Gå til innhold
Arkivverket

[#10670] Til Kenneth Holter.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

I April hadde jeg et innlegg her om Anna Dorthea Zinche. Du skrev at du hadde forsket litt på foreldrene hennes, Johan Christopher Zinke og Maria Füren. I Jol i Sunnfjord står det at de er tyskfødte.Spørsmålet er: Vet du hvor de kom fra før de slo seg ned i Fredrikstad? Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei.Jeg vet ikke så mye om hvor de oppholdt seg før de kom til Fredrikstad, men jeg tror at Maria Fyren er av Fyren-slekten i Stavanger (datter av Morten Henrich Petersen von Fyren og Christine Sophia Lauritzdatter Smith). Dette er ikke sikkert, men Fyren er ikke et vanlig navn, og tidspunktet stemmer bra, men det må altså sjekkes mot kirkebøker eller skifter. MHP von Fyren er så vidt jeg vet ikke tysk, til tross for det tysk-klingende navnet.Jeg har på Familysearch funnet en Johann Christoph Zincke født 1725 i Thaldorf, Sachsen. Endel av navnene i dennes familie finnes igjen blant barna til han som dukker opp i Fredrikstad, men for å få bekreftet dette, må man vel sjekke lister over borgerskap i Fredrikstad eller utflyttingslister fra Tyskland, og det har jeg ikke fått gjort. Men at Johann Christopher er (eller stammer) fra Tyskland i alle fall sikkert.Beklager at jeg ikke kan få hjulpet meg mer enn dette, men jeg gikk i så fryktelig langt med mine bestrebelser for å finne ut mer om disse da det viste seg at min slekt likevel ikke hadde noen tilknytning til dem ...mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.