Gå til innhold
Arkivverket

[#10545] Feil i folketellingen 1801 mht kjønn

Gjest Frank Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Ødegård

Jeg holder for tiden på med gransking av slekten på min farmors side. En av mine forfedre, Johan Hansen, er i folketellingen for 1801 oppgitt å være boende på gården Majer (Magier) på Toten, med kone og 3 barn. Det ene av barna heter iflg tellingen Johanne Johansdatter, og var 4 år. Dette må positivt være feil. I kirkeboka opplyses det at SØNNEN Johannes ble døpt 26/7-1797. Jeg finner ingen opplysninger om en datter ved navn Johanne født i årene før eller etter. Jeg har sjekket alle mulige andre kilder, men kan ikke skjønne noe annet enn at folketellingen er feil. Den samme feilen går igjen i de originale tellelistene. Har noen oppdaget samme feil vedr andre personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

det finst nok ein del slike. og det er sjølsagt vanskeleg å vita kva som er rett. Truleg er teljinga feil. Hugs på korleis ho vart teken opp: Presten samla alle husfedre på kyrkjebakken og spurte dei kven som heldt til i hushaldet hans. At han då kan ha mishøyrt Johanne for Johannes er vel ikkje så merkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.