Gå til innhold
Arkivverket

[#10056] Torine Pedersen - ugift enke i FT 1900 for Drammen


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha svevet i villrede om hun levde så lenge, mener jeg å ha funnet min t-oldemor Torine Pedersdatter i FT1900 for Drammen. Hun, oppført som Torine Pedersen, var da offentlig understøttet pleiepasient på sykehjemmet 'Bethesda' i Storgaden i Drammen.Min t-oldemor ble født i Hole på 'Ringeriket' i 1815, så i tilfelle er opplysningene i FT1900 feil. Interessant nok synes hun i FT1900 her i DA å være oppgitt som både enke og ugift (!!). Hvis det er riktig dame hadde hun faktisk vært enke i 52 år, så det kunne kanskje herske noe usikkerhet omkring sivilstatus i det umiddelbare nærmiljøet.Har noen opplysninger og innspill som kan bekrefte eller avkrefte om jeg er på riktig spor?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bare en liten kommentar til 'enke og ugift'. Jeg skal ikke sverge på at dette er riktig avskrift fra originaltellingen, men jeg har nettopp i Drammen vært borti en annen merkelig tittel på en ugift kvinne: 'Kone'. Det kalles hun i kirkeboka flere ganger når hun opptrer som fadder for sin datters barn i årene omkr. 1900, men det er ingenting som tyder på at hun noen sinne var gift. (Datteren fikk hun utenfor ekteskap). Til gjengjeld bodde hun i sitt barndomshjem sammen med sin bror som var enkemann, men det blir jo liksom ikke helt det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.