Gå til innhold
Arkivverket

[#10056] Torine Pedersen - ugift enke i FT 1900 for Drammen

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha svevet i villrede om hun levde så lenge, mener jeg å ha funnet min t-oldemor Torine Pedersdatter i FT1900 for Drammen. Hun, oppført som Torine Pedersen, var da offentlig understøttet pleiepasient på sykehjemmet 'Bethesda' i Storgaden i Drammen.Min t-oldemor ble født i Hole på 'Ringeriket' i 1815, så i tilfelle er opplysningene i FT1900 feil. Interessant nok synes hun i FT1900 her i DA å være oppgitt som både enke og ugift (!!). Hvis det er riktig dame hadde hun faktisk vært enke i 52 år, så det kunne kanskje herske noe usikkerhet omkring sivilstatus i det umiddelbare nærmiljøet.Har noen opplysninger og innspill som kan bekrefte eller avkrefte om jeg er på riktig spor?Mvh Kjell H

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bare en liten kommentar til 'enke og ugift'. Jeg skal ikke sverge på at dette er riktig avskrift fra originaltellingen, men jeg har nettopp i Drammen vært borti en annen merkelig tittel på en ugift kvinne: 'Kone'. Det kalles hun i kirkeboka flere ganger når hun opptrer som fadder for sin datters barn i årene omkr. 1900, men det er ingenting som tyder på at hun noen sinne var gift. (Datteren fikk hun utenfor ekteskap). Til gjengjeld bodde hun i sitt barndomshjem sammen med sin bror som var enkemann, men det blir jo liksom ikke helt det samme...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.