Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10545] Feil i folketellingen 1801 mht kjønn

Recommended Posts

Gjest Frank Ødegård

Jeg holder for tiden på med gransking av slekten på min farmors side. En av mine forfedre, Johan Hansen, er i folketellingen for 1801 oppgitt å være boende på gården Majer (Magier) på Toten, med kone og 3 barn. Det ene av barna heter iflg tellingen Johanne Johansdatter, og var 4 år. Dette må positivt være feil. I kirkeboka opplyses det at SØNNEN Johannes ble døpt 26/7-1797. Jeg finner ingen opplysninger om en datter ved navn Johanne født i årene før eller etter. Jeg har sjekket alle mulige andre kilder, men kan ikke skjønne noe annet enn at folketellingen er feil. Den samme feilen går igjen i de originale tellelistene. Har noen oppdaget samme feil vedr andre personer?

Gjest Jan Oldervoll

det finst nok ein del slike. og det er sjølsagt vanskeleg å vita kva som er rett. Truleg er teljinga feil. Hugs på korleis ho vart teken opp: Presten samla alle husfedre på kyrkjebakken og spurte dei kven som heldt til i hushaldet hans. At han då kan ha mishøyrt Johanne for Johannes er vel ikkje så merkeleg.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.