Gå til innhold
Arkivverket

[#10278] 'Schielbreivigen v. Viger' - i Kongsberg-området?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Takker for tipset. Men burde ikke presten da ha oppgitt at folkene fra Schielbreivigen/Viger var fra Eiker, selv om de benyttet seg av Kongsberg kirke? Hvis Tor Kenneth Talmo leser dette, så kan han kanskje si noe om hva prestens praksis var vedr. de personene som kom fra Røraas i Eiker og brukte Kongsberg kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Uten å ha satt meg nevneverdig inn i denne debatten på nytt,(Er en stund siden jeg leste denne) vil jeg si, at jeg tror det er veldig lite sannsynlig at de personer som Svein Arnolf her søker har den store forbindelsen til gården Schjelbred i Øvre Eiker.Jeg har aldri hørt om en plass under denne som har hett Schielbredvigen. Når det gjelder praksis for prestens innførsel har nok den vært litt 'ymse'. I de fleste tilfeller hvor eikværinger døper sine barn på sier vel presten at de bor på Eiker. Men jeg er ikke helt sikker på at det samme er tilfellet for folket boende i Lurdalen.Dette var neppe den store avklaringen!Jeg er av den formening at når presten har skrevet 'Schielbreivigen v. Viger' er vi et annet sted enn i Eiker.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre ditt synspunkt på dette, Tor Kenneth. Jeg er tilbøyelig til å være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.