Gå til innhold
Arkivverket

[#9258] Arrestforvarer Gullik A. Gulliksen i Laurvig.


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Gårdeier og Arrestforvarer Gullik Andersøn Gulliksen f.05.10.1811 i Laurvig og døde 06.02.1862 i BærumHan ble gift den 14.04.1832 med Sofie Charlotte Müller fra Frederichsvern.( De hadde 11 barn men bare en fikk etterkommere ; nemlig Anders Julius Gulliksen gift med Marthea Bekkevar – de fikk 6 barn .)Hvem var Gulliks´ forfedre ?? Kan noe hjelpe meg å bekrefte mine antagelser ??Hans far het nok ; Anders Gullichsen og var sansynlig sønn av ARRESTFORVARER Gulich Knudsen f. 1740 (gård nr.27 i Laurvig.) og hans første kone ? ;Var det Dorthe Olsdatter ..?… f. 1755 - hun har nemlig en sønn ved FT801 ved navn ;Anders Gullichsen f. 1784 ( fra første ekteskap ) Hvem ble han gift med ??Dorthe er da gift for annen gang - med sjømann Ole Hanssen fra Nøtterøy. De fikk flere barn.Hvor kom Arrestforvarer Gulich Knudsen fra ??Han var ifølge FT 1801 gift for annen gang med Karen Marie Erichsdatter ….?.. f.1776 og hadde da firebarn ;1) Christian Gulichsen f. 17902) Maren Gulichsdtr. f. 17913) Dorthea Gulichsdtr. f .17974) Andreas Gulichsen f. 1798Finnes det etterkommere der ute eller andre som kan hjelpe meg videre ?Mvh. Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan S. Larsen

Hei. Jeg har info om at Anders Gulliksen ble gift 2 Des 1810 med Kirstine Margrethe Kristoffersdatter i Larvik kirke og de er foreldre til Gullik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Jan - Takker for rask respons , Har du mer fakta vedr. denne familien Guliksen/Andersen ?Har du noe du kan maile meg ?Mvh. Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan S. Larsen

Hei. Jeg har dessverre ikke mer info. Jeg fant de opplysningene du fikk i en base jeg fikk av en kjenning. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I henhold til ekstraskatten 1762 for Larvik var det ingen (over 12 år) med fornavnet Gullik. Dersom du får knyttet trådene tilbake til arrestforvalteren Gullik Knutsen, 61 år i 1801, må du derfor sannsynligvis ut av Larvik.Heller ikke ekstraskatten 1762 for nabobygda Hedrum har noen Gullik Knutsen, men folk kom til Larvik fra mange kanter, så leteområdet er fremdeles stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Kristian. - takker for kommentaren , MEN kan du sjekke med skrivemåten jfr. FT 1801;GULICH KNUTSEN ( eller KNUDSe/oN )Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg søkte med fornavn som begynner på 'G' og sjekket ut alt som var aktuelt. Databasene er å finne i Digitalpensjonatet, så du kan evt. sjekke selv. Dersom du har ytterligere interesse for Hedrum, har jeg en egen kileside her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg funnet en god del, og jeg skriver det ned som det faller seg. Født 8/8 1873 Askim Mathea, foreldre grbr. Andreas Larsen Bekkevard og Ragnhild Pedersdt., faddere barnets moder, Syver Larsen Slængebraaten?, Mathea Syversdt. ibid, Hans Svendsen Skavoug og Johan Hendrik Christiansen Dramstad.Gift Asker 6/5 1893 Anders Julius Gulliksen, kjøpmann f. Laurvig 1849, konf. 1865 Laurvig, far arrestforvalter Gullik Gulliksen og Mathea Bækkevard, Stabekk Ø.Bærum, f. Askim 1873, konf. Askim 1888, gar grb. Andreas Larsen Bekkevard, kongebrev av 1/5 1893.Født Askeim 4/10 1829 Andreas, foreldre gmd. Lars Arnesen Lier S og Hellene Simonsdt.Askim bygdebok bd.I s. 297: Lier S. Lars Arnsen 50 år 2.gift 31/1 1825 pike Helene Simonsdt. Bekkevard 36 år. Lars bgr. 22/7 1837. Helene ble boende på Bukkås u/Lier søndre mellom. 5 barn: Marthe Maria, Maren og Halvor døde unge. Syver og Andreas levde. Syver gift 1756 Karen Pedersdt. og Andreas gift 1859 Ragnhild Pedersdt. De var søstre og døtre av Peder Iversen Vammeli.Konf. Larvik 1/10 1865 Anders Julius Gulliksen 30/10 1850-14/4 Laurvig. Foreldre arrestforvalter Gullik Gulliksen og h. Sophie Charlotte Katrina, f. Møller.Født Larvik 30/10 1849 dpt. 14/4 1850 Anders Julius. Foreldre: ....Gullik gulliksen og kone Sophie Charlotte Katrine, f. Møller.Født Larvik 5/10-24/11 1811 Gullich (konf. av hj.dåp) Foreldre tømmermann Anders Gullichsen og kone Kirstine Magrethe Chrisophersdt. Faddere: Madam Sophie Bugge, jomfru Ursulla Bundz, hr. Jørgen Gether, Frederick Harris, P. Falkenberg, I.L. Bøckman og Søren Bruun.Gift 2/12 1810 ungk. Anders Gullicksen og pike Kirstine Magrethe Christophersdt. Trolovet 24/11 1810. Signert av Jens Sørensen Ispjeld (usikker på P-en) og Hans Halvorsen. Begge med påholden penn.Fant ingen Møller i Stavern i 1801, og heller ikke det ekteskapet 14/4 1832.Det var alt, håper du klarer å sortere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Berit - du er allertiders ! Kjempebra ! Jeg har sortert og det gikk utmerket, men jeg har noen spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med ;A) ” Kongebrevet av 1/5-1893 ” vedr. giftemålet mellom Anders Julius Gullichsen og Marthea Bekkevard .Innebærer det at de er fetter og kusine eller 3-menninger ? I så fall mangler jeg ”linken” til deres felles forfedre !B) Anders ( sønn av Lars Arnesen Lier søndre og Helene Simonsdtr. Bekkevar) tok navnet Bekkevar – var han tilbake på bruket ?og hvilket etternavn brukte broren Syver ??C) Når det gjelder Tømmermann Anders Gullichsen og kona Kristine Margrethe Christopherdtr. Har jeg noen spørsmål . Anders G´s far ; Gulich Knudsen (f. 1739/40) Arrestforvarer i Laurvig var gift 2 ganger.Var hans 1. kone Maren Andersdtr. fra Stavern ? ( gift ev. ……………)Hvor mange barn fikk de ? Vet om : Anders G. og Inger Gulichsdtr. f. 1775 ( hun er nevnt i FT 1801 – da bor hun hos sin far i.) Og hvor kommer Kristine Margrethe Chistophersdatter fra ??D) Hvor kommer Arrestforvarer Gulich Knudsen f. 1739/40 i fra ?? Det er så mange G.K: i den tiden !E) Ang. Sofie Charlotte Katrina Müller f. 24.06.1811 vet jeg av fortellinger i familien – at hun giftet seg under ” sin stand ” . Hun hadde visstnok sin far / farfar i høyere rang på Frederichsvern Fort i StavernI FT 1801 finner jeg Captein ved t.i.r. Peter Müller ( f. 1746 ) og Johane Maria Myhre (f. 1751) og deres 2 sønner– Ditlef Møller ( f. 1789) og - Christoph Heinrich Møller (f. 1791) ??? Kan en av dem være Sofie´s far ??I mine notater er Sofie og Gullich gift 14.04.1832 – men det står ikke hvor ?Dette ble mange spørsmål på en gang Mvh, Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja det får man si var en skikkelig smørbrødliste. Men, mye av det kan du sikkert finne ut selv ang. slekta i Askim ved å låne Askim bygdebøker.Når det gjelder Møller var det verre. Jeg ser at Peter var kaptein ved Telemarkske inf.reg. i 1801, for det er hva jeg tror t.i.r. betyr. Iflg. Familysearch ble Peter Møller gift 19/11 1784 Glemmen med Johanne Maria Myhre. Så fant jeg en Ditlef Myhre Møller gift 23/4 1813 Eidanger med Else Marie Boye. Og til sist en Christopher Henrich Holfeld 'Pedersen von Møller' dpt. 16/4 1791 Laardal Telemark.Siden Peter var militær flyttet han nok litt rundt, og kan ha flyttet fra Stavern igjen etter 1801. Når det gjelder Sophie C.K.Møller så vet du vel egentlig ikke om hun var i slekt med Peter? Det eneste er at det ser ut som om Ditlef ikke er faren. Jeg har ikke lett etter hennes fødsel i Staver/Brunlanes. Jeg aner heller ikke hvem Kirstine Christophersdatter er. De opplysningene du fikk forrige gang var hentet fra kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Ang.kongebrev.Er det noen som vet om andre grunner til å søke kongebrev for å gifte seg enn at det var for nært slektskap? mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har sett kongelig tillatelse til å gifte seg 'i hjemmet'. Dette var vel på 1770-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn under kyrkjebøker og ekteskapsløyve, finn du ein dokumentasjonsfil. I den står det m.a.'Hele materialet er på 4494 bevillinger, og nesten 97% gjelder ekteskap i forbudne ledd (EF). Forbudne ledd ville si inntil 3. ledd. For de ulike bevillingstypene har vi i registrene brukt følgende forkortninger:BD Barn kan døpes som ekte (1)EF Ekteskap i forbudne ledd (4337)EL Ekteskap etter leiermålsforseelse (72)EO Oppløsning av ekteskap (2)KD Fritak for kirkens disiplin (36)KG Kvittering for gebyr etter forodningen 8/6 1767 (5)LN Nedsettelse av leiermålsstraff (4)LO Oppreisning etter leiermålsforseelse (5)VH Vielse i huset (33)'Vonar dette gav ei god forklåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

I 1878 ble pigen Marie, 20 år, viet til Samuel 57 år. De ble viet i kirken 9 januar, etter å ha fått lysing 3 januar ved kongebrev. Da kan jeg vel kanskje begynne å lete etter slektskap. Litt mer spenning i slektsgranskingen altså.Takk for forklaringen.mvh.M.-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.