken, alle i født i Trondheim, Johannes (f. og d. usikkert) og til slutt Henning, også f. i Trondheim. Faren Joachims tilknytning til Trondheim er udiskuterbar i perioden 1676-1712, og jeg er enig i at opplysningene om antall barn i manntallet av 5/3-1687 kan stemme godt med de notatene vi har gjort oss.Bortsett fra at flere av barna event. kan tilhøre broren Johan, ser det ut til at de siste er født etter 1687. Kan det stemme at Johan og Lucie Jensdatter Parelius fra Stordalen, Sør-Trøndelag ble gift 1687 i Gunderup, Danmark?? - Det passer ihvertfall bra at sønnen Johannes Andreas ble født dette året.Endelig sitter vi fremdeles igjen med Johan og Joachims nest eldste bror Christian Fredrich og hans 7 barn. Ifølge min database er også disse født før 1687, faktisk før 1685, og samtlige i TRONDHEIM. Dette tyder på at Christian Fredrich Irgens som kom til Trondheim i 1671, i likhet med sin bror bodde i Trondhjem med sin(e) hustru(er), ihvertfall frem til han tiltrådte på Røros i 1685, eller sågar etter 1687 da manntallet i Trondheim ble satt opp. Også han kan ha trengt amme for 1-2 av sine barn, Fredrikke og Henning, dersom det stemmer at de var født i 1684-85, selvom dette ikke er like sannsynlig som for brorens barn. Noe særlig lengre enn dette kommer vi vel egentlig ikke med manntallet av 1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

For å vende tilbake til det opprinnelige tema, Edvard Edvardsens slekt, er jeg nå svært interessert i opplysninger om stadsmedicus Joachim Irgens’ svigerinne Anna Catharina Sørensdatter og hennes 1. ektefelle, krigskommisær og fogd i Stjørdalen Niels (Nicolaus) Hansen Meyer (1659-1706) og deres 2 barn. Jeg kjenner kun datteren Margrethe, g.m. Jens Pedersen Herdal. Hvem vet noe om Niels og Anna Catharinas andre barn? Event. opplysninger om Anna Cathrine Sørensdatters 2. ektefelle Sylvester Bergmann, fogd på Strinda, er også av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har 2 søsken til Margrethe i min database: 1. Oberstløytnant Søren Nielsen Mejer, født 1699, død september 1769 i Verdalen. Han bodde i Lyng i Verdalen og giftet seg ca 1734 med Magdalene Kirstine Mohrsen(1709-61). Det er bilde av henne og mannen i Verdalsboka bind IV, s.407. 2. Anna Nilsdatter Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har sett 2. ektemann til Anna Catharina Sørensdatter (Schjelderup, etter moren) omtalt som Sølfest Bierregård, gardbruker, født 1679, død 1755 på Øy i Melhus, ST. Er dette samme mann som 'Sylvester Bergmann, fogd på Strinda' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 4 år senere...
Gjest Christian Arentz

Ref. innlegg 7 til 9, som nå har fått ny aktualitet i forb. med ønsker om å finne mag. Simon Hoffs patronymikon.Sara og Maren er muligens helsøsken av Simon (Pedersen eller Simonsen) Hoff. Dette betyr at vi kan lete etter deres patronymikon i Danmark, dvs. ved deres antatte dødsfall (Sara og Maren Simonsdatter eller Pedersdatter) dersom NN Hoff var deres far. Sara døde ant. i Bildstrup (antakelig Bilstrup v. Skive, Jylland) og likeledes Saras mann Henrik, før 23. okt. 1724. Maren døde ant. i Grested, Frederikssund, Sjælland eller Græsted by, Holbo Herred, Gribskov, Frederiksborg amt, Sjælland, evt. Gredsted i Esbjerg, Jylland, og likeledes Marens mann Ole, før 23. okt. 1724. I tillegg bør deres fødsel, dåp og giftermål også kunne finnes i Danmark. Begge familier har dessuten barn i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.. det er altså opplyst at deres mulige bror Simon Hoff var student fra Fredriksborg Skole (Sjælland ?) i 1653, hvilket kanskje skulle peke i retning av Græsted by, Holbo Herred, Gribskov, Frederiksborg amt, Sjælland for Maren's død (i 'Grested' ?) (etter skiftet 23/10-1724) (og hennes mann Ole's før skiftet 23/10-1724 ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan man av skiftet (23 Okt 1724, ref. innlegg #7) 'fastslå' om Hr. Simon Hoff og søstrene Sara og Maren var eldre eller yngre enn sin avdøde halvbror Christen Henrichsen Ascanius (c1648-1724) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Maren var dermed kanskje født og død i samme område på Sjælland, som hennes bror kom fra?Kan broren være den samme Simon Hoff som deltok i Studentenes Regiment under Københavns beleiring ca. 1659? (4. kompani, 3. rode).Kan han ha hatt en bror Niels, s.s. den Niels Hoff som er oppført i samme regiment, kompani og rode? Ikke usannsynlig.De to står oppført, igjen i samme rode, sammen med en (danske?) Jacob Borck (s.s. Jacob Laugessøn Borch, senere res.kap. i Bø i Vesterålen, g.m. Sara Pedersdatter Blix - hvor kom han fra, mon tro, kanskje Danmark?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jacob Laugesøn Borch (res.kap. i Bø, Vesterålen) levde såvidt jeg vet 1647-1719, og er vel for ung til å ha deltatt i noen krigerske handlinger (beleiringen av København) i 1659 ? (Er det et ''?'' bak ''s.s.'' i siste avsnitt over ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvis Simon Hoff var student fra Fredriksborg Skole i 1653 skal han stå under Fridericib. scholæ. omtrent på side 236-38 i S. Birket Smith: Kjøbenhavns Universitets Matrikel, Bd. I, Gyldendalske Boghandels Forlag 1890.Studenten Niels Hoff ble sanns. også immatrikulert en gang i perioden 1650-58 (også 1653 ?).Uten at dette ikke ser ut til å ha noen særlig betydning for spørsmålet om Simon Hoffs bakgrunn:'s.s.? Jacob Laugesøn Borch' var res.kap. i Vesterålen 1676-82. Han begynte altså i kallet nærmere 30 år gml. Vet noen hvor han kom fra og hvor det ble av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.