Gå til innhold
Arkivverket

[#10752] Emigranter fra Bergen 1903


Gjest Wenche Lofthus
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Lofthus

Min tippoldefar Aksel Rudolf Erikson (f.1875 i Sverige) og hans kamerat Carl Magnus Carlson (f.ca.1872 i Sverige) - begge svenske statsborgere, men gift og bosatt på Flesland - forlot Bergen den 7/8-1903. Iflg. 'Emigrantar frå Bergen 1874 - 1930' skulle de til Philadelphia med Cunard Line. Jeg har forstått det slik at passasjerene ble fraktet til England (fortrinnsvis Liverpool) med andre linjer, og derfra gikk ombord i Cunards skip. Jeg har ikke klart å finne de to emigrantene igjen i USA.Hvilke muligheter har jeg til å finne ut hvilket skip de benyttet fra Bergen, når og hvorfra de (evnt.) forlot England (og med hvilket Cunard skip) samt når/hvor de evnt. ankom USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg vil anbefale deg en etterlysning på denne siden: http://www.norwayheritage.com Den handler bare om emigrasjon og skipslister, og mange får god hjelp. Jeg vet at de blant annet har oversikt over hvilke ruter de forskjellige selskapene brukte, slik at du trolig vil kunne få vite hvilken havn i Amerika dine to gikk i land i. For øvrig ser jeg at skipene som dro fra Bergen, veldig ofte skulle til Newcastle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.