Gå til innhold
Arkivverket

[#10953] Johan Villumsen von Münster i Øyestad

Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes flere steder som heter Münster (som betyr kloster) enn den nevnte byen i Westfalen, som forøvrig ligger i det opprinnelige neder- eller plattyske området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Gjest Jan M Keus

Münster skrives i det nederlandske området som Munster eller Van Munster (uten Umlaut). Slekten var lav-adlig og blomstret i Øst-Nederland.Exempel: Geschiedenis Ruinerwold In het midden van de 12e eeuw schonk de bisschop van Utrecht een moerassig gebied tussen Meppel en Ruinen aan het klooster te Ruinen. In die tijd wordt ook een kerk genoemd, welke in Blijdenstein (in 1152 'Blidenstat' genaamd) heeft gestaan. Dit was een kloosterkerk en tevens parochiekerk, welke ondergeschikt was aan het klooster te Ruinen. Door ontginning van het gebied met de hulp van monniken ontstond er gaandeweg een bewoonbare omgeving, waarop boerderijen konden worden gevestigd. Ruinerwold is voortgekomen uit het 'Buddinge en Haakswold', dat als zelfstandig schoutambt tot de heerlijkheid Ruinen behoorde, ofschoon het van 1428 tot 1654 een eigen landrecht bezat. Het is pas in 18e eeuw de naam Ruinerwold gaan dragen. De oorspronkelijke verbondenheid van Ruinerwold met Ruinen, werd in het wapen en gemeentevlag van Ruinerwold tot uitdrukking gebracht. Het geslacht van de Heren van Ruinen, in oude stukken 'de Runa' genoemd, heeft onder de bisschoppen van Utrecht een belangrijke rol gespeeld. Door huwelijk ging de Heerlijkheid Ruinen over aan het geslacht Van Munster. Zowel het blazoen als het rechterlijk college 'De Heer en Twaalven' waren in het gemeentewapen en de gemeentevlag terug te vinden.Jeg har tilgang til en CV med 50 årganger 'Gens Nostra' med søkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk til Jan som vekker opp igjen denne debatten (og minner meg på at jeg har noe ugjort her).Det er tynt med grunnlag vi har å jobbe på her - vi aner ikke om navnet 'van Mønster' var et familienavn eller bare en angivelse av fødested, men Johan skrev seg Johann van Mønster som lagrettemann i en av Munk-sakene i 1580-årene. Men seglet fra dengang er bevart, og viser en sekskantet stjerne - har det noen likhet med van Munster-slekten?I innlegg (7) har jeg referert til historien om da Villum presset Erik Munk til ikke å bygge båthus på hans grunn, men lenger nede ved elven. Ut fra det vi vet om Munk anser jeg det utenkelig at pressmiddelet var fysisk maktbruk. Dermed må en anta at Johann har hatt patroner sentralt plassert i København, muligens blant den gruppen som fikk E. M. lokket vekk fra Aust-Agder så han kunne bli arrestert.Et annet forvirrende punkt er hypotesen om at Johann og Knut V. Messel var brødre. Jeg trodde ikke Knut-navnet ble benyttet i Nederland eller Nord-Tyskland på 1500-tallet, men der tar jeg gjerne imot korreksjon. Bygdebøkenes begrunnelse for hypotesen er uansett tynn.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.