Gå til innhold
Arkivverket

[#10433] Bjørnshau fra Christiania


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

I 1801 står det at Niels er søstersønn av Johan Gude, men moren skulle jo hete Maren S. Scharresdt. iflg. innlegg 21? LenkeEr det ingen som har mulighet til å sjekke ekteskapet i 1826 i Vår Frelser for å se om det står hvor gammel han var? Om han tilhørte de fra Moss ville han ha vært ca. 40 år i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 er det ikke mange Bjørnschow som er gamle nok til å være hans far. Det finnes en Knud B. 57 år i Skjeberg som nesten nettopp har blitt gift ser det ut som. Kan Knud ha fått et uekte barn med en frk. Gade kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja, det er en del løse tråder i dette. Tydeligvis har navnet Scarres komt inn via det slekten som har holdt til i Moss. Dette nevnes jo tydelig under innlegg nr.10. Spørsmålet blir jo, hvem Scarres er far til Niels? En skal jo ikke underslå en annen løsning, nemmelig at denne Scarres som nevnes som styremann i Bragernes ved FT i 1801, kan ha hatt et barn utenfor ekteskap. Takker for vellvillig hjelp. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Et spørsmål til Knut Thorvaldsen: Har du kjennskap til kirkebøkene for Moss,og hvor langt disse strekker seg tilbake i tid? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Torleif. Litt mer om Niels. B. Niels Bjørnskov ble funnet død i Dalhøklingen eller Vermunden i Aasnes 16.mars 1791. Han var da tømmermerker for Berndt Anker. Dette er fra N.S.T. IV side 369 hvor diskutert det samme problemet men ingen løsning. Men det er flere interresante opplysninger.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå sjekket ekteskapet 14/4 1826 i Vår Frelsers krk. Ungkar, skreddermand? Niels Bjørschow og pike Ingeborg Marie Pedersdt. Han er født i Drammen men oppholder seg nå her i byen, 23 år, far Scarris Nielsen. Hun er født her i byern, 22 år, far Peder Knudsen. Forlovere A? Jacobsen skreddrmester, og Peder Knudsen Dal?..... her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Døpt Bragernes 17/3 1803 Niels, sørlægd 10 (jeg har ingen anelse hva det siste står for, men alle barna har det eller noe annet og et tall)Foreldre Scarris Nielsen og Mari Syversdt. Sundet.Gift Bragernes 30/12 1802 ungk. Scharris Nielsen og piken Maren Syversdt.(Ingen flere opplysninger her).Alt funnet i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker dere begge. Det var en virkelig god opplysning Berit. Hvem er så denne Scarris Nielsen?Du finner han gift i Bragernes i 1802, mens Scarris Nielsen Bjørnschau er gift i 1819. Men Knut Thorvaldsen nevner jo i sitt innlegg 21 at Scarris bor som ugift styremann på Bragernes i 1801.For meg blir bare å finne ut hvem skreddermester Niels Scarres Bjørnschau var sønn av. Jeg vil jo tro at dette kansje står nevnt dersom en finner hans vielse. Takk for hjelpen. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare en replikk til meg selv, glemte at jeg hadde den aktuelle kirkeboken selv. Tror nok det står 'søslegd' (=sjølegd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøvde med et innlegg i går, men akkurat da jeg sendte falt hele DA ut så jeg får prøve igjen.Dere har helt sikkert rett i at det står søelegd ved dåpen.Har tittet litt etter navnet Bjørnschow, og fant 2 små opplysninger som jeg har notert ned:Christiania skifterett, pk.41c.,1860, Bjørnskow, Karen f.Bergh.Lassens samlinger: Mag. Nils Bjørnschou ble nedsatt i Sakristiet i Xania krk. 27/6 1690. Hans enke ble begr. 12/6 1691 i 'Urtegaarden', hvor hans lik ble begr. samme dag. Sjekket denne opplysningen mot kirkeboka for Vår Frelsers krk. og det står det samme der. De ble begravet på byens kirkegård, og ikke Vaterland.Kan det være en mulighet for at han var prest eller lign. i Vår Frelsers krk? Det ser i hvertfall ut som han kan være den eldste, så langt, av Bjørnschow.Iflg. FS ble Scharris Nielsen gift på nytt, om det er samme mann, 19/12 1819 Bragernes med Mari Madsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Berit, du har nok funnet kjernen i det jeg søker, muligens er denne Nils Bjørnschou som ble nedsatt i Sakristiet i Xania krk, den samme herre som det i familien fortelles om som kom fra Danmark som kannik, og ble styrer av, jeg tror det var den gamle latinerskolen. Han kan selvfølgelig også ha vært prest. Kan hende mangler jeg bare slektsleddene imellom denne Niels, og til den Niels om omkom i 1791. Tusen hjertelige takk for din hjelp,sannelig du har fortjent en stor bukett. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er det kanskje en mulighet for å finne mere om Mag. Nils B. i kikebøkene fra Vår Frelsers krk.Den som nå visste hvor man kan lete etter flere opplysninger om Mag. Nils B., hans kone og barn. Jeg kan ikke annet enn tro at det finnes noe et eller annet sted på Riksarkivet, men det er som vanlig det store spørsmålet HVOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er en annen opplysning som kan være verd å merke seg. Ser en på Borgere i Christiania 1698-1799, så dukker der opp en Niels Biørnchou, som i 1786 var spekkhogger og øltapper. Ingenting tyder på at denne Niels har noe med slekten fra Moss å gjøre. Ja, jeg kan i fri meg for å innrømme at sanheten om denne Mag.Nils og han etterkommere pirrer meg. Takk for vellvillig hjelp Berit. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket diverse NST og funnet noe, og kirkebøker for Moss som er ganske vanskelige rundt 1760.Sr. Biørnschoug copulered 10/12 1780 med Jfr. Mare Scharris. Caut. Peder Kiærulf, Christian Kaas. (Her må jeg gå tilbake og sjekke evt. forlovelse)Døpt 22/7 1760 Maren Sophia, foreldre Scarres Pedersen og Kirsten Hansdt.Trolovet 18/9 og gift 6/10 1755 Scarres Pedersen og Kirsten Hansdt. Caut. Christian Kaas og Peder Pedersen (Litt usikker på sistemann)Scarresnavnet er gammelt i Moss. Skarmyren fikk et gatenavn i 1908 (kommunen kjøpte Skarmyren til boliger tro jeg det var)Gaten heter Scharresgate og har fått sitt navn etter en Scharres som også Skarmyren(Scharresmyren) er oppkalt etter. (Her virker det på meg som om Scharresmyren kanskje har ligget utenfor Moss? Men Niels og Maren bodde i Moss ser det ut til.)Dåpen til 5 av de 6 barna til Niels og Maren:1) Scarris dpt. 5/10 1781 Moss, Sr. Biørnscoug og Maren Scarris. Test: gamle mad. Scharris, mad. Kierulf, jfr. Trane, Kortsen, Lars Semb og Johan Hindersen?2) Halvor dpt. 5/3 1783 Moss, Hr. Biørnschou og Maren Scharris. Test:Madme Wærn, Madme Døderlein, Jmfr. Karen Scharris, h? inspect Thoresen, Lars Næste, hr. Didrichsen.3)Kirstine Maria dpt 13/5 1784 Moss, samme foreldre. Test: Madme Falk, Jmfr. Laurentia Kierulf, Henrich Hinnersen, Andreas Hammer, Niels Semb.4)Niels Christian dpt. 14/8 1786, hr. Niels B.og MS Test: Mdme Nicoline Semb, Jmfr.Anne Sophia Grønbek, hr. Anders Ka.dal, h:Ernst Gent, h.Nicolay Fæster. Moss5)Maren Sophia skal være dpt.28/6 1798 Hof (HE), her må det være en feil. Skal vel være 1789 tror jeg.(NST)6)Peder dpt. 2/8 1791, avdøde Niels B. og Maren Sophie Scarres. Test:Madme Lars Sembs, Madme Niels Sembs, Jmfr.Helene Hvidt, h. Peder Herforth?, h......Resch?, cont. Oluf Zverner. Moss.Død 9/3-bgr.25/3 enke Maren S. Biørnschoug, 34 år, tæring.Har lett etter dødsfallet til Biørnschow i Hoff, Våler og Åsnes, men fant ingen ting. Men den kirkeboka var ikke så helt enkel. Han ble funnet død 16/3 1791 i Dallhøklingen eller Vermunden(innsjø) i Aasnes.Ikke noe om hvor han ble begravet. Skifte 19/3 1791 Solør, boet fallit.Det er en ganske imponerende samling av folk. Tror disse folkene satt høyt oppe når det gjaldt styre og stell. Ingen Ole Olsen der nei.Ang. Knud Biørskow så tror jeg ikke den slekten er aktuell. Den kom fra Hadeland, og døde fort ut.Tror også ikke kanniken har noe direkte med dette å gjøre heller.Så langt jeg kan se nå så blir det Moss, og ingen ser ut til å ha funnet ut hvor Niels B kom fra. Et forslag er at han kan hete Halvorsen til etternavn og kanskje var fra Solørkanten eller en forbindelse der.Jeg har mere fra noen bøker, men kommer heller tilbake til det da det har blitt sent og jeg trenger sårt til litt skjønnhetssøvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg må bare takke på nytt Berit,mye vil være gjort DERSOM jeg kan utelukke kanniken(mag.)fra denne historien.En kan liksom konsentrere seg om et valg. Foresten hva tror du så om denne spekkhøkeren/øltapperen fra Christiania i 1786? Jeg er bare imponert over ditt stykke arbeid. Min kone som er en direkte etterkommer etter Nils B. ber meg takke på det hjertligste for din hjelp Berit. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mag. Niels døde som rektor ved Chra. latinskole i 1690. Han ble gift 1684 i Danmark med Berete Povlsdt. som døde i 1691. Han etterlot seg foruten 1 ugift og 2 senere gifte døtre (Kirstine gift med prest i Chra. Albrecht Früchtnicht og Elisabet gift med politimester Hans Himmerich i København) og 1 sønn Povl som ble student i 1705, og senere gjorde seg umulig som klokker, først i Norderhov og siden i Risør, og døde 1734 i Chra. rimeligvis ugift. (I en av bøkene sto det noe om at Povl var syk og ble fraktet til Chra., men ble først liggende syk i Moss i 8 uker(1734?))Ang. Knud Bjørnskow: Brede Gulbrandsen fikk i 1.ekteskap Gulbrand og Knut, 2.ekteskap Lars, Martinus, Brede, Maren Elisabeth og Berte. Hvordan Knut har fått/tatt navnet Bjørnskow vet man ikke, men tror han kan ha tatt navnet da han studerte i Danmark. Han endret hele navnet fra Knudt Bredesen til Knut Christian Bjørnskow.Konklusjonen er i hvertfall at Knut og tømmermerker Niels B. ikke kan sees å være i slekt med Mag. Niels Hansen Biørnskov. Kilde NST IV av F-Grønn.Det var Knud Bjørnskov(f.1762) som annen gang ble gift med før nevnte Karen Bergh.(skifterett 1860 Chra.)Tømmermerker Niels B. i Bernt Ankers tjeneste i 1791 da han døde(f.??): Hans datter Christine Marie kom i Det Ankerske Vaisenhus og fikk siden en pensjon av Fideicommisset. 1 av Niels døtre ble gift med F.C.Kønig og fikk en sønn med navn Knut Christian Bjørnskow(skomaker i Bergen). Skulle gjerne hatt alderen til Niels B. da han 16/3 1791 ble funnet død i Dalhøklingen, Åsnes.Jeg lurer også på 2 av navnene til barna: Halvor og Christian? F-Grønn mente at det er en mulighet for at Halvor kan være farsnavnet til Niels B. da dette navnet ikke finnes i Scarreslekta?Ang. spekkhuggeren Niels så har jeg ingen anelse. Men jeg tror han kan kunne trenge en skikkelig sjekk. Det er jo en mulighet for at kan være faren til tømmermerker Niels B.Kilder NST IV og Slektene Wiborg m.fl. av M.W.Fleischer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er noe rart her ang. Knudt Bjørnskow. I 1801 er han 57 år, fca.1744. Kildene sier f.14/5-dpt.20/5 1762 Vinger (ikke 7/5 1772 i Odalen). Det er en forskjell på 18 år, og det er så mye at en må begynne å lure. Moren til Knudt ble født i 1740 og døde i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da kan jeg tryggt stryke magisteren.Din konklusjon virker fornuftig.Dersom navnet er Niels Halvorsen, da må jo Bjørnchoug navnet muligens ha vært et gårdsnavn,siden skiftet har foregått i Solør i 1791. Skal bruke helgen, for å gjenomgå alt det stoffet du har nøstet opp til oss. Skulle det dukke opp mere,så tar vi gjerne i mot med stor takk. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Kan denne Knut Bjørnskov, som nevnes i innlegg 44 ha en tilknyttning til Niels. Er han fødd i 1744 eller 1772? Forskjellen er 28 år. Muligheten er jo faktisk at der har vært to med samme navnet. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bare for å vise at Biørnschov også fantes i Sogn og Fjordane: Digitalarkivet: 1701 Census for Nordre Bergenhus. [717/91]Navn Alder Stilling Opphald Gard Sokn Prestegjeld6956 Mads Biørnschov 49 o forrig foged i Nordf. Hessevig Rogsund Eids8598 Christian Biørnschov 47 o lensmand Heigdal Indvigs IndvigEndel lesestoff finnes i bygdebøker fra distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Fant noen opplysninger om Scarres Nilsen i Tjøme bygdebok av Lorens Berg..Scarres Nilssøn var 'fra en gård Bjørnskau i Smaalenene'. Han var sjømann og bosatt som gift mann i Drammen da han i krigsårene kom i engelsk fangenskap. Her skal han ha sittet i 9 år, da han kom hjem var hustruen gift med en annen. Scarris ektet siden Maren Madsdatter fra Modum. To av barna til Scarres og Maren bosatte seg på Tjøme.Karl Kristian f. 1828 på Strømsø g.m.Karen Kirstine Olsdatter f. 1827 på Strømsø,bodde i Rønningen u/ Gjervåg, TjømeMaren Sofia Scarrisdatter f. 1833 på Strømsø g.m. sin fetter Mads Jørgensen f. 1829 på Tjøme, bodde i Kjønna på Tjøme.Digitalarkivet: Prisonfanger 1807-1814- ID 1708 Kares Neilsen Drammen 28 år matros 27.08.1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for din opplysning Randi, det er nok noen brikker som faller på plass her.Hans ekteskap fra 1802 bl.a., og det løser også gåten om hvorfor han gifter seg igjen i 1819.Dette var storartet. Smaalenene er vel faktisk Sverige i dag? Men tro om det tidligere hørte til Norge? Har du noen mulighet til å 'scanne denne siden til meg Randi?Eller om du kan gi meg navnet på forfatteren av boken. Dersom Berit Knudsen også skulle lese dette, så kan jeg kansje dra noen konklusjoner til Niels Bjørnchoug også. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.