Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Pettersen

[#11266] Lars Larsen født 1809? Næs, Akershus

Recommended Posts

Gjest Terje Pettersen

En av mine tippoldefedre heter Lars Larsen og kommer fra Næs, Romerike, Akershus. Ved giftermål i Aurskog med Maren Olsdatter i 1833 er hans fars navn oppgitt til Lars Larsen, Munkerudeiet i Næs. Det er videre oppgitt at Lars er 24 år og født i Næs prestegjeld hvilket skulle tilsi at han er født i 1809. Under FT 1865 er han bosatt på Finholt og alder er da oppgitt til 56 år. Jeg har 'skummet' kirkeboka men har ikke funnet den aktuelle dåp. Lurer på om noen med tilgang på kirkeboka kan se om de finner ham? Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pettersen

Jeg ser at jeg må korrigere meg selv. Lars Larsen og Maren Olsdatter giftet seg i 1834 - 29.12 i Aurskog (Aurskog Mini I6). Maren (født 12.12 1813)var fra gården Sandnes og hennes far het Ole Amundsen. I bygdebok for Aurskog står det at Maren giftet seg med Lars Larsen Sagbakken. De får sitt første barn Laurits (Lars?)i 1835. Han skal være døpt i Blaker. De øvrige barna deres, Ole (1838), Kristian (1841), Mathea (1847), Anette (1853)og Indiane (1856), er alle døpt i Næs. Etter å ha gått igjennom aktuelle Lars Larsen i FT 1801, har jeg fått en mistanke om at Lars Larsen, Munkerudeiet kan være født i Blaker. Gikk igjennom ektskap på familysearch (1801-1811) med brudgom Lars Larsen, og fant der to aktuelle kandidater en gift i Nes 24.01 1805 med Marthe Olea Xtensdatter og en i Aurskog (fra Olerud)gift 13.11 1806 med Birthe Povelsdtr (fra Jødal lille). Sistnevnte har en sønn Lars Larsen født i 1807. En mulig løsning vil jo være å se på faddere i dåpene til Lars og Marens barn for å se om jeg kan finne noen familieforbindelser. Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pettersen

Hei! Har selv fått tid til å sjekke litt nærmere i kirkebøkene for Nes, men er usikker på om jeg har det rette foreldreparet. Under konfirmerte i Nes i 1826 finner jeg LARS med foreldre oppgitt til LARS LARSEN og KARI LARSDATTER, MUNKERUDEIE. Dåpsdato for LARS er 30. sept. 1810. LARS døpt 30. sept. 1810 har foreldre LARS OLSEN og KARI LARSDATTER MUNKERUDEIE. Har også funnet eketeskap mellom LARS OLSEN og KARI LARSDATTER i Nes i 1798. Ved FT 1801 er Lars Olsen og Kari Olsdatter bosatt på Munkerud. Under innflyttede i NES i 1837 kommer min LARS LARSEN tilbake til Nes med sin hustru. Han er der omtalt som LARS LARSEN, MUNKERUDEIE. Det jeg lurer på nå er om det kan være sannsynlig at farsnavnet kan ha vært forbyttet/feilsskrevet både ved konfirmasjon i Nes og ved giftermålet til Lars i Blaker. Ønsker synspunkter. Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Terje!Kunde inte läsa din första länk, men denna funkade. Ang felskrivet efternamn. Det var ju lite osannolikt att efternamnet blev fel två gånger, men jag håller det för troligt i alla fall. Det var så mycket som talade för Lars Olsen på Munkerud eie. Tror att alla dessa 'snarlika' sonnamn lätt förväxlades. I min forskning har jag bevisligen hittat fel sonnamn åtminstone 4 gånger i kyrkböckerna som jag kommer på nu. Tex paret Steffen Nilsen Eli Olsdatter så blev det Steffen Olsen på ett ställe...Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.