Gå til innhold
Arkivverket

[#10202] Umulig å søke i FT etter navn med ü - ?

Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg får ikke treff på navn stavet med 'tysk y', altså ü. Jeg vet positivt at personer med etternavnet stavet Bühring finnes, f.eks. i FT 1900 i Tønsberg (jeg finner dem jeg kjenner ved søk på fornavn i stedet), men jeg får dem overhodet ikke opp som treff ved søk på etternavn, hverken ved å søke etter Bühring, Buhring, Byhring, B?hring eller B*hring. Jeg vil jo gjerne finne de Bühring'ene jeg ikke kjenner fornavnet på - det skal være en del til. Finnes det noen måte jeg ikke har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Systemet liker ikke andre bokstaver enn vi finner i det norske. Når du vet at Bühring holdt til i Tønsberg kan du søke på Etternavn inneheld 'ring'. Da vil du blant annet få opp alle med etternavn Bühring/Büring.For det landsomfattende søket er det litt anderledes. Der stopper systemet å lese navnet når det kommer til en bokstav det ikke gjenkjenner, så søker du på etternavn er lik 'b' vil du få alle som har et etternavn som begynner på b hvor neste bokstav er utenfor det norske alfabetet.Dette er fryktelig tungvint, men vi har nok ikke helt vært klar over problemet før nå. Så snart semesterstart er over vil nok Jan Oldervoll se om han kan finne en løsning slik at systemet godtar andre enn norske bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk begge to - det funker! Etternavn = 'b' var snedig. Det blir ikke så veldig tungvint, siden antall treff er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.