Gå til innhold
Arkivverket

[#10703] Grønland slekta...


Gjest Nina Mehlum Grønland
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mehlum Grønland

Hei. Er helt ny på dette med slektsgranskning. Fant ut at jeg ville finne ut mere om min ektemanns slekt. Finner ingen på hans farfars side. Skal visstnok være en Albert Grønland som giftet seg med en dame ved navn Ingeborg. Albert er igjen sønn av Ole Albert Grønland. Har hittil ikke fått vite noen fødselsdatoer på noen av dem. Vet bare av min svigerfars far, som heter Ole Edvin Grønland, født i 1922. Familien er visstnok fra Toten (østre tror jeg) Min svigerfar hørte for en tid siden at Ole Alberts foreldre flyttet hit fra Irland. Vet ikke om dette stemmer. Synes det er rart at jeg ikke finner noe på min svigerfars fars side. Har funnet ned til begynnelsen på 1800-tallet på hans mors side.Noen som kan hjelpe meg? Tenkte på at de kanskje 'rappet' navnet Grønland, men jeg har ingen anelse om hva de het før evt.Håper på hjelp. :)Hilsen nybegynneren Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I 1900 er det 47 personer som har etternavnet Grønland. 5 av disse heter Ole, bl.a. denne Ole som er født på Østre Toten.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1900/f00401.wc2&variabel=0&postnr=1399&fulle=true&spraak=n>LenkeI 1865 har du en rekke personer ved navn Grønland som er født på TotenVestre Toten 1865LenkeGjøvik, født på TotenLenkeKongsvinger, født på TotenLenkeEnebakk, født på TotenLenkeEnebakk, født på TotenLenkeOg i 1801 har du også noen personer ved navn Grønland:OsloLenkeFredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Hei Nina!Jeg driver også bl.a. i min manns slekt. Hans tippoldemor (?) var født Grønland på Vestre Toten. En O.C. Grønland drev butikk og var involvert i 'Knivmakerimperiet' (det er bare noe jeg kaller det altså) oppe i nærheten av Drager-gardene. Jeg mener han var ugift, men det er jo ikke sikkert. Faren Christian Johannesen Grønland var i sin tid ordfører, du kan jo se om du får tak i den gamle bygdeboka og lese om ham. Han igjen var født (ifølge bygdeboka) på en plass Grønland under Sukkestad i Østre Toten. Dette er det jeg har i hodet, sender mer seinere. Det kan jo hende det er en kobling.Lykke til.Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det finnes en plass Grønland som hørte til Sukkestad i Østre Toten (senere Stenberg i Vestre Toten), og ganske riktig kom ordfører Christian Johannesen derfra. I 1865 finner du han og familie på Taasaas østre i Vestre Toten. Hans sønn Ole Christian er den her tidligere nevnte knivmaker. Det jeg savner veldig, og som ville vært til stor hjelp, er noen årstall på personene som etterlyses - og hvor de bodde...Lykke til!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mehlum Grønland

Takker for masse svar. Skal se om jeg finner ut noe mere om slekta, så kan jeg skrive inn når jeg vet mere. Det er ikke så mange igjenn av slekta, så det er ikke så mye opplysninger å få. Litt vanskelig å finne ut når man ikke vet lengre tilbake enn det jeg vet... Vet ikke noen årstall på min svigerfars besteforeldre, så jeg sitter helt bom fast.. Vet bare at de bodde antageligvis på ø.Toten.Mvh. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Christer Grønland

Har begynt med slektsforskning og driver å leter i Grønland slekta...Ønsker å komme i kontakt med flere i Grønlands slekta.. Send meg gjerne en e-post chg@halden.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.