Gå til innhold
Arkivverket

[#11280] Vær så snill å skriv fylke!!!!


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg støtter forslagene, og synes det ville vært positivt med en liten oppfordring ved siden av temalinjen - hvis det er mulig.I Sandnes er det overskyet, vind, og isete veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Med fare for at dette kan blande seg med den våte snøen, ja helt sånn vadlevis: Forkortelser og koder for de ulike fylkene finnes allerede, men det ser ikke ut til at det har vært framme her.Alle fylker er identifisert ved en to-sifret kode. Denne forekommer oftest i kommunenummerne. Den gamle kommune Våle hadde kommunenummer 0716, hvor de to første sifferne, 07, betød Vestfold. Slik er det fortsatt. Vi har også lignende systemer for hvordan postnummer og telefonnummer (i utgangspunktet) er bygd opp, ja også bilskilter.Felles for de ulike systemene er at de begynner alle ved svenskegrensen nede ved Halden og går en runde (løkke) på Østlandet (Opp Hedmark, ned Oppland) følger så kystfylkene rundt (Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, osv opp til Finnmark.Postnummersystemet er noe ute av orden da ca. de første 1400 nummerene ble tildet Oslo og Akershus, før man begynte ble Østfold, denne gang nordfra (1500 Moss). Telefonnummersystemet hang forsåvidt på greip inntil omleggingen til 8-sifret tidlig på 90-tallet ødela strukturen (Østfold med 69 xx xx xx).Bilnummer har som kjent bokstavkoder (to bokstaver). Halden begynner med AA, så følger den geografiske runddansen. I det gamle systemet (til +/- ca. 1970), hvor vi hadde kun én bokstav, utgjorde Vestfold et brudd, ved bokstaven Z, denne ble i det nyere systemet kamuflert i Hortensskiltet KZ (nå overgang til LA).Det mest systematiske i forhold til bruk av fylkesforkortelser eller -koder her på bruket burde jo være å benytte de tosifrede kodene som allerede eksisterer. Et motargument kan jo være at slike nummer ikke har noen stor kultur i det norske folk, attpåtil kan de jo være vanskelig å huske, rene minibankkodene. På den annen side er de etablert; og til overmål strengt entydige.Hva synes man?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ja, først etterpå så jeg innlegget til: 'Ann Helen Gaustad Aas, Stavsjø, 22.11.2002 11:24 (20)', så da har jeg vel funnet opp kruttet på nytt, og er stolt av å tilby det til nye kunder; 'Kom og kjøp!'.Velvelmvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg må si at det vil bli håpløst. For nye brukere som ikke vil skjønne noe, og for utlendinger som det blir fler og fler av. Og, jeg orker ikke å gå rundt og huske flere tall.Jeg har ingen problemer med Ak, Hedm. og slikt, bare jeg skjønner hva det står. Men, hvorfor skal man i det hele tatt forkorte? Kan man ikke istedet for 'Etterlyser' skrive Hedmark? Bare se de overskriftene som har kommet nå, de ser da helt greie ut?Søstrene Endresdatter, Fræna i Møre og RomsdalEkteparet Anders Mathiasen og Alis Andersdtr. bosatt på Øpsen, Herdla HordalandVestfold,Larvik - Oline Marie B og Nils Andersen med sønn Peder Oluf f. 1850Ingen problemer, syns jeg!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg var klar over sifferkodene, men synes det blir utrolig tungvindt. Tallkoder er lite intuitive, og bokstavkombinasjonene på bilnummer ville ihvertfall jeg hatt store problemer med å koble (jeg er ikke helt sikker på om jeg husker bokstavene på min egen bil engang!). Det er ille nok for oss nordmenn, men for utlendinger må det jo være helt forferdelig.Meningen var vel ikke å bygge opp et komplisert system som medfører at folk kvier seg for å skrive en melding, men ganske enkelt å gi litt mer informasjon til andre. Tror den enkleste løsningen er å skrive navnet på fylket, evt. forkorte det på en slik måte at andre forstår hva man mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det var overskrift a la 'Ole Olsen' som gjorde at jeg løftet innlegget. Det betyr at en må kikke innom langt flere enn nødvendig. En stedsangivelse letter bruken av spaltenMvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå synes jeg dette går over alle støvleskaft. At det skulle være så vanskelig med en så enkel ting er utrolig.Grunnen til at jeg har mast om dette er ikke bare for min egen del, for jeg kan jo bare la være å hjelpe de som ikke skriver fylke eller annen dårlig stedsangivelse. Men jeg har jo ikke lyst til å 'straffe' folk på den måten.I hvertfall blir resultatet for min del at jeg har en viss tid til disposisjon, og når valget da står mellom et innlegg som har tydelig overskrift og et som jeg må begynne å lete i atlas for å finne så sier det vel seg selv hva man velger.Så til syvende og sist så blir det jo opp til den enkelte hva den ønsker å gjøre. Blir innlegget stående ubesvart bør man kanskje sjekke om spørsmålet er tydelig nok. Ser da bort fra at enkelte spørsmål rett og slett ikke kan besvares.En liten bemerkning til sist ang. postnummer, og det er at det er vel den usikreste metoden som finnes. Her i dag og nedlagt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Her er Lista fra Norsk kryssordleksikon. Regner med at den er offisiel. a-Akershus. aa-Aust-Agder. b-Buskerud. f-Finnmark. he-Hedemark. ho-Hordaland. mr-Møre og Romsdal. n-Nordland. nt-Nord-Trøndelag. o-Oppland. os-Oslo. r-Rogaland. sf-Sogn og Fjordane. st-Sør-Trøndelag. te-Telemark. tr-Troms. v-Vestfold. va-Vest-Ahder. ø-Østfold. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du verden, dette tar av. Men beklager, Lars: offisielt eller ikke, det problemet dette startet med var at VIL man ha hjelp så må man også formulere seg slik at man allerede i overskriften formulerer (1) HVA som er problemet (2) HVEM det gjelder (3) HVOR dette er INKL fylke, på en INTUITIV, om ikke nødvendigvis offisiell måte (har derfor mest sans for Oppl eller OPPL for Oppland fylke, slik Laila sier, dersom det ikke er plass til hele navnet), og sist (4) NÅR, tidspunktet. INNE i innlegget bør man levere fra seg (for det 5te) en så fyldig forklaring som mulig, slik at hjelperne har så mye å arbeide med som mulig. Kanskje er det fornuftig å begynne med fylket, slik: 'HEDM: Ole Olsen f på Nes ca 1750, hvem var gift med...' I såfall, hvis redaktørene synes dette er en idé, kunne overskriftsruta vi skriver i godt inneholde til venstre dette: Fylke: -- (som ikke blir med på trykk), slik at man naturlig åpner med å fylle ut fylke (forkortet eller ikke) i overskriften. Hvis vi heller må klikke på et fylkesvalg, så gjerne for meg, bare det er intuitivt lesbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er enig i at fylke bør skrives, men der er et men. Hva hvis en etterlyser noen som en ikke vet hvilket fylke de befinner seg, hva da? Det kan vel ikke bety at ingen dermed vil hjelpe?Og hva med hvis det er to fylker innvolvert - dvs. som kan være aktuelle -skal en da ta med begge?Men for all del ikke tallkoder!! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg synes Berit svarte veldig fint på ditt første spørsmål, Birger: har man begrenset tid til rådighet og valget står mellom et innlegg med stedsangivlese og et uten, velger man det første.Dersom man ikke vet hvilket fylke man søker i, kan man selvsagt ikke skrive noe. Men jeg tror nok at muligheten for respons vil være større dersom man på en eller annen måte signaliserer i overskriften at sted er ukjent.Og har man to alternative fylker går det jo an å skrive begge. Det ser jo ikke til at det er noen begrensninger på tekstmengde i overskriften. En tommelfingerregel kan vel være å gjøre mot andre som man ønsker at andre skal gjøre mot en selv, dvs. gi andre den informasjonen man selv vil ha av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Bedre enn å etterlyse fylket i overskriften er vel å ha en skikkelig overskrift, jeg åpner ikke mange innlegg av typen 'Hjelp til å finne min Oldefar!'Med all respekt for nymotens kommunesiffer eller for den saks skyld postnummer, men den enkleste kort-kode for fylker er vel de gamle prefiksene på bilnummer, A for Oslo, B for Østfold osv. Klart og logisk inkludert Z for Vestfold istedet for G. Da ville til og med Bergen gjenoppstå som eget fylke under bokstaven S. Denne kodingen består fremdeles på drosjenes løyveskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Vel - for mitt vedkommende ville det gjort samme nytten om de oppga fargen på bilen sin....:-) Er det ikke greit nok å skrive navnet på fylket helt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sier det samme, hvem er det som i dag husker de gamle benevnelsene?Da må det vel være bedre å skrive de to første bokstavene til fylket - som allerede har vært foreslått.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Til Per Håkon. Dette var ikke ment som kritikk av noen, men det er da noen av innleggene her som synes det blir MYE å ta med. Dette bare for å vise hvor LITE som skal til for å lette arbeidet til hjelperne. Mvh Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Jeg tror ikke noen av oss har ment å kritisere noen som helst. Laila og Berit har derimot et poeng i at hva det enn blir til så må det være en enkel, intuitiv og informativ ordning. Dessuten bør den være forståelig også for våre utenlandsspråklige deltakere, som allerede har sråkproblemer nok, om de ikke også skal forholde seg til lite forståelige forkortelser. Vi som ofte prøver å hjelpe til har så mange innlegg å forholde oss til; er det ikke klart allerede fra overskriften av at vi kanskje har noe å bidra med, så klarer vi som regel ikke å engasjere oss. Og det er et poeng til: ofte vil det dukke opp noe, kanskje måneder senere, som får oss til å tenke på en tidligere debatt. Men hvordan finne igjen den, om den hadde en intetsigende overskrift, og det interessante var et innlegg langt inne i debatten et sted? DA ville det ha vært lettere å søke på en relevant overskrift (gjerne med fylke) for å finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dette er egentlig veldig enkelt:De som ikke synes det er så forferdelig viktig om de får hjelp eller ikke, kan skrive 'Slektsgransking', 'Hjelp!!!', 'Hvem var morfar?' eller lignende som tittel på innleggene sine.De som har et stort behov for å få hjelp, og vil ha flest mulig til å lese og svare på innleggene sine kan putte inn så mye som mulig av faktaopplysninger om navn, steder og årstall i titlene sine.Dermed kan alle som bruker av tiden sin på å hjelpe andre her inne lett se hvem som setter mest pris på hjelpen de gir, og hvem som tar det litt mer som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg tror innlegg med en 'uspesifisert' tittel blir lest av flere enn et innlegg med en klart definert tittel med navn, år, sted osv.Jeg tror innlegg med en klart definert tittel med navn, år, sted osv. får flere svar enn et innlegg med en udefinert tittel.Hovedsaken må være å lage en tittel som gjør at de som faktisk kan bidra med et svar leser innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, ikke minst, det går an å søke på en tittel med .... Ullensaker ....men, jeg søker ikke etter en tittel..... Oldefar..... ..... Hjelp....... ok, jeg titter på 'Oldefar' når den er innen de 50 nye linjer, men har jeg ikke fått tid til å se på den iløpet av dagen, leter jeg IKKE etter ham senere. Men, hadde det vært Ole Olsen Ullensaker... ja da serri!f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Folk glømmer fort...Det som og er litt pussig er at folk skriver 'etterlysning' og intet mere-:)Skulle tro at alle som poster her, etterlyser ett eller annet.En annen ting jeg er blitt litt forbauset over er at folk poster en etterlysing om ett eller annet, men følger ikke opp.Men, men...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig med Kjellaug, særlig når man får e-post til egen adresse. Ser mange innlegg hvor folk virkelig anstrenger seg. Intet svar fra opprinnelig etterlyser... ikke engang en takk hvis noen har gitt svar! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

uf da, da tar jeg en MANGE TAKK, her med en gang,Til ALLE :-) hjelpere..........Med vennlig hilsen Egil Sundelius, 3160 Stokke i Vestf. (ny adr: e-sundel@online.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Selv om denne debatten snart er 2 år gammel, synes jeg det er på tide med en liten påminnelse, eller en bønn. Alle er ikke like lokalkjente på mindre steder i vårt langstrakte land. Det hadde klart hjulpet med en nærmere angivelse av hvilket fylke det ligger i. Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.