Gå til innhold
Arkivverket

[#10958] Kjøbing.


Gjest Thorleif Solberg.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorleif Solberg.

Jeg søker foreldrene, eventuelt aner, til Bodel Christine Kjøbing, f.ca 1740, død i Kristiania 16.aug.1804, 64 år 3 mnd gml. Hun ble 8.aug.1766 i Akershus slottskirke viet til hører ved Kongsberg skole, Jens Rasmussen Clausen, dpt i Århus domkirke 16.febr.1736, begr.Kongsberg 24.juli 1795. Det er skifte etter Bodil Kirstine Clausen beg.18.aug.1804, sluttet 14.april 1806. Barn i ekteskapet: Peter Rasmus, Rasmus, Jens, Poul, Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thorleif Solberg

Jeg har ennå ikke funnet noe svar på hvem foreldrene til Bodel Christine Kjøbing var.Er det noen som kan hjelpe meg idag? Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I Ovenstads militærbiografier finner du 10 personer med navnet Kiøbing:Anders Hansen Kiøbing, f. ca. 1687 på Moss, død 1751. 5 barn navngis ved et skifte i 1793.Christian Kiøbing, f. ca. 1725 i Norge, sønn av Anders Hansen K. Gift 1754 med Gidsken Sophie Hagerup.Hans Kiøbing, f. ca. 1713 i Norge, sønn av Anders Hansen K. Død 1750. Gift 1) med Cathrine Marie von der Burg (1713-1743), 2) i 1746 med Margrethe Elisabeth Frobus.Jens Kiøbing, n. 1761.Lars Kiøbing, n. 1778/80.Lars Pedersen Kiøbing, f. i Norge, n. 1760.Morten (Martinus) Kiøbing, sønn av Anders Hansen K.Peder Kiøbing, f. ca. 1740 i Norge.Peter Kiøbing, f. 12/7-1714 i Elverum festning. G. 1747 med Marthe Christine Smit.Peter Andreas Kiøbing, f. ca. 1742/44 i Norge, sønn av Hans K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun er neppe døpt i vor Frelser i Christiania. Den eneste Kiøbing der (på 1700-tallet) er såvidt jeg kan se Barbra Christine Kiøbing gift med Jacob Falch fra Christiania (også militær). Men absolutt hele Christiania er ikke gjennomgått, så det kan dukke opp nye. Men døpte rundt 1740 skal være komplett med rundt 10 års margin på begge sider. (Ennå ikke dobbelt-sjekket så feil kan selvsagt forekomme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Blant de personer ved navn Kiøbing som er nevnt hos Ovenstad, har jeg hittil ansett Peter Kiøbing som den mest aktuelle som Bodil Christines far. Han var født på Elverum festning 12.juli 1714. I 1739 hadde han blitt fyrverker i Bergen og 2.aug.1743 stykkjunker på Akershus. Han avanserte i gradene til lieutnant og kaptein. Lassen nevner ikke noe om hans ekteskap, men Ovenstad sier at han i 1747 ble gift med Marte Christine Smit, (kanskje hans annen kone?). I kirkebok for Garnisonsmenigheten i Kristiania har jeg funnet følgende konfirmert, noen av dem er kanskje hans barn?: 1. Lars Pedersen Kybing, konf.1757, 15 år. 2. Jens Pedersen Kybing, konf.1757, 14 år. 3. Boel Kistine Kybing, konf.1757, 15 1/2 år. 4. Dorothea Kybing, konf.1762, 16 år. 5. Andrea Kybing, konf.1769, 16 år. De første av disse barna må i tilfelle være av et tidligere ekteskap. Jeg mangler desverre kildegrunnlag for denne min teori. Men Bodil Christines første barn, født på Kongsberg 26.juli 1767, ble døpt Peter Rasmus. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.