Gå til innhold
Arkivverket

[#10759] Adel i Lillesand??


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det er flere forskjellige slekter Båt, den danske adelsslekten holdt til i Sønderjylland, tidvis helt sør til Angeln, mens den båhuslenske opprinnelig er svensk, som flere andre adelsslekter med samme navn og eller samme våpenbilde. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Per. Så godt kjenner jeg ikke Lind'ene at jeg tør ha noen formening om det du spør om. Der finnes jo en tykk bok om prestene i Holt ...Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Morten Baad - ut fra hukommelsen:Morten var antagelig borger til Marstrand den danske byen som hadde privilegier på Mandal. Han finnes også nevnt under som 'fremmed skipper' i Tønsberg, derav antatt slektskap der.Han skal også være nevnt i Helsingborg i en sak der, men undersøkelser i byarkivet der for en del år siden førte ikke fram.Dette i henhold til en artikkel i AHÅ som jeg ikke finner i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes ingen gammel dansk by Marstrand, derimot en som nå er svensk, og tidligere norsk, og som først nevnes i historiske kilder ved et kongebesøk der - nemlig kong Håkon Håkonssons. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Tore, det falt desverre ut norsk i den norsk-danske byen Marstrand. Forøvrig fikk borgerne i Marstrand privilegier på handelen i den norsk-danske byen Mandal av 'kongen i København'.Morten Baad som er kalt den 'første mandalitt' behandles så vidt jeg har sett flere ganger i Agder Historielags skrifter: A. Holmesland i Bidrag 1916 og Kristian A. Bentsen i 'Morten Baad - den første Mandalitt' AHÅ 1970, nr. 48. som følgende er hentet fra:Sumarisk: Morten Baad bodde med kone (Marinne) i Mortensboden på Ime gårds grunn (jfr. Teiste-Løddesøl tråden). og kom til Mandal noe etter 1550. Han er i den sammenheng nevnt: Norsk RR I, s. 616 (1569) og III s. 564 (1584) og NHD1.r. (1578) s. 18. Han er også muligens nevnt av en fynsk prest som Morten Baad i 1584 som handlende på Tyskland med laks, laks bringer tanken hen på Mandal.Einar Wathne har i en notis i AHÅ nr. 32 1952 nevnt at Morten Baad og en Hans Baad opptrer i Tønsberg i dette tidsrommet, men som 'fremmede skippere' (Akershus lensregnsk. 1557/58, side 65). En borger av byen vil neppe figurere som 'fremmede'.Fra Helsinørs tingbok 1562-65, fol. 136 a - 137 a og 144 - 144 a framgår at Morten Baad møtte i retten etter hans avdøde bror Hans, og presentert som 'borger av den norske by Marstrand'.(Jeg husket feil i et tidligere innlegg, den muligheten som gjenstår for å finne noe mer om Morten Baad er Helsings arkiver)Dette ifølge Bentsen.Han nevner en ting til, Morten Baad signerer et makeskiftebrev fra Ø. Berge(!) i Halse 30.10.1589 (RA). Dette fører til en artikkel av Petrus Valand: Aga Byre ættlinger i Halse for 300 år siden, AHÅ 1969, nr. 47. 30.10.1589, Berge i Halse (RA): Morten Baad, Kalld på Berge og Jens Jaabekk vitner om et jordskifte mellom William Jakobson (gm enken etter lagmann Jon Simonsen, Karine Didriksdatter (Friis)) som makeskifter jordegods med Ouen og Nils Markussønner (Fidje i Lyngdal) på deres fars vegne, slik at Karine Didriksdater fikk Markus Fidjes gård Berge i Halse med ødegård, Lile Aurebekk.Det er denne parten Rolf Naidsson m. svigersønn Fredrik Jensen sitter med fra 1624 og utover, og ifølge Valand har makeskiftet med 2 huder i Myskeland i Årnes manntall som Rolf satt med i 1617.Nå svever det en annen båt rundt i terrenget, Petrus Valand antyder i en av sine artikler at lensmann Tore Tollefsson Skofteland, skifte 1600 som var gift 2. gang med Gunvor, denne Gunvor skulle være en Jon Baadsdotter.Jeg har ikke hatt mulighet til å se på dette men for dem som er interresert: Ætt og Heim 1962: Handelsborger Willum Anderssons første kone etc...Dette får være nok for øyeblikket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Knut Fjogstad

For å avslutte dette temaet, hvis besvarte tema forøvrig hadde mye annet av interesse, og hvor hovedpersonen - Anne Albrektsdtr. også eksisterer i et annet ubesvart tema:Lenkekonkluderer man med følgende, også etter å ha funnet henne i Agdesiden Dombok 1636 s.507-508, 512-514 og 518-526:Anne Albrektsdtr. var ikke adelig.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.