Gå til innhold
Arkivverket

[#10820] Fredrikstad 1801: Johan Peter Heit??? Hout?


Gjest Ann Helen Gaustad Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Oopps ! Jeg legger meg flat. Du har selvsagt rett i at det er REKTOREN som nevnes i testamentet !Jeg ble litt for ivrig i forfølgelsen av et spor vedr. Johan Edvards barndomsskjebne. Årsaken til at jeg ble fascinert av spekulasjonen din vedr. Blom og unggutten Johan Edvards utdannelse, var ikke at Blom var rektor i Halden, men at jeg mener det foreligger en forbindelse mellom Blom og Hegermann. – Og Hegermann er rimeligvis involvert i Johan Edvards ungdomstid.Heldigvis rakk FT 1865 så vidt å få med Johan Edvard (Husstanden hans i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61531&gardpostnr=246&personpostnr=1412&merk=1412#ovre>Lenke ) i den husstanden jeg faktisk tror han har holdt til i ganske lenge. Husstanden Hegermann. -Caj Ditlef Hegermann (Her som 2 åring i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Anne Elisabeth, her har jeg forhåpentlig Johan Edward sin fødsel 1842 i Aremark( innlegg 14 ) LenkeFant Johan Edward vac.1846 2 1/4 år gl. Hans far Christian And. nedre(?)Haug. ( ser ut som det står : nedre )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det ser ut som Christian Andersen var kjøpmand og ikke styrmand !( jeg mener at det står 'styrmand ' ved dåpen til Johan Edward ? )Jeg har fra Panteboken dette : Haug øvre i Aremark. 1 nov. 1832 Auksjonskjøte fra Sorenskriver Biering til kjøpmand Chr. Andersen paa denne gaard for 800 sp.I 1845 skjøter kjøpmand Christian Andersen gården til Ole Sørensen, Hans Jensen og Anders Jensen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Til Iver: Du skriver følgende 'jeg mener det foreligger en forbindelse mellom Blom og Hegermann. – Og Hegermann er rimeligvis involvert i Johan Edvards ungdomstid'. Kan det være lov å spørre hva du legger i det? Jeg ser jo at Johan Edvard var Hegermanns kontorbetjent i Borgund ved FT 1865.Til Rita: Jeg har jo sett innlegget ditt i den andre diskusjonen flere ganger. Takk for at du minnet meg på at Johan Edvards fødsel/dåpsinnførsel var nevnt der. Det er ikke alltid tankene 'henger med'.Du skriver også at det er mulig at hans far Christian Andersen var kjøpmand og ikke styrmand. Vet ikke om det 'åpner' for nye spekulasjoner ......Til Liv: Boken har jeg lånt, men det som sto om Skogby Mellangård, på s. 792, var forvirrende også for meg. Men det var mye interessant lesning i boken.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At Johan Edvard (Sinding) Houth befinner seg i Borgund (Ålesund) i 1865, i Caj Dietlef Hegermanns husstand [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61531&gardpostnr=246&personpostnr=1412&merk=1412#ovre>Lenke ,er neppe noen tilfeldighet. (NB: Tror jeg !)At C.D.Hegermann (Her som 2-åring i Trondheim 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Anne Elisabet: Jeg har dessverre ikke noe nytt å bidra med her, og jeg har heller ikke fått fulgt med i debatten. Jeg har oppholdt meg en stund på et torp midt i tjukke finnskogen (på svensk side)og da uten telefonforbindelse. Og jeg har vært en tur i Lillehammer på bluesfestival. Da blir det andre ting å tenke på. Men jeg har holdt meg unna skigåing så armen min er så godt som bra igjen..;-) Har ennå ikke lest Kvilleboka, men jeg har skjønt at det ikke var så mye å få ut av den.Hans Blom f 1819 hadde både filologisk og teologisk eksamen. Adjunkt i Skien ca 3 år, fra 1849-62 – deretter rektor i Tromsø. Rektor i Frhald på gymnaset der fra 1863 (utnevnt året før). De siste årene hans som rektor, fra ca 1878, var hans helse vaklende og gymnaset lå nesten nede. Han døde 1881.Cai Ditlef Hegermann (1799-1885) underrettsprokurator, fogd. Døpt i Tr.hjem 4.10.1779, død i København 7.mars 1885. Foreldre generalmajor Frederik Christian Otto Hegermann og Johanne Monrad. Han praktiserte tidlig hos prokurator Lysholm i Trondheim, deretter til sorenskriver Timme i Strinden og Selbu, var fra mai til juli 1827 fungerende sorenskriver i Vesterålen, Andenes og Lofoten. Utnevnt til underrettsprokurator i Nordlands amt i 1828. Så i Frhald som politifullmektig fra 1841-50. Deretter fogd i Sunnmøre, hvor han bodde på Nørve i Borgund. Avskjed fra dette embetet 27. mars 1869, og han tilbrakte sine siste år i København, hvor han døde. Gift med Marie Bjørgan f 1806 på Røros, død 1882. Hun var dtr av Halvor Henriksen Bjørgan og Marie Johannesdtr.Men dette over er vel kjent for dere, og har vel heller ingen betydning her. Forstrøms Haldenhistorie og boka ”Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater II” av Finne-Grønn har vært til hjelp.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Iver: Spennende tanker du har om hvordan Hegermann var involvert i Johan Edvards oppvekst. Dette høres jo veldig logisk ut. At det foreligger en forbindelse mellom Blom og Hegermann har vel, som du sier, ikke noe med Johan Edvard Houth å gjøre.Liv: Jeg har ikke noe nytt å komme med, men ville bare si at opplysningene fra deg om Blom og Hegermann var ukjente for meg. Dette er opplysninger som er gode å ha med i videre arbeid. Fint det går bra med armen. Kvilleboka var stor og tung med mye interessant stoff, absolutt informativ, men ga meg ikke mer å jobbe ut fra..Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hei igjen! Vil bare henvise til innlegg 27 fra Liv. Nå har jeg funnet Jens Christian Sindings andre datter Anne Sophie under døde i Halden mini I 6 1845-1856 nr. 105 i 1846: Lenke Hun ble bare to år. Da vet vi at det bare var 'min' Maren Sophie som levde opp av de to døtrene hans.Med hilsen fra Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.