Gå til innhold
Arkivverket

[#10824] Peder Rasmussen, Hamarøy som 'besov' Ingeborg Thrane

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest May Teistevoll

Thyge Nielsen, skredder af Rørkier ved Tønder, tok borgerskap i Bergen i 1617. Jeg har ikke sett hvordan skredder Tyge Nielsen i Trondheim er nevnt der ang. fødested. Håndverkerne 'vandret på faget' så mest sannsynlig er det samme mann.Det jeg lurer på er om et handelssted 'hørte til en by' slik at om man hadde et borgerleie kunne man ikke knytte det/seg opp som borger til en annen by. ?Har dere forresten lest siste nummer av Genealogen om de eldste leddene i Traneslekten? Vi som er etterkommere av Christen Mathiesen Trane har enda en nøtt å knekke: Hvem var hans morfar? Hans Simensen eller Peder Christensen Trane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Per. Etter å ha lett i gamle notater og sammenlignet med Dyrøy bygdebok, har jeg funnet en Marie på Lille Vinje rundt 1750, nemlig Marie Jørgensdtr.d.1759, g.m. Lars Bertelsen. I Håløygminne nr.2 1974 står en artikkel om Heitmøllerslekta, veldig omfangsrik. Ifølge denne artikkelen er Marie Jørgensdtr. søster til Søren Jørgensen som var gift med Berthe Tygesdtr. Hun ville være et naturlig valg som fadder for brorens barn. Kan være feiltolking av skrift (lest Søren for Jørgen) eller sammenblanding av navn.Til May. Jeg bomma med 5 år, tok det på minnet uten å sjekke. De som drev handel måtte ha borgerbrev, og de ble skrevet ut i byene. Jeg har ikke hørt at handelssteder nordpå 'hørte til' Bergen eller 'hørte til' Trondheim. Etter hva jeg har forstått måtte handelsmannen i tidligere tider kun oppholde seg på handelsstedet i sommerhalvåret, om vinteren bodde de i sin bygård. Naturlig nok var det flest Trondhjemsborgere nordpå, kortere vei til Tr.heim enn til Bergen. Men jeg har inntrykk av at første generasjon dansker/tyskere begynte som Bergensborgere når de begynte med handel på borgerleiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

For å konkludere med noe her:Et godt utgangspunkt for videre forskning er at Daniel Rasmussen er Peder Rasmussens bestefar. Det slutter jeg som en sannsynlighet ut fra de signaler som er kommet her.Takk for gode tips og fyllestgjørende utgreininger.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei igjen!Ser at Simon Ellefsen på en av sine sider antar at Helvig Rasmusdtr. kan være datter av 'Rasmus Olsen repslager' - dermed også Peders far.Har noen noen supplerende opplysninger her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Repslager var vel en som 'slo' reip, dvs laget reip. Det skjedde som regel på (i) en 'reperbane'. Her finner du noe interessant om reperbaner i Trondheim: http://www.vindheim.net/hamp/reperbaner.html Det er vel stor sannsynlighet for at Simon bare har sett en mulighet her bare ut fra repslagerens datters navn, men du kan jo sende en forespørsel. Mail-adressen er 'stoffer@proinf.dk'.Med hilsen Arnstein (som også eventuelt er en etterkommer av repslageren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Den 20. okt. 1685 i Trondheim var der skifte etter avdøde Maren Christophersdatter, Rasmus Olsen repslagers. Deres barn var: Ole 8 år, Christopher 6 år, og Helvig 10 år. [se NST 16, s. 300]Altså er ingen Peder nevnt i dette ekteskap - så hvis Helvig og Peder virkelig er søskende så er Rasmus Olsen repslager ikke deres fader.MvhSimon Ellefsen, København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Det var skifte i Trondheim 19/10 1685 etter Maren Christophersdatter, Rasmus repslagers. Barna var: Ole 8 år, Christopher 6 år og Helvig 10 år.Her er ingen Peder, så vi må nok lete videre...May T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Angående Tyge/Tøger Christensen (o.1664-1753) gift med Helvig Rasmusdatter (o.1676-1763).Hvor er Tyge og sønnene Rasmus, f. o. 1697 og Christen, f. 1699 år 1701 ? - Jeg har kigget i manntallene for Astafjord og Trondenes men har ikke funnet ham der, så jeg antager at han må være i Hammerøy på dette tidspunkt, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er vel bare å innrømme: Jeg er ikke kommet lenger. Men kanskje er Mays tips om Daniel Rasmussen som farfar den mest nærliggende forfedre?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til Simon. Godt spørsmål! Det er kanskje mulig å finne ham i prestemanntallet for Steigen 1701. Da vil man vel også finne hvem han bor hos: Svigerfamilie eller stemors familie. Jeg vet ikke hvor lenge Hveding-familien holdt til på Sommersel.Jeg synes det høres ganske sannsynlig ut at Rasmus Olsens datter Helvig er henne som ble gift med Tyge Christensen. Fødselsår 1676 vil si at hun var gammel nok til å få sitt første barn i 1697, men ikke for gammel til å være mor til Berthe (Berit) f. ca.1720-25.Til sist en liten opplysning ang. Rasmus Pedersen. Han er nevnt i Manntallet 1763 på Lekangen, Tranøy, men i Prestemanntallet 1769 står Berit Olsdtr. (Heitman) oppført som enke. Er det noen som har et fødselsår på Rasmus? MVH. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.