Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#10702] Digitalpensjonatet-forkortelser i kirkebøkene

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Jeg har forsøkt å finne forklaringer på endel forkortelser som er benyttet i kirkebøkene i Digitalpensjonatet, men uten å ha lykkes med det.Finnes det ikke en oversikt over benyttede forkortelser? Jeg lurer bl a på hva forkortelsen KMD i rubrikken for yrker står for. Likeledes forkortelsene DEM og Sr for sivilstand ved vielser. Er det noen som vet mer om dette?

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Astrid,Arne og MaritMarit-bra du hadde adressene til forkortelsene i 1865 og 1900 tellingene. Disse forkortelsene virker forståelige. De forkortelsene jeg stod fast på var fra kirkebøkene i Borgund i Møre og Romsdal, vigde i 1698-1800. Astrid-disse betegnelsene for sivilstand virker nokså franskinspirerte?

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;forkortelsene du brukte som eksempler er ikke laget av dem som har skrevet av kirkebøkene, men de er laget av presten som skrev originalen i sin tid. Disse prestene hadde ofte studert i utlandet, og det er nok ikke til å undres over at en del av ordene virker franskinspirerte. I høyere sosiale lag var det dessuten vanlig med slike titler som Astrid har kommet med forklaring på.Fordi noen forkortelser er brukt i originalen, vil du neppe finne alle i dokumentasjonen Marit viste til. Slike forkortelser er ikke standardiserte, og samme forkortelse kan sikkert bety ulike ord i ulike sammenhenger. Forkortelsene må tolkes ut fra sammenhengen, og da blir det ikke lett å lage noen dokumentasjon. Hvis man er usikker er det imidlertid alltid noen med gode forslag her i debattforumet!!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.