Gå til innhold
Arkivverket

[#10005] Mogens Leene 1565-1640 Ringsaker

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Morken

Han var altså gift 4.2. 1776 med Petrina Christina Cecilia Bay, f.13.10.1754 i Værdalen., død 31.1.1839 i Trondheim. Datter av maj. Herman Bay og Anna Regitze Coldevin. Det er oppgitt 3 sønner: 1. Dagfin Andreas Lehne, f. 22.8.1776. 2. Herman Heinrich Bay Lehne, f.23.8.1781 og 3. Jørgen Isak Lehne, f. 5.9. 1783, maj. i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... pluss døtrene Anna Bolettha Regina og Catharina Wilhelmina Christina, som var hhv. 13 og 8 år i 1801, da de bodde på Stornæs gård i Hustad sogn på Inderøy i Nord-Trøndelag sammen med foreldrene (Lenke). Altså 5 barn ialt (ref. innlegg 23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... ellers er det selvsagt mulig at det var flere barn, enten som var død unge, eller som hadde forlatt redet i 1801 (i liket med de tre nevnte sønnene), eller som var født etter 1801 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ove nerhagen

jeg har også kommet inn på den slektsgrena via mine tippoldeforeldre, mikkel toresen jevanord østre gift med marie andersdatter lier furnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Annemor Frisli

Jeg kommer litt seint inn i denne debatten, fordi det er ganske nylig at jeg har blitt kjent med dette forumet. Det som er skrevet om Mogens Lehne er av stor interesse for meg, da han er anefar til min mann i 7. ledd. Mine registreringer er ført ut fra opplysninger jeg har funnet i bygdebøker og Hedmark slektshistorielags skrifter, og er ikke kontrollert mot primærkilder. Det er derfor mulig at det kan være feil i opplysningene. Anerekken fra Mogens Lehne er følgende: Mogens Lehne - Ole Lehne Bye - Eli Olsdtr. Bye - Christen Christensen Skierpen - Mari Christensdtr. Skierpen - Marthe Haavelsdtr. Bokrustad - Christian Pedersen Neraasen - Peder Christiansen Neraasen. Sistnevnte er min manns oldefar, og anerekka bakover til Marthe Haavelsdtr. skal være sikkert dokumentert. En etterkommer etter Mogens Lehne er registrert her på Inderøy ved ft. i 1801 på gården 'Stornæs'. Han skal etter hva jeg har forstått ha etterkommere her på Inderøya, noe jeg håper å få bekreftet gjennom ministerialbøkene. Det kunne jo vært interessant å finne ut av om min mann har fjerne slektninger her i bygda med felles røtter fra Ringsaker flere hundre år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du nevner at ''en etterkommer etter Mogens Lehne er registrert her på Inderøy ved ft. i 1801 på gården Stornæs''. Hva het denne etterkommeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Han har da to døtre: Anna Boletha Regina 13 år og Catharina Wilhelmina Christina 8 år. De er registrerte på Stornæs gard i Hustad sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Catharina Wilhelmina var fødd på Inderøy 3.1.1793, med fullt navn C. W. von der Osten. I FT 1865 er hun Wilhelmina Lehne i Trondheim. Anna Boletha var fødd før Mogens Lehne flyttet til Inderøy ca. 1792.Det er etterkommere av Mogens Leene på Inderøy idag, i tillegg til de Annemor refererer til, men det er Mogens fødd ca 1565 på Ringsaker, ikke Mogens fødd 1737 på Stjørdal. Min oldefar, Andreas Olsen, fødd 1841 på Helgøya, som har minst tre grener tilbake til Mogens, flyttet til Inderøy i 1899 og det er mange etterkommere av hans sønn, Ole Olsen, på Inderøy idag (og en i Sveits!)Annemor, du nevner i din manns aneliste Ole Lehne Bye. Har du noe mere om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Ole Lehne Bye var sønn av Mogens Lehne på Ringsaker og ble gift med Ales Lauritsdatter Bratt. Her kommer vi inn i den mye omtalte Bratt-slekta, der noen har prøvd å føre den tilbake til den norske kongerekka uten å ha dekning for det. Det er derfor ikke godt å vite hvor langt tilbake en kan gå ut fra at det som er oppgitt er seriøst. Mine kilder er Hedmark slektshistorielags skrifter samt private slektsbøker fra Ringsaker. Etter hva jeg har lest om Mogens Lehne på Stornes var han sønn av Mogens Lehne i Stjørdal, som igjen var sønn av Mogens Lehne i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Til Per Nermo. Jeg skrev ikke i innlegget at det var Mogens von Lehne med familie som var registrert på Stornes gård i Hustad sokn i 1801. Hans yrkestittel er 'Capitaine i tjenesten i det første trondhjemske infanterie regiment'. Han er også omtalt i Inderøyboka, den allmenne historia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Annemor og Svein: Jeg har notert en anerekke som da kanskje ikke er korrekt: - Mogens Lehne (1737-1819) fra Stjørdal, offiser (g.m. Petrine 'Mine' Christine Cecilie Bay), bosatt på Stornes, sønn av - Dagfinn Mogensen Leene (1709-1773), borger, en tid underoffiser, bosatt i Stjørdal (g.m. Gjertrud Christine Parelius), _muligens_ sønn av - Mogensen Jørgensen Leene f. ca.1639, bos. på Nordre Leine, Åshøgda Ringsaker, HE (g. 2.g. m. Anne Dagfinsdatter Lier fra Redalen, OP), sønn av - Jørgen Mogensen Leene fra Leine, Ringsaker, død 1659, sønn av - Mogens Leene f. c1565, død 1640, bosatt på Leine/Lehne, Ringsaker.Dere ser begge ut til å ha andre aner til Mogens på Stornes, og jeg er svært interessert i å få korriger ev. feil i det ovenstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annemor Frisli

Hei Per. Beklager at jeg skrev feil navn på far til Mogens Lehne på Stornes. Det riktige navnet er Dagfinn Lehne, og da blir vel anerekka di rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(35:) Det kunne vært artig å se linjen mellom Mogens Lehne f. c1565 og Andreas Olsen, født 1841 på Helgøya, som iflg. Svein har minst tre grener tilbake til Mogens. Andreas flyttet til Inderøy i 1899 og har etterkommere på Inderøy idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Per. Både min oldefar, Andreas Olsen, og min oldemor, Georgine Senstad, har grener tilbake til Mogens. For Andreas har jeg, til nå, funnet tre forskellige grener. Jeg sender deg en fil direkte med hva jeg har av Mogens etterkommere. Hvis andre er interesert bare si fra.Jeg har den samme anerekke som du har skrevet i innlegg(38).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Chr. Ødegaard

Hei Svein. Tar gjerne imot den filen jeg også er du snill. Min farfar Arne Ødegaard (f. 1909 Veldre, Ringsaker, d. 2000 Helgøya) bodde på Helgøya fra 1939. Jeg har foreløpig funnet to grener tilbake til Mogens. Hans forfedre på farssiden har holdt seg i Ringsaker siden Mogens tid.JC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Svein Davidsen

I innlegg (35) nevnte jeg at det er etterkommere atter Mogens Leene på Inderøy - nå har jeg funnet flere.Det har blitt nevnt at Mogens Dagfinnsen Leene, f. 1737, bodde på Stornæs, Inderøy en tid (36,37), men det er ikke klart om det er noen levende etterkommere på Inderøy idag.Jan Chr. Ødegaard sente meg en avskrift av 'Leene Ætten' fra et Hedmark Slektshistorielag hefte og der finner jeg at Mogens søster, Ingeborg Anna Dagfinnsdatter, gift med Jørgen Urne Westerwald, bodde på en 'nabo' gård til Stornæs, Lille Bjerken.Ingeborg og Jørgen hadde en datter, Anna Maria Caspartina Westerwald, f. 9.5.1784, på Lille Bjerken, og hun ble gift med en lokal mann, Henrik Jonsen, som jeg tror var tjener hos Mogens i FT 1801.De hadde barn og barnebarn på Inderøy og kanskje slektninger i dag også. I FT 1865 er de på Lille Bjerken Lenke Det er skrevet en del om dem i Inderøyboka II, Litl Bjørka (Korsen), som jeg kan skanne hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Kunne du sende Mogens Lehne sine etterkommere til meg også? Jeg har han blant mine aner.Mvh Anne Karin Kringberg akk (alfakrøll) datek (dot) no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

På Statsarkivet i Hamar finnes det en slektstavle (ca 1,20x 1,00) som tar for seg en del av den eldre slekt av Mogens. Spangen har selv laget denne. Jeg kan forsøke å ta en bilde av denne en dag hvis det er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei SveinTil 41: Kan du sende filen til meg også i rtf-format? Min epost er: runened(at)online.noPå forhånd tusen takkMvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.