Gå til innhold
Arkivverket

[#9698] Marie Isaksdatter, hvem var faren hennes?


Gjest Lena S. Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena S. Svendsen

I dag fikk jeg overaskende besøk, et ektepar kom fra Vista, nær Los Angeles. Med hjelp fra bibliotekaren fant de fram til meg, etter å ha lest min hjemmeside hjemme i USA. De hadde med seg en anetavle som viste at vi tilsynelatende hadde felles aner, at Kristine som hun het, var av slekten Suhr. De fant imidlertid ut at noe var feil, at Marie (hennes lenke til Suhr) som på anetavlen kalles Marie Fredriksdatter Suhr - egentlig heter Marie Isaksdatter og da umulig kan være Fredrich Suhrs datter. Fødselsdatoen hennes hadde de ikke, men hun døde 26.10.1880 i Vadsø. (Hun giftet seg med Svend Olsen SVEE 28.08.1853 i Hasvik) .Ettersom hun har kalt seg for Suhr mener vi at hun må ha en forbindelse, vi tror at hun kanskje kan være datter av Fredrichs andre kone - Berit Stina Johannesdatter som var enke da hun giftet seg med ham. Det eneste jeg til nå har klart å finne på henne er at de fikk et felles barn Fredrik Johannes i 1843 og giftet seg senere samme år. Hun døde 33 år gammel i 1847. Hvis denne teorien skal holde må Marie være født før 1843, og selvfølgelig ha en far som heter Isak. Jeg har prøvd å lete i folketellinger og kirkebøker på nettet uten resultat. Jeg har veldig lyst til å hjelpe disse hyggelige Amerikanerne med å løse denne gåten, men dersom jeg skal klare det behøver jeg hjelp eller tips og råd.Håper ikke dette ble for rotete eller uklart, og at noen er villige til å hjelpeLena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Hei, og takk for svar.FT i 1865 har jeg sett, men at Marie også reiste til USA stemmer ikke med de opplysningene Kristin hadde. På anetavlen sto det notert at hun ikke ville reise til statene, og at resten av familien dro etter at hun døde. Kanskje hun har vært der og reist tilbake, iallefall står det at hun døde i Vadsø.Det store spørsmålet er hvem foreldrene hennes er, hvorfor hun ifølge Kristin brukte etternavnet Suhr.Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei igjen! I FT 1865 står det at Marie er født i Sverige, mens i FT 1875 står det at hun er født i Alten Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

heiJeg har registrert at det står to forskjellige fødesteder, spørsmålet er da om det er en skrivefeil eller om det er to forskjellige Marier. Jeg synes hele saken er temmelig forvirrende fordi det er flere ting som ikke stemmer. Men jeg vil ikke gi opp ennå...Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.