Gå til innhold
Arkivverket

[#11239] Gedde - Sogndal - ca.1700

Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kan jo vera verd å nemna at ei Leene Pedersdatter vert gravlagt frå Stedje kyrkje den 3. januar 1700. Ho er då sagt å vera fødd den 10. juli 1648. Det kan tenkjast at dette er Klokkar-Lene, ettersom Lene jo er eit uvanleg namn i Sogn. Sikker er eg likevel ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg besøkte Statsarkivet (i Bergen) i dag og gikk igjennom oversikten over skifter i Sogn, dessverre ingen skifter etter hverken Lene Pedersdtr. (død 03.01.1700) eller Christen Castensen (død 07.10.1705). Ei heller i skiftesamling over geistlige.Det betyr vel at boet(ene) har vært fallitt, og ingenting å dele på arvingene (ref. også innlegg 3). Navn som Casten og Lene tyder vel på Dansk avstamning.Hva er kilden til at Lene er født 10.07.1648?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

At det ikkje finst skifte etter dei, skuldast nok i første rekkje at det er lakune i protokollrekkja over skifter for åra 1695-1708. Fødselsdatoen til Lene står innført i kyrkjeboka ved gravferda, noko eg vel skreiv? (men det er enkelt å lesa forbi det).Dei treng ikkje vera danske, og var det neppe heller. Namn som Carsten og Lene er nok opphavleg danske former, men hadde vore lenge i Noreg kring 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg antar at Peter Nilsen Sunde har sin opprinnelse fra en gård med navn Sunde. Jeg sjekket i går bygdebøkene for Flora, Gaular, Jølster og Førde - uten å finne noen PNS på disse gårdene.På gården Sunde i Førde bodde Ole Nilsen (1620-1693), lensmann etter 1673. Han hadde 7 barn (m/2 koner), og en sønn Nils (1659-1693)- som teoretisk kunne vært faren til Peter. Denne Nils bodde i Amsterdam, og ref. et referert skifte 'hadde barn udi Haalland'.Andre Sunde gårder - som jeg ikke har kontrollert - ligger i Vågå, Østre Toten, Sauherad, Gjerstad, Farsund, Marnardal, Hægebostad, Stavanger, Hå, Tysnes, Kvinnherad, Naustdal, Stryn, Sula, Fræna og Rissa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Trond! Hvis du tar sikte på å sjekke hva bygdebøkene sier om andre Sunde-gårder på Vestlandet, så ta også med g.nr.26 i Meland (Sunde, Sundet, Lillebergen). Gården har både vært offisersgård og lensmannsgård. En husmann på 64 år het Niels Hansen.Du bør kanskje også kikke litt på Alversund i Lindås. Kirken der kalles gjerne Sunde kirke i eldre kilder. I Alversund var det kremmerleie og gjestgiversted.Til slutt legger jeg til at en 'Petter Sunde' i 1727 møter på tingmøte på gjestgiverstedet Bukken i Bukkesundet i Sund sørvest for Bergen. Petter møter på vegne av S/igneu/r Henrich von Rechen i Bergen og saken er kanskje ikke så interessant. Men kan det tenkes at dette er 'vår mann' og at han hadde en tilknytning til Sund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ettersom Peter Nilsen Sunde er nevnt som kirkeskriver i 1711 og fordi han senere ble klokker, så er det vel ikke utenkelig at han vært elev ved latinskolen i Bergen før han kom til Sogndal. Muligens er det derfor en interessant observasjon at skolen i 1694 hadde en elev som i Bergen Domkapitelsprotokoll for 12. des. 1694 kalles 'Petter Nilssøn'. Han gikk da i 'nederste lectie', dvs. i første klasse. Finnes det flere kilder med navn på elever ved Bergens skole, kan dette kanskje være verdt å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Trond Kristensen

Ref. til Ottar's slektsrelasjoner:Elisabet Hansdtr. Hauge (Luster) beslektet i tredje ledd med Magdalene Larsdtr. Brekke (Aurland-Vangen sogn)Dette får jeg til å stemme hvis Ole Carlsen Brekke og Erik Hermundsen Hauge (1640-1695) ble giftet inn i samme (ukjente) familie. Hustruene (Ingrid og Sofie?)/ søstrene er sannsynligvis født 1630-1640 (basert på barnas tidspkt. for fødsel).Elisabet Hansdtr. Hauge (Luster) beslektet i tredje ledd med Andreas Pedersen Sunde.Denne er vanskelig siden vi ikke kjenner Andreas besteforeldre. Men en kan jo leke med tanken at Peder Nilsen (inkl.foreldre) kommer utenifra - og far til Maren er klokker Christen Carstensen (1632-1705)i Sogndal. Ovenfor relasjon stemmer hvis CC enten var gift med en Pedersdtr. Klingenberg (foreldre Peder Jensen og Øllegard Mogensdtr.), en Andersdtr. (foreldre Anders Christensen og Malene Mogensdtr.), en Hermundsdtr. (foreldre Hermund Eriksen Moen og Anna Andersdtr.) eller en tredje av søstrene NN.Jo Rune nevner at en Leene Pedersdtr. ble begravet fra Stedje kirke 03.01.1700. Hvis dette er en Klingenberg - og gift med Christen - skulle vel puslespillet være lagt??Maren Malene Sunde beslektet i andre og tredje ledd med Kirstine Eriksdtr. Klingenberg.Her har jeg forsøkt alle mulige kombinasjoner - der ingen fører i mål. Her konkluderer jeg med at det må være halvsøsken/re-gifte inne i bildet som vi pt. ikke har oversikt over.Mht. Gedde har jeg vært igjennom samtlige artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som omhandler Gedde uten å bli så mye klokere.Jeg har bestilt kirkebøkene for Sogndal (frem til 1714) (microfich) - men det tar normalt noen uker før disse kommer fra Danka. Håper disse kan gi noe nytt.Ottar, hva er kilden til slektsrelasjonen som du har presentert? Er det annet kilde materiale som kan være verdt å gå igjennom?Dine innspill Knut og hypotese om at Peter Nilsen Sunde gikk på latinskole i Bergen høres spennende ut. Jeg skal diskutere dette med de kjekke damene på Statsarkivet.Så synes jeg det er rart at klokker Christen Carstensen er så sparsommelig beskrevet. Er det noen som har forslag til kildemateriale som kan kaste lys over denne mannens familie og gjøremål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Til Knut sine siste to innlegg:Det er meget sannsynlig at den Petter Sunde som møter i 1727 på tingmøte i Sund på vegne av Henrich van (von) Rechen er 'vår' Peter Nilsen Sunde. Familien hadde i hvert fall senere gjennom Nathanael Sunde tilknytning til Sund. Han ble res. kapellan der i 1754. Nathanael giftet seg 1. gang i 1744 med Johanne Margaretha Richard(us)dtr. Seehusen. Da hun ble døpt 16. mars 1723 var Henrich van Rechen fadder.Din observasjon om en Petter Nilssøn som var elev på latinskolen i 1694 er interessant. Peter Nilsen Sunde var født ca. 1680 så det er ikke umulig at det kan være han.Til Trond sitt siste innlegg:Først ditt spørsmål om kildene til slektsrelasjonene jeg har presentert. Opplysningene om at Andreas Sunde og Elisabeth Hansdtr. Hauge - Dalsøren var 'beslegtet i 3. ledd' samt slektsforholdet mellom Maren Malene Sunde og Kirstine Eriksdtr. Klingenberg har jeg fått for mange år siden av en Trygve Ross i Bergen. Han var en ivrig slektsgransker. Han døde 98 år gml. i 1994. Han hadde hatt kontakt med Jon Laberg, forfatter av bygdebøker for Hafslo, Luster og Balestrand. Kilden til slektskapet mellom Elisabeth Hansdtr. Hauge - Dalsøren og Magdalene Larsdtr. Brekke har jeg notert, men kan dessverre i farten ikke finne notatet.At Andreas Sunde og Elisabeth Hansdtr. måtte ha tillatelse til å gifte seg bekreftes i listen her på Digitalarkivet over 'Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804'. Dessuten finnes Maren Malene Sunde og Dominicus Christensen Deusen (Døsen eller Lemvig) på samme liste.Jeg enig i at slektsrelasjonen mellom Magdalene Larsdtr. Brekke og Elisabeth Hansdtr. Hauge - Dalsøren kan skyldes at Ingrid og Sofie er søstre. Elisabeth Hansdtr. hadde dessuten en søster Ingrid Hansdtr. Det kan tyde på at navnet Ingrid er å finne hos deres formødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Trond Kristensen

Hei igjen!Jeg har nå vært igjennom KB for Sogndal, fødde 1690-1713 og trolovede/copulerede 1700-1713.Jeg er nå nokså sikker på at klokker Christen Carstensen (1632-1705) var gift med Leene Pedersdtr. (1648-1700), og at ihvertfall følgende var barn av ekteparet: Maren, Karen, Ane og Kisten. Ref. Sogndal bygdebok hadde klokkeren 6 barn (døtre?). Jeg ser også at presten har skrevet Kari en gang (Fadder 24.11.1699) og jeg har to usikre fortolkninger; Per (fadder 18.10.1699) og Siur (fadder 19.08.1702). Disse to usikre tolkningene kan også være Ane - med en merkelig A.Så tar jeg med antall barn pr. år der familien har vært benyttet som fadder: 1690: Christen x 1 1691: 0 1692: 0 1693: Leene x2 1694: Christen x2 1695: Christen x2 1696: Leene x1, Christen og Maren sammen x1 1697: Leene x1, Maren x1 1698: Leene x5, Maren x1, Chisten og Maren sammen x2 1699: Karen x2, Leene x1, Per(Ane?) x1, Kari x1 1700: Karen x1 (NB! Leene dør dette året) 1701: 0 1702: Karen x2, Siur (Ane?) og Maren sammen x1, Ane x1, Maren x1 1703: Christen x2 1704: Karen x1 1705: Kisten x2, Daniel x1 (Christen dør dette året) 1706: Karen x1 1707: Daniel x1 1708: Maren på brygga x1 (hun er også nevnt tidligere som Maren på brygga en eller to ganger)I årene etter 1708 er kun 'Daniel klocker' med som fadder i KB. Daniel er vel etterfølgeren etter Christen klocker.Så fant jeg Tomas Falk (se første innlegg) som forlover i år 1700, Stedje kirke. 'Ole Olsen gm. Karen Andersdtr., forl.mænd: Sarg. Johans Kørnæs og Tomas Falch (dvs. mistanken min var berettiget om hans relasjon til Sogndal - der han hentet hustruen Ane).Så tilknytningen til Gedde navnet. Jeg siterer fra KB: '1702 den 10.juli trolovet Hr. Peder Hanning Peter Nilss. Sunde og Maren Christensdtr. Gedde, forl. Leutn. Scheut og Christen Klocher' 'Den 23.des 1702 troloved jeg Mons Christensen Wæver til Karen Christensdtr. Gedde.Kun disse to av søstrene fant jeg som trolovet/copuleret i Sogndal. Etter foreldrenes død hadde de vel måttet flytte ut av bygden.Mht. Peter Nilssen Sunde har jeg ikke kommet noe nærmere målet. Jeg har vært igjennom bøkene 'Bygdebok for Sund av Johs. Evensen Hummelsund' og 'Bygdesoge frå Sund 1320-1660' uten å finne noe.Så fant jeg en Andreas Sund som fikk barn i 1693 (Lartz), 1694 (Rasmus), 1698 (Christopher) 1707 (Johanna) - men Sund er vel helst Smed eller Slinde - likeså som 'Martinus Sunds kone', og 'Ole Hansen Sunde' nevnt i KB for 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Simon Ellefsen

I forbindelse med Debatt Tema no. 15192 - Falch i Sogndal, fandt jeg at der på DIS Norges hjemmeside var en efterlysning på Lene JENSDTR Giedde, se LenkeKort fortalt er Lene Jensdatter Giedde, død 1736, datter af sorenskriver (Nedre Romerike) Jens Hansen Giedde (o.1620-1669) og Anne Jørgensdatter (d. 1688).Det kan vel tænkes at 'klokker Lene' (1648-1700) er niece (søster- eller brordatter) af sorenskriver Jens Hansen Giedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jens Hansen Giedde (f.1620-d.1669), sorenskriver, gm Anne Jørgensdtr. (f.?-d.1688). Ekteparet var bosatt på Tomt gård i Skedsmo, før de flyttet til Lillestrøm.Barn:a. Lene Jensdtr. Gjedde (f.?-d.1736) gm Jens Nilsen Tomt (f.1638-d.1714)b. Hans Jensen Gjedde, sorenskriver på øvre Romerike dato 03.08.1693, gm Sara Hansdtr. Holstc. Karen Jensdtr. Gedde (hypotese) – fadder på barnet Nils i Sogndal, 1700, foreldre Erich Olsen Falch og (mulig) Lisbed NN.Så er spørsmålet, hva gjorde Karen Jensdtr. Gedde i Sogndal år 1700. Vi vet at klokker familien Christen Carstensen (1631-1705) gm Leene Pedersdtr. (1648-1700) hadde relasjoner til Gedde, da døtrene alle titulerte seg med Gedde som voksne.Kan det ha vært et barn d. Peder Jensen Gedde eller Carsten Jensen Gedde som er ”opphav” til den ene av foreldrene i klokker familien?I Bergen ca. 1700 fantes også Anna Sørensdtr. Gedde, begravet NK 06.03.1713 (skifte 09.05.1713) gm Rubech Christensen Pors.Kjenner noen til om det finnes skifteprotokoller fra Lillestrøm området 1669-1688?Kan Christen Jenssen (innlegg 13) ha vært en Gedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En av de hypoteser som er lansert i denne debatten gjør det aktuelt å spørre om det er mulig at Niels Christensen 'Kvithovud' (handelsmann i Sogndal i 1701, tidligere Bergen), som giftet seg med enka på garden Bruarvoll (innlegg 1 og 3), kan være identisk med Niels Christensen Lystrup (1649-1636) på Eidet i Sogndal (innlegg 14) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er nevnte Skak/Lystrup i slekt med Anna Nielsdatter Skak (f.1542 i Sannidal, Telemark) / Lauritz Nielsøn Lystrup til Overgård ?Sistenvente er såvidt jeg vet en (adskillig) yngre halvbror av førstnevntes morfar, men ikke desto mindre har seg sett dem oppført som ektefeller i en likpreken ... Er det snev av korrekthet i dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ottar Solberg (innlegg 16): Dersom det stemmer at handelsborger Peder Nilsen Sunde's hustru Maren Christensd. Gedde er d. av klokker Christen Castensen i Stedje og hans hustru Leene Pedersdatter (1648-1700), og dersom sistnevnte er datter av Peder Jensen Klingenberg på Amble i Luster (g. Øllegaard Mortensdatter), så er 'kravet' om at en av Elisabeth Hauge's besteforeldre skal være søsken av en av Andreas Sunde's besteforeldre oppfylt (ved at Leene da er søster av Erik Pedersen Klingenberg, far til Kirstine, Elisabeth's mor. Er dette mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Nei, det er dessverre ikke mulig pga. alder. Leene er født 1648.Peder Jensen Klingenberg er født 1640, død før 1685. Øllegard Mogensdtr. er født 1635, død etter 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ser at farmor til Elisabeth Hansdatter Hauge (1691-1754) omtales som Sofie. Hennes farfar var Eirik Hermundson Hauge, som jeg har registrert som g.m. Inger Mogensdatter Eide. Var han (istedet eller i tillegg) g.m. en Sofie (før eller etter), som var mor til Hans Eirikson Hauge (1670-1733) (eller Hans Reutz Skagen som han også kalles) ?Inger's foreldre var Mogens Antoniussen Eide (død 1648) og Karen Johansdatter Teiste (død 1633). Som barn av disse har jeg (i tillegg til Antonius, Peder, Bertel og nevnte Inger) også registrert Malene Mogensdatter (død 1725), g.m. Anders Christenssøn (Heiberg) (1632-1706) på Rønneid, Luster. Andre steder (bl.a. i denne diskujsonen) er Malene ført som d. av Mogens Nilsson, fogd i Indre Sogn. Er dette verifisert som det korrekte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Trond (innlegg 41): Da 'mangler' jeg foreldre til følgende: Christen Pedersen Klingenberg (f.1651), Anne Pedersd. Klingenberg (1655-1705) (g. Skak Christensen). Når var Peder f.1640 sin sønn Jens P. Klingenberg (skifte 1693) født ? (g. Maren Christensdatter). Dessuten: Var Morten P. Klingeberg også sønn her ? (født ca.1670 ?) (g. Anna Christensdatter Brekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Peder Jensen Klingenberg f.1640 g.m. Øllegard Mogensdtr eller Mortensdtr ? Hvem var hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Spm.1 Hustru til Erik Hermundsen Hauge (1640-1695) i Luster? Jeg har notert meg Ingrid med spørsmålstegn bak. Jeg mener også at kona til Erik må være søster til kona til Ole Carlsen Brekke (løste borgerbrev 1643. Lensmann 1660-1693). Dette ekteparet fikk sønnen Lars Olsen Brekke (1654-1733) som igjen er far til Magdalene Larsdtr. Brekke. Magdalena er beslektet i tredje ledd med Elisabeth Hansdtr. Hauge (1713-1785).Spm.2 Malene Mogensdtr. – far Mogens Antoniussen Eide eller Mogens Nilsson? Jeg har notert meg ”skrivaren” Mogens Nilsson – hentet fra enten Sogndal eller Luster bygdebok. Kjenner ikke primærkildene.Spm.3 Foreldre til Christen Pedersen Klingenberg og Anne Pedersdtr. Klingenberg? Jeg har notert meg Peder Jensen/Øllegard Mogensdtr. og 4 barn:a) Erik Pedersen Klingenberg (1669-1735) gm Birgitte Andersdtr. (1670-1743)b) Anne Pedersen Klingenberg (1655-1705) gm Skak Christensen (1646-1709)c) Jens Pedersen Klingenberg (sk.1693) gm Maren Christendtr.d) Christen Pedersen Klingenberg gm Dorthe Christendtr. (d.1715)Spm.4 Når var person nr.c i spm.3 født? UkjentSpm.6 Morten Pedersen Klingenberg sønn e) i spm.3? UkjentSpm.7 Hustru til Peder Jensen Klingenberg? Jeg har notert meg Øllegard Mogensdtr – far Mogens Nilsson – mor ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Trond: Såvidt jeg vet var det Mogens Antoniussen Eide som var sorenskriver/'skrivar' i Indre Sogn rundt 1635, ikke Mogens Nilsson (fogd ?). Det er altså uklart hvem av disse som ev. er far til Malene Mogensdatter (g. Anders C. Heiberg) og Øllegaard Mogensdatter (Mortensdatter ?) (g. Peder J. Klingenberg). Likeledes er det vel uavklart om konene til Eirik Hermundsson Hauge (f.ca.1640, d.1695) og Ola Carlson Brekke (lensm. i Aurland 1660-93) var søstre (og hva de het).Du skriver i innlegg 41 at Peder Jensen Klingenberg (på Amble) er f.1640. Da kan det ikke stemme at han er far til Anne (1655-1705) og Jens, som også må være f. omkring da. Hva er feil her ?Det kan godt hende at Christen Pedersen Klingenberg (f.1651) er sønn her, men den Christen Pedersen Klingenberg som var g.m. Dorthe Christensdatter må være adskillig eldre, dersom det stemmer at han var g. 1.g. med Mette Marie Lystrup (mor til Sophie Christensd. f.1661, g. Giert Anderssøn Heiberg og Margrethe, g. Hans Henriksen Urdahl), og g. 2.g. med Dorthe Christensdatter (død 1715), som før hadde vært g.m. Thorchild Johannessen.Christen Pedersen Klingenberg (far til Sophie f.1661) må være f. ca. 1620, og kan passe som farbror til Jens Pedersen Klingenberg (1640-før 1685), dvs. bror av Jens Pedersen Klingenberg f.ca.1610. Kan noen kommentere dette ?Eller er det kanskje slik at det var 2 stk. Christen Pedersen Klingenberg, én f.ca.1620 (g. Mette Marie Lystrup, mor til Sophie f.1661) og én (grandnevø av førstnevnte), f. 1651 ( g. Dorthe Christensdatter) ? Hvem av disse var det i så fall som eide/bodde på Rønneid i Gaupne, og hvem på Nedre Ambla ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Erik Pedersen Klingenberg (1669-1735) var gift med Birgitte Andersdtr. (1670-1749). Hvis Malene og Øllegard hadde hatt samme far, ville Erik/Birgitte være søskenbarn! Jeg velger derfor (i dette puslespillet) å endre far til Malene til Mogens Nilsson.Mht Peder Jensen Klingenberg’s fødselsår er det noe som er feil. Familiysearch indikerer 1630, og da begynner dette å se bedre ut.Mht Christen Pedersen Klingenberg d.y/d.e står jeg fast. Hvem har du som foreldre til Sophie Christensdtr. og Mette Marie Lyster?Så til puslespillet:Gåte 1: Maren Malene Sunde beslektet i tredje ledd med Dominicus Christensen Lemvig (1707-1769)Foreldre (i rekkefølge): Andreas Petersen Sunde (1704- ), Magdalene Larsdtr. Brekke, Christen Jensen Lemvig (1670-1732), Mette Dominicusdtr. Nagel (1680-1744)Besteforeldre (i rekkefølge): Peter Nilsen Sunde (ca.1680- ), Maren Christendtr. Gedde, Lars Olsen Brekke (1654-1733), Margrete Christendtr. Vinjum, Jens Christensen Fuhr (1637-1691), Anne Jocobsdtr. (1645-1726), Dominicus Berentssen Nagel (1640-1704), Mette Sørensdtr. Døsen (1649-1692).Beslektet i tredje ledd betyr at besteforeldrene – en på hver av sidene Maren/Dominicus må være søsken. Her må Margrete Christendtr. Vinjum være søster til Jens Christensen Fuhr. Foreldre (til i hvert fall Margrete) er Kristen Jensen (1616-1694) gm Mette Torbjørnsdtr. (1620-1693) i Aurland. (Jens Christensen kan ikke være bror til Maren Gedde da Jens er ca. like gammel som Maren’s far).Jeg har en liten kommentar, jeg har notert meg at Kristen Jensen/Mette Torbjørnsdtr. Ble gift 1641 – mens Jens Christensen skal være født 4 år tidligere.Andre kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har foreldrene til Jens Christensen Fuhr (f.1637) notert som Christen Nielssøn (1603-1685) og Kari Jensdatter (1610-1673). Disse hadde 6 barn, men ingen Margrethe. Christen ble g. 2.g. m. Agatha Josefsdatter. Så der røyk den !Ang. Øllegaard (g. Peder Jensen Klingenberg) så hadde jeg henne opprinnelig notert som Mortensdatter (hvilket også ville gitt grunn for å plassere Morten Pedersen Klingenberg (g. Anna Christensd. Brekke) inn som hennes sønn. Var hun er Mortensdatter så blir ikke Erik og Birgitte søskenbarn.Jeg har dessverre ikke notert foreldre til hverken Mette Marie Lystrup eller Dorthe Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Litt om Klingenberg-familien: I mitt første innlegg (#6) antydet jeg at Peder Jensen Amle var født ca. 1640. Dette har nå vært brukt i et resonnement omkring hans mulige farskap til Lene Pedersdatter samt Anne og Jens KLINGENBERG. Jeg vet ikke hva som er originalkilden til min opplysning om 1640 som ca. fødselsår, men ser nå at dette kan være ganske feil. I prestemanntallet for Sogndal fra 1666 er Peders alder nemlig oppgitt til 54 år! Dette skulle bety at han var født ca. 1613 eller i alle fall en gang mellom 1610-1620. Dette bør tas i betraktning for senere resonnementer.Per Nermo omtaler denne Peder J. AMLE som Peder J. KLINGENBERG. Klingenberg-navnet opptrer i Sogn først som slektsnavn for barna til Peder og Øllegård. Peder er såvidt jeg vet aldri omtalt i originalkildene med dette navnet. De fleste heller vel tvertimot til at slektsnavnet kommer fra Øllegårds familie, men det endelige bevis for sammenhengen her er vel ikke funnet.Peder Jensen AMLE og Øllegård Mortensdatter hadde en meget stor barneflokk. I de notatene jeg har for hånden, har jeg 11 temmelig sikre barn: Jens (ca.1651-1693), Guri (før 1655-ca.1720), Christen (ca.1655-1722), Anne (ca.1655-1705), Samuel, Jacob (d.1689), Mikkel, Erik (ca.1669-1735), Peder, Morten, Mette (d.1744).Christen P. KLINGENBERG som er trukket fra i flere innlegg, oppgis å være 50 år i 1701 (dvs. f.ca.1651). I prestemanntallet fra 1666 oppgis alderen imidlertid til 8 år (dvs. f.ca.1658). Han var, som det har vært trukket fram i flere innlegg, g.m. Dorethe Christensdatter (d.1715). Som enkemann giftet han seg med en Sara Larsdatter og hadde to døtre med henne.Dette gir oss neppe noen viktige opplysninger til oppklaring av hovedspørsmålene. Kanskje Simon Ellefsens innlegg (#36) om Lene Jensdatter GIEDDE (d.1736) burde forfølges? Kan det være mulig å finne ut om sorenskriver Jens Hansen GIEDDE (ca.1620-1669) hadde en bror som hete Peder og som kan ha vært far til 'Klocher-Lene'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Knut, mange takk for oppklaringen. Dette innebærer jo at Christen Pedersen Klingenberg (f.1651/1658) ikke kan være far til Sophie Christensdatter (1661-1736), som var g.m. Giert Anderssøn Heiberg (1660-1724). Sophie skal være f. på Rønnei i Luster, og skal ha hatt søsteren Margrethe (f.ca.1670?), g.m. sogneprest i Luster (1687-1728), Hans Henriksen Urdahl (ca.1654-1728). Stemmer dette, og hvem er foreldre til Sophie og Margrethe fra Rønnei ?Christen Pedersen Klingenberg (1651/1658-1722) skal først ha vært g.m. Mette Marie Lystrup. Er det noen som kjenner til henne ? Kan hun likevel være mor til ovennevnte Sophie og Margrethe, men gift med en annen enn Christen ?Og stemmer det at Christen P. Klingenberg var eier av storgården Nedre Amla, Luster og/eller at han bodde på Rønneid i Gaupne ?Christen's bor Erik var g.m. Birgitte Andersdatter Heiberg (ca.1669-1725) fra Rønnei i Gaupne. Hennes mor var Magdalene Mogensdatter. Som Magdalene's far har jeg sett oppført både Mogens Antoniussen Eide (sorenskr. Inder Sogn) og Mogens Nilsson, skriver (fogd?) i Indre Sogn. Hva er riktig her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.