Gå til innhold
Arkivverket

[#10538] Hvordan få laget slektsbok??????


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Til Anne Lise,For å få et bra resultat om en skall gjøre en slektsbok, eller lite hefte som start, så kan flere program, övning og en rimlig bra datamaskin gjöre hjobben enklere. Men du kan komme langt med gratis program.Photoshop er veldig omfattende - og dyrt. Du kommer langt med de program som leveres med digitalkamera eller Picasa som er fint for å holde orden på bildene og kan brukes til enklere redigering. Picasa finner du her www.picasa.comGratis alternativ til Photoshop er GIMP som holder nesten samme nivå. Etter et kveldskurs i Photoshop man kan enkelt bruke samme funksjoner i GIMP. Da er man nesten proffs. Informasjon om GIMP får du her http://home.online.no/~kol-stue/gimp/gimp.htmlWord kan enkelt byttes til Open Office. Det er også gratis og det satses stort på dette programmet i Norge. Norsk utgave med hjelp og forum gjør at det er enkelt å bruke.De pengene du har spart på program, kan du bruke på en litt bedre datamaskin eller en skanner ;-).Til Ola,Du har helt sikkert rett. Men det kanskje er enklere å ha et slektsprogram for å holde orden på personenes forhold til hverandre. Jeg bruker Legacy på bokmål, det er også gratis i basversjonen som er fult brukbart for dette behovet. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for gode råd her, men dette er nok langt frem i tid for meg ser jeg. Til nå har jeg hverken scanner, eller et eneste bilde lagt inn på min pc. Kunnskapene er totalt mangelvare. Når det gjelder datakunnskaper her så vet jeg ikke en gang hvor jeg skal begynne, men jeg har jo lagt et grunnlag da med å skrive dokumenter med anerekke på flere av mine tippoldeforeldre(det ene dokumentet er til nå på 54 sider). Disse er også sendt til flere av mine slektninger(søskenbarn og tremenninger). Det var nok litt i tidliste laget for meg å i det heletatt ta opp dette spørsmålet her, men det var fristende når jeg kom over dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til Ola (25)Man trenger ikke slektsprogram for å lage slektsbok. Min første sak ble laget i NotisWP for de som husker det programmet, siden over i ActorWP. Men jeg vil si at da Dos versjonen av Brothers Keeper kom, ble det en revolusjon i forenklet bearbeidingav data og da sammen med Windows tekstbehandler.Nå med siste versjon av BK http://www.bkwin.info/ bledet en helt annen verden. Men for de fleste slektsprogram vil det alltid være behov for bearbeiding av resultatet i et dertil egnet tekstbehandlingprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Det var koselig å se at noen tok opp den tråden igjen. Og til du som er i aner med meg vil jeg gjerne høre mer i fra. Jeg ga ut 2 slektsbøker i fjor. På min mor og min far sin side. Jeg er temmelig skuffet over at det ikke er slektsprogram pr. dags dato som gjør det enklere å lage en slektsbok. Jeg er ikke verdensmester når det gjelder filoppsett etc. så jeg fikk noen til å hjelpe meg med å sette opp lay-outen. Jeg laget meg en 'kladd' word selv. Det viste seg faktisk at jeg måtte bruke word så mye manuelt selv at hadde jeg vist all den jobben det ble så skulle jeg greid å lage nesten hele bokoppsettet selv og så fått hjelp til å få det i riktig bokformat.Det er faktisk så enkelt å greit å lage seg en kladd i word. Da kommer anene fortrinnsvis etter hverandre og du utformer selv hvordan du vil ha boken til å se ut. Jeg merket av i word hvor jeg ville ha innsatt bilder. Så hadde jeg en egen mappe med bildene som da var nummererte i forhold til hvordan jeg hadde satt det opp i bokformatet i word. Så til slutt sendte jeg atter en gang over dokumentene til hun som hjelp meg til å få det i bokformat. Men hadde jeg vist hvor enkelt det var å sette opp dette selv i word så hadde jeg kun trengt hjelp til slutten av boken. Så å lage en bok er mye enklere (Men mye arbeid) enn man tror. Så det er ikke noe å bekymre seg for å gi seg i kast med. Men slektsprogram i forhold til det var en stor skuff.Lykke til!Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Sissel: Ut fra det jeg kan huske nå så har vi som jeg tidligere skrev Vigal Sjurdsen som felles ane. Jeg mener å huske fra slektsboken din at du skal videre på Ragnhild Vigalsdatter som var gift med Kristen Kristoffersen Lian. Jeg skal videre på Ragnhilds bror Jens som ble gravlagt 18.04.1773, og var født ca 1683. Skiftet etter hans kone Marit Larsdatter 08.07.1748 forteller om barna Ingeborg, Berit, Ole og Lars(født ca 1727-han var senere i Leangen i Åsen).1)Ingeborg født ca 1718 og gravlagt 26.04.1793. Hun var gift med Helge Jacobsen Buset før morens skifte i 1748. Helge ble født ca 1710-1712, og døde 16.11.1798(gravlagt 24.11.1798.2)Berethe Jensdatter født ca 1720, og død før 1783. Hun ble gift før 1748 med Guttorm Joensen Brattviken Orsand. Guttorm født ca 1720 og død 14.11.1802(gravlagt 21.11.1802).3)Ole Jensen født ca 1725, og død 02.01.1799(gravlagt 12.01)1799. Han var gift med Guru Eriksdatter født ca 1719, og gravlagt 29.03.1785. Det var skifte på henne 20.04.1785. De siste her har det ikke kommet med noen opplysninger om i Frostabøkene, og jeg fant opplysninger på skiftet etter Guru som viser at jeg har disse som aner.Jens Vigalsen ble gift 2 med Anna Amundsdatter født ca 1707-1708. Hun døde 30.03.1802, og ble gravlagt 30.03.1802.Jeg har ganske mye på etterkommere av de 3 barna av Marit Larsdatter og Jens Vigalsen som er mine aner her.Skal se om jeg finner slektsboken din neste gang jeg skal til Stjørdal, og tenker da på å se den på biblioteket der. Akkurat nå husker jeg ikke om boken viser om vi har flere felles aner. Jeg kunne iallefall se på bokhandelen da jeg så den der, at den boka har du lagt mye arbeid i. Kanskje finner jeg også den andre slektsboken der som du har gitt ut. Jeg er jo rett som det er i Stjørdal siden mine foreldre bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å skrive av Vigal Sjurdsen, og barna Ragnhild og Jens med familier og Jens sine barn holdt til på Frosta i Nord-Trøndelag.Jens sin sønn Ole Jensen og kona Guri Eriksdatter holdt til i Kvamsrønningen på Frosta, og jeg skal videre på deres datter Siri døpt 03.05.1756 gift med Kristen Arntsen Hanebogen.Siden jeg nå er utenfor emnet her skriver jeg ikke mer om dette her. Her er e-postadressen om du skulle ha behov for å vite mer om dem jeg har skrevet om Sissel: anih@online.noDet er jo forresten laget slektsbok om Vigal Sjurdsen og hans etterslekt, av Eivind Reitan. Den er utgitt i 1979, før det det ble snakk om noe dataprogram. Så en trenger jo egentlig ikke noe dataprogram for å gi ut slektsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til 29Det er en del hjelp i slektsprogrammer. Noe av det viktigste er vel at det holder orden på dataene på en grei måte.I tillegg har de fleste programmer også en del hjelpefunksjoner som gjør at du kan kontrollere relevansen av dataene, f.eks. at barnet er født mens moren lever og en rekke tilsvarende forhold. Dette kan selvfølgelig gjøres på andre måter, men her kommer det 'gratis' som følge av at du bruker et program.Selv om man ikke akktid får tilpasset formatet etter egne ønsker, er mye lagt til rette fra et slektsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

'Hvordan få laget slektsbok?' er tematittelen, men nå ser det ut til at forfatteren av det første innlegget i mellomtiden har fått skrevet sine slektsbøker, og dette viser jo at man kan lykkes med dette på mange forskjellige måter. Det er jo bra, men det krever mye jobbing mens det står på.Jeg har fått mye hjelp og støtte av mitt eget slektsprogram hele tiden under utarbeidelsen av mine to slektsbøker (hittil); her er eksempler og beskrivelser (riktig nok på engelsk) i den greie instruksjonsboka som følger med Brothers Keeper- programmet. Etterkommer- og anerapportene er jo rent frydefullt å skrive ut, synes jeg. Uten denne gode hjelpen ville jeg nok ha gitt opp. Men utrolig mye arbeid er det likevel, men også veldig tilfredsstillende.Som Otto (32) nevner er her også en funksjon for å sannsynlighetsberegne ekteskapsrelevans mot fødte barn m.m., så der fikk jeg luket bort noe som ellers ville blitt stående. Jeg fikk blant annet kontrollert om ekteskap mellom mann og hustru med over 30 års forskjell virkelig var reelt, og ikke minst fikk jeg også rettet det opp i slektsprogrammet mitt.Jeg har bare positive ting å si om det å skrive slektsbøker, så snart kommer det to nye.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidet er stor forskjell mellom slektsprogrammene mhp hjelp til en som skal lage slektsbok. Med hjelp tenker jeg her på hvilken grad bruker selv kan påvirke hvilke personer, hendelser og layout boken skal ha. Spesielt forfedre/ane-orienterte bøker er av svært variabel kvalitet.BK har tradisjonelt ikke utmerket seg i denne 'disiplinen'.Ellers deler jeg andres kommentarer/erfaring med at at et slektsprogram egner seg best til å generere en grunnstamme for boken. Bilder, sideoppsett etc kan i mange tilfeller med fordel gjøres i en standard tekstbehandler etter at slektsprogrammet har laget persongalleri/sammenhenger/indekser.Mvyh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Ole Bjørn.Fint å få andres synspunkter på det å skrive ut slektsbok fra BK. Jeg må tilstå at jeg aldri har vært borti noen andre som har gjort det, og jeg har derfor heller ikke noe sammenligningsgrunnlag når det gjelder å bedømme kvaliteten på slektsbøker laget etter BK.Imidlertid må jeg si meg uenig i at 'bruker (ikke) selv kan påvirke hvilke personer, hendelser og layout boken skal ha'. Det er tvert imot akkurat dette jeg synes er så fint med BK; jeg kan selv velge akkurat hvilke personer og hvilke hendelser jeg vil ta med, og selvsagt også layouten på boken. Det siste, nemlig layouten er det jo bare ens egen kreativitet, eller mangel på sådan, som til sist blir utslagsgivende for hvordan boken kommer til å se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ole Bjørn.Dette har vi diskutert før. Jeg tror imidlertid ikke du har fått med deg alt.Du kan f.eks. velge hvilke hendelser du vil ha med deg i betydelig større utstrekning enn tidligere.Utviklingen skjer hele tiden og produsenten er meget lydhør overfor brukernes ønsker. En betingelse er at brukerne kommer med sine ønsker. Og som alt her i verden bør en teke litt over sine ønsker noe før en skal realisere det til sluttresultat slik at enhver produsent får reel mulighet til å dekke brukernes ønsker og behov. :)Min generelle anbefaling er at man prøvelager layouter for sine sluttresultater. Finner en ting som man ønsker endret/forbedret så kontakter en Produsenten av respektive program med sine ønsker og behov. Dette gjelder alle program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg leser denne spalten på nytt og ser at det finnes flere tilnærmingsmåter for å få til et sluttresultat, nemlig en noenlunde god og oversiktlig slektsbok. Noen er fornøyd med sine slektsprogram, mens noen ikke har brukt slektsprogram i det hele tatt og er såre fornøyd med det. Jettebra at dette kan gjøres på flere måter.Imidlertid stusser jeg over innlegget til Ola (25), der han skriver:'Er man nødt til å bruke et spesielt program for å lage en slektsbok? Jeg har skrevet 3 sådanne, ganske oversiktlige vil jeg påstå , og uten annet 'program' enn Word! Jeg har til og med unngått store bokstaver, små bokstaver, romertall og indisk-arabiske tall i forvirrende blandinger.'Kan det virkelig være mulig å benytte programmet Word og samtidig 'unngå store og små bokstaver'? SMILHilsen Marianne --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.