Gå til innhold
Arkivverket

[#10109] Laila N.Christiansen kan du hjelpe meg ?


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Britt!Jeg tror jeg har funnet dem. Jeg spurte i matbutikken her på Årvoll (!!), og jo: det skal ha bodd en Richard Brun (om det var med en eller to u'er kunne hun ikke huske) i Lofthusveien 42, (han var ugift). Han hadde en søster som ble kalt 'Mimmi', det passer jo bra med Wilhelmine! Begge er borte nå. Mimmi hadde en sønn som heter Dag Hellerud, som bor i utkanten av Oslo. Jeg finner to Dag Hellerud i Oslo, den som passer best er vel Dag Hellerud, Asperudtoppen 12, 1258 Oslo, tel 22 61 86 41. (Den andre bor ved Majorstua.) La oss få tilbakemelding på dette, det er jo ganske spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Per !Tusen takk for at du er så flink til å hjelpe meg med dette !!!!Har prøvd å ringe De to første som du skrev, men fikk ikke svar der, skal prøve igjen.Skal nå etter at jeg så ditt innlegg prøve å ringe Dag Hellerud, er veldig spent på svar.Hvis dette stemmer med Brun familien blir vår Danske venn skikkelig glad. Han kommer hit helgen 22 September.Du skal få svar fra meg så fort jeg har snakket med Hellerud, og du skal også få tilbakemeldig hvis dette stemmer også fra når vår Danske venn får vite dette, hva han sier.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei igjen. En liten dært av en opplysning til (når være engelskspråklige venner prøver å slå opp 'dært' i ordboka får de nok problemer): Bruns skal ha LEID huset i Lofthusveien av noen som visstnok het Fagerhus, så det nytter altså ikke å undersøke eierskap. Forøvrig en liten, men viktig kommentar: dersom jeg ikke hadde hatt for vane å stikke nesa mi inn i alle debatter som Laila N deltar i, så hadde jeg aldri oppdaget innlegget ditt, og at det kanskje hadde noe med naboskapet her (Bjerkebanen/Årvoll) å gjøre. Det er en god idé å la innleggene få en så informativ overskrift som mulig, slik at du treffer på de riktige, lokalkjente (etc) personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Vet ikke om du har prøvd å ringe? I Adresseboka for Oslo 1935 (som nok gjelder bosted i 1934) finner vi i allefall disse: Richard Bruun, ekspeditør på Sudmann, som bor i Hammersborg torv 5B 4de etasje sammen med Oluf Ø Bruun, ekspeditør hos fargehandler Alf Bjercke. (De MÅ være de rette personene!) Desverre rakk jeg ikke å få sett i Folketellingen for 1934. (Jeg så i 1935, men da bodde de ikke på samme adresse... og siden alt er sortert på adresse... Den Adolf Bruun som bor i Oslo i 1935 er nok ikke den rette, han er medisinalrevisor i Hærens sanitet, f 1864. Derimot ser det ut til at Richard Bruun, ekspeditør, som i 1955 og 1960 bor i Lofthusveien 42 sammen med fru Mally Bruun (ikke Mimmi somm jeg fikk beskjed om?), kan være den samme. Han har i allefall samme yrkestittel, dvs i 1960 mener jeg å huske at han var butikksjef (desverre noterte jeg det ikke ned.) Uansett: dette begynner å likne på noe, og det skulle være gode sjanser for at Dag Hellerud er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Per Håkon !Tusen tusen takk for god hjelp fra deg , du er kjempesnill og flink !!Svar på ditt innlegg nr 29 : Grunnen til at jeg la ut mitt innlegg til Laila var at jeg har sett at hun er veldig flink til å hjelpe mange.Forige innlegg jeg la ut for å lete etter fam.Brun fikk jeg ikke mange svar.Har ringt Dag Hellerud, men det var bare sønnen som var hjemme, han fortalte at faren var på et lengre utenlansopphold, sønnen kjente ikke til dette familieforhold, sa han var syk.Oluf Ø Brun er Ricard`s bror. Oluf Ø er født 31 Mai 1906.Faren Adolf er født i Elverum 22 Januar 1874.Sender Deg mer i morgen.Ønsker deg så en riktig god kveld.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Britt - fint å høre fra deg igjen (frustrerende hvis du ikke vet om innleggene blir lest). Jeg ser nå av notatene mine at Richard Bruun (Lofthusv 42) (selv bor jeg vi i 54A!) VAR butikksjef i 1957 og 1960. Det antyder at han er den samme som vi finner i 1935 (fra salgsekpeditør til butikksjef, ikke så unaturlig opprykk, akkurat.) At det er rette personer i 1935 er det ingen tvil om, nettopp pga Oluf Øyvind. Og det er greitt å vite at Adolf Bruun i 1935 er feil person, så får vi i allefall sjekket ham ut av systemet. Hvis Dag Hellerud ikke fører deg noe videre, så burde forretningene Sudmann og Alf Bjercke være en mulighet. Det synes tross alt som det her dreier seg om personer som har levd hele sitt liv innenfor butikkbransjen, så noen kan vite noe, eller det kan finnes arkivstoff. Privatarkiver overlatt Riksarkivet, f.eks? Hva slags butikk Sudmann var/er finner du nok i gamle adressekataloger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Per Håkon !!Tusen takk for all din hjelpsomhet, du har vært veldig flink til å hjelpe meg!Da en ikke bor i Oslo når det gjeder denne sak, og har det travelt, er at jeg ikke selv har fått lett etter disse personer i Oslo.Men jeg gleder meg til og overlevere alle disse opplysninger som du har hjulpet meg med til Nils fra Danmark som kommer hit til Norge på onsadg. Treffer ham på fredag. Nils opplyste at hans kone skulle nesten bo på Hamar stasarkiv men de var her denne helg.Min konklusjon hittil blir:Adolf`s Far Olaf Brun som reiste til USA i mai 1903 som 75 år, kom nok ikke tilbake til Norge.Adolf & Amalie Brun har jeg ikke funnet.Sønnen Ricard forble ugift, og som du har funnet jobbet han hos fagehandler Bjerke.Sønnen Oluf Øivind og datteren Wilhelmine Katrine har jeg heller ikke funnet, men det tyder på at både Adolf , Amalie, Oluf Øivind og Wilhelmine bosette seg og ble boende i eller rundt Oslo .Skulle det dukke opp noe nytt i denne sak er jeg forsatt takknemmelig for tilbakemelding. Håper at jeg ikke blir for masete.M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Britt , fant noen Bruun i minne notater fra Sept. i fjor, men i Larvik (film PF 629) år 1824 s.260 dåp: 10. okt. f. 16. april: Fredrik Martin m/far kontorfulm. Lorents Bruun, og mor Margrete Elisabeth Bruun. Litt utenfor spørsmålet dit, men greit å ha ? Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Britt. Nå går du vel litt fort fram? Richard og Oluf arbeidet tydeligvis begge som ekspeditører, Richard hos Sudmann (hva slags forretning er det?), Oluf Ø hos Bjercke. Og det kan hende at vi har funnet Wilhelmina, men at hun bruker en popularisering av navnet. Heldigvis finnes det flere som heter Dag Hellerud, jeg synes nok fortsatt du bør ta en ringerunde til de som bor på Oslo-kanten. De jeg har registrert er: Hellerud Dag Asperudtoppen 12 1258 Oslo, tel 22 61 86 41 (som da synes å være feil) Hellerud Dag Christoffer Hellums Vei 3 0951 Oslo 924 53 948 Hellerud Dag Fauchalds g 9B 0365 Oslo 22 56 54 25 mobil: 905 80 038 Hellerud Dag Furuholtet 64 1454 Fagerstrand 480 73 206 Hellerud Dag Karl Johansg 45 0162 Oslo 913 72 017Og så finnes det noen andre utover i landet. Det finnes dessuten noen flere uprøvde muligheter her, f.eks. likningsmyndighetene. Finner jeg ut noe så får du beskjed i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hva med å prøve en ny etterlysning med en informativ overskrift, kanskje flere kommer inn i debatten fra en annen vinkel ? Oppgi de opplysningene dere har funnet frem til nå.Lykke tilHilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Problemet nå, er at Anette snart kommer til å stoppe denne debatten, siden det går på nålevende personer.Har du, Per Håkon, gått år for år forover i adressebøkene for å finne Richard og Olof? Og, også, denne ugifte søsteren Wilhelmine, hun bør jo ha hett Brun?En ting, når du snakket med Gravferdsetaten, Britt, husk at selvom de ikke fant noe, kan det godt hende at Adolf døde i Oslo. Graven hans kan ha blitt slettet! Oslo Helseråds dødsmeldingsprotokoller hos byarkivet kan være en ide, husker ikke hvor langt frem disse går. Vet du det, Per Håkon??? LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Laila - nyttig påminning det der. Det hadde vært moro å fått tilbakemelding, men Britt kan jo fortelle oss om/at hun har fått kontakt/funnet familien, men uten å gi oss noen detaljer, slik at Anette (redaktøren) ikke behøver å gripe inn. Dette er jo ofte dilemmaet: for å komme bakover må man noen ganger finne en nålevende person... Jeg mener at dødsfallsprotokollene går fra 1864-1909 og fra 1914-1938. Det finnes vel noe nyere som er lukket for innsyn (personvern?). Folketellingen (kommunal) har en klausuleringstid på 60 år (dvs inntil 1942) mens likningsprotokollene ikke har noen klausul, og således er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Joa, Per Håkon, folketellinger og klausuler og alle disse ekle ting vet man om, men, det er fullt mulig å følge folk fremover via adr.bøker, tlf.kataloger,fødselslister....Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei til Dere Alle !Tusen takk for alle svar.Hvorfor mener du Laila at debatten kan stoppes ?Er det for at gjenlevende personer ikke skal kontaktes ??M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Neida - du kan kontakte hvem du vil, bare ikke legge ut opplysninger du får om nålevende personer på nettet. Det er ikke forbudt, men dårlig kotyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

For å være litt mer presis: staten praktiserer en hundreårsregel for personopplysninger, derfor må vi vente til 2010 før vi får Folketellingen 1910 på nettet. Kommunen praktiserer en 60-årsregel, så du får allrede innsyn i den kommunale folketellingen for 1942. Dødsfall finnes i flere kilder helt opp til vår tid (på nettet finner du f eks sorenskrivernes dødsfallister for 2001/2002) for da er de ikke lenger blant de levende. Og så praktiserer Anette sitt redaktøransvar, dvs. hvis man legger ut et innlegg som gir opplysninger om nålevende personer utover det som allerede finnes i telefonkatalogen og offentlige kilder forøvrig, så risikerer du at hun gjør dette ansvaret gjeldende og stryker innlegget ditt. Avisene har på samme måte en redaktørplakat, som styrer hva de legger ut av personomtale, etc. Ble det litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Britt! Jeg vet at Anette har stoppet diskusjoner (eller evt. tatt vekk innlegg i en diskusjon) dersom det har vært omtalt nålevende personer. Men, det er ingen 'straffbar handling' å gi et telefonnr. eller en e-postadresse, disse er jo tilgjengelig som Per Håkon sier:o))Nå er jo fødselsdatoer tilgjengelig på nettet, via skattelistene for 2000 for Bergens Tidene, men disse listene har jo fått mange (ikke slektsforskere selvsagt) til å reagere sterkt. Meg finner dere IKKE der hihi, selvom jeg jobber og betaler min skatt :o)I november får vi se 1942-tellingen (den ble tatt opp i november, og det er akkurat 60 års klausul), mener jeg Leif Thingsrud sa sist jeg var på BA. Men. Per Håkon, hvor langt frem har du sjekket adressebøkene for Olaf og Richard i vår fagre by? Adressebøkene går vel het til 1970 eller noe, og så tar telefonkatalogen liksom 'over' etter det? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei til Dere alle !Tusen takk for alle svar.Håper jeg ikke blir for masete på dette tema !Treffer min Danske venn fredag, da jeg var innom messen i dag fikk jeg høre at han var veldig spent på å få høre disse nyheter som stammet fra hans familie, så han gleder seg veldig.Mye her er jo veldig nytt for ham.Laila har du funnet noe mer nytt om Adolf og Andrine som utvandret til USA ?Takk også til Egil, men denne Bruun familien kjenner jeg ikke til, de jeg leter eter skrev sitt etternav med kun en u Brun.Takk også til deg Inger, alle opplysninger står i denne debatten.Stor takk til deg ogå Per Håkon, som har vært til uvurdelig hjelp til meg i denne debatten. Hadde aldrig klart å komme så langt uten din hjelp.Ønsker så alle en riktig god kveld !Klem fra Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg vet ikke hvor lang fram adressebøkene går, de nyeste jeg har er fra 1984 (de startet vel i 1879, tror jeg.) Desverre er de langt mindre interessamte fra rundt 1980 av. Etter det er alle addresser med mindre enn 10 beboere utelatt. Tidligere kunne man slå opp på adresse og finne en liste over alle beboere (f.eks samboere); det var VELDIG praktisk, men ble altså hindret av personvernet. Derimot finner du etter dette fremdeles bostedsadresser og eiendomsforhold.Nei - jeg har ikke hatt tid til å sjekke mer enn 1935, 1955 og 1960 ennå. Også har jeg selvsagt slått opp i de jeg har hjemme, uten resultat. Tror ikke jeg får tid til mere før over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nå skal du høre her Britt:1. desember 1934 bodde følgende personer i Hammersborg torv 5b, 4de etasje oppg 1 på 2 rom og kjøkken, uten sentraloppvarming og uten vannklosett, til en samlet husleie av kr 65,00 pr måned:Enkefrue Kristine Larsen f 1869 i Skien, som tydeligvis er oppvokst på denne adressen,hushjelp Karen Halvorsen f 1916 i Porsgrunn,arbeider Gustav Gulbrandsen f 1877 i Biri, tilflyttet hit i 1929 ifra Aker,Richard Wohl Bruun f 17.05.1908 i Stange, butikkekspeditør hos firma Fr. Sudmann, fargehandler (med innehaver Otto Sudmann) i Lille Grensen 1, 1. etg (tel 33 37 49), tilflyttet til denne adressen i 1929.Oluf Øyvind Bruun f 31.05.1906 i Stange, butikkekspeditør hos Alf Bjercke, Skippergata 29, tilflyttet denne adressen i 1929.Ragnar Kristensen f 1913 i Kragerø, bud hos Svaneapoteket.Den 10. desember 1934 flytter Richard og Oluf til Aker, hvor vi i 1935 finner følgende personer i Aschehaugsvei 27, annen etasje, hvor de disponerer 3 beboelsesrom og et kjøkken og vannklosett, men ikke bad, og betaler kr 110,- pr måned uten oppvarming. (I 1ste etasje bor to andre familer som deler kjøkken.) 1. desember 1935 bor disse fire personene i annen etasje:Mally Bruun, enke og pensjonist født Pedersen, født 12.07.1872 i Stange, flyttet hit fra Stange den 15.12.1934.Mimi Bruun f i Stange 21.07.1913, ugift, ulønnet elev hos Synnøve Lie i Frognerveien 30, flyttet hit samme dato fra Stange.Oluf Øyvind Bruun f i Stange 31.05.1906, ugift, ekspeditør hos Alf Bjercke i Skippergt 29, flyttet hit 15.12.1934 fra Oslo.Richard Wohl Bruun f i Stange 17.05.1908, ugift, ekspeditør hos Fr. Sudmann etc. flyttet hit 15.12.1934 fra Oslo.I 1939 finner vi følgende personer som leieboere hos huseier Reidar Johan Fagerhus (f 1903 i Drammen, sjåfør ved Aker veivesen, som selv bor i annen etasje med kona Ingrid), Lofthusveien 42 med postadresse Lofthus Grefsen, i Østre Aker (som ennå ikke var en del av Oslo), første etasje, med 3 beboelsesrom med kjøkken, baderom og vannklosett, til en samlet husleie av kr 115 pr måned:Mally Bruun f 12.07.1872 i Stange, enke og pensjonist, tilflyttet hit fra Aschehaugsveien 27 16.08.1936.Oluf Bruun f 31.05.1906 i Stange, ug, arb samme sted som tidligere,Richard Bruun f 17.05.1908 i Stange, ug, arb samme sted som tidligere,Mimi Bruun f 21.07.1913 i Stange, ug, assistent for Tannlege Torgersen i Theresesgate.Og så har jeg funnet yterligere opplysninger, men de får du få pr mail, de er for ferske.I 1955 bor fremdeles Richard (nå butikksjef) og Mally i Lofthusveien 42, men huset eies nå av drosjeeier Jens Håkon Teien. I 1960-67 finner jeg fortsatt Richard, men ikke i 1968. Så det kan se ut til at Mally døde omkring 1955-60.PS: jeg må få mailadresse og postadresse på deg, jeg har kopier av originaldokumenter til deg, samt et bilde eller to av huset i Lofthusveien som jeg kan sende. Jeg har også ytterligere opplysninger som jeg ikke kan legge ut her (personvernhensynet). Fornøyd nå?:-) Per Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

HAH! Det var det jeg visste jeg Per Håkon! Dette fixet du fint!Glitrende arbeide, relativt unge Christiansen!Det er så moro å følge med! (selvom det egentlig var meg som fikk spørsmålet, men noenganger er det andre som har bedre tid!!!!Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Per Håkon & Laila !Tjo hei !!Tusen hjertlig takk for alle opplysninger Per Håkon !!!!Har møtt så vidt på Nils M/kone i kveld, jeg fortalte og bestemte at vi skulle møtes og snakke om alle opplysninger her fra Norge i morgen kl.11.00.De ble kjempeglade, og skulle hilse deg å si tusen takk !!!!!!Kommer med mer på mandag, i og med jeg blir opptatt i helgen.Laila så du mitt forige skriv ?har du funnet noe mer om Olaf og Andrine Brun som utvandret til USA ?Per Håkon sender deg her min mail adresse til videre opplysninger.Ønsker så alle en riktig god natt, sov gott!M.V.H Britt britt@ringstad-caravan.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei !Tusen takk for all hjelp Per Håkon !!Våre Danske vennerNiels Hegglund M/kone ønsker å takke deg for all god hjelp. Skulle hilse deg så mye.Du er en kjempeflink kar !!Adolf er funnet død i Stange i 7 Mars 1916.Mally er barnas mor, hun forkortet sitt navn.Spørsmål videre er: Hvor ble det av Oluf Brun ? Kom han tilbake til Norge, eller døde han i Amerika ?Spørsmål 2 : Niles Oldefar utvandret til Danmark, Johan Oluf er Oluf `s kones bror. Når reiste Johan Oluf Rikardsen Hegglund til Danmark. Johan Oluf kom fra Hegglund i Løten.Håper at det er noen som orker følge med dette spørsmål videre ?M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.