Gå til innhold
Arkivverket

[#10476] Har Ole Jonsen (1767-1843) en bror Jon Jonsen?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ole Jonsen (1767- 6/2-1842) kom like etter 1800 som husmann til Heiene, Ilsås Nordre i Hedmark. Han ble gift 1795 med Anne Hansdtr. (1769 - 9/9-1843). Ovennevnte ifølge Åmot 2, s. 531.Jon Jonsen er min forfader og ifølge et barnebarns notater kom han fra Tynset og hadde på et tidspunkt navnet Heien. Senere kom han til Almus. Jon ble gift med Anne Olsdtr Østhagen, født i Elverum.De fikk i hvert fall minst 4 barn: Jon, Kjersti, Ola og Johan.Vi finner bare Ole Jonsen på Heiene, men kanskje han har en bror Jon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Odd Tjade

Dette kan være familien du søker: Jon Jonsøn, f. 1737, d. 1801, g. 1. g. 1760 m. Kirsti Olsd. Tuveng (Gn. 79), f. 1731, d. 1786. Jon g. 2. g. 1787 m. enken Ingeborg Olsd. Arnemo (41-1), f. 1736, d. 1794. 1. Marit Jonsd., f. 1761. 2. Jon Jonsøn, f. 1764. 3. Ole Jonsøn, f. 1767. 4. Marit Jonsd., f. 1769, d. 1771. 5. Embret Jonsøn, f. 1773. Se Støen (57-3). 6. Marit Jonsd., f. 1774, d. 1779. 7. Esten Jonsøn, f. o. d. 1776. 8. Stenette Jonsd., f. o. d. 1777. De holdt til på 124-54 Strømseng vestre, Tynset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Jeg synes det høres ut for å være riktig familie. For Jon Jonsøn, far til Jon og evt Ole, het Strømseng da sønnen Jon døde 8,5 år gammel. Det betyr, siden jeg er etterkommer av sistnevnte generasjon Jon Jonsen, at det var to brødre Jon, en født 1764-1765 på Tynset, som døde i 1773 og så en til født etter denne. Har du noe kjennskap til det? Hva betyr det at de bodde på 124-54? Og hvor var Ingeborg på 41-1? Er dette referanser til en bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd tjade

Opplysningene er hentet fra bygdeboka for Tynset, og ganske riktig referer nummerangivelsene seg til bruksnavn i den. Bygdeboka oppgir ikke hvordan det gikk med disse sønnene, Ola og Jon, på Strømseng, og de passer tidsmessig inn mht de du søker. Derfor foreslo jeg at familien på Strømseng kunne være interessant for deg å jobbe videre med. Men som du forstår, har jeg ingen sikker nøkkel. Med andre ord gir bygdeboka deg ikke svaret du ønsker. Men du har tydeligvis flere indiser som peker i samme retning. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sjekket pantebøker og skifter på Strømseng. Stedet er Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.