Gå til innhold
Arkivverket

[#11408] Jon Torgeirson Brudevoll, født i Ørsta ca. 1654, MR, flyttet til Bergen


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Prøver å få registrert en stor slekt som kommer fra Ørsta i Møre og Romsdal, starter med bestefar til nevnte person Ivar Jonson. Om Jon har vi ingen flere opplysninger enn at han for til Bergen eller området rundt. I følge Ørstaboken er det oppgitt at han hadde etterkommere. Alle opplysninger om ham og hans etterkommere er av interesse. Er det samtidig flere rundt i landet som vet at de kommer fra Brudevoll slekten i Ørsta, hadde det vært fint å høre fra dere. Vil prøve å få det meste av denne slekten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest May Olden

Hvis dette er samme person, så er Ivar min 7-tipp. Om han har jeg: f. ca.1573 i Ørsta. gm. Brite Torgeirsdt. Barstad. Bruker på Brudevoll 1603-1630. De hadde sønnen Torgeir Ivarsen Brudevoll f. 1605, d.1743, begr. 17.mar 1743. Torgeir var gift med Mette Eriksdatter Mo. Er dett rette person? I så fall har jeg en del etterslekt.Mail meg: may.olden@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Ståle Moltu

Om Torgeir Ivarson Brudevoll er fødd ca 1605 (Han er nemnd 61 år i 1666), så kan han ikkje vere død og gravlagd i 1743 (138 år). Etter Ørstasoga var han brukar fram til 1694 på Brudevoll. Elles er eg interessert i å få vite om de finn ut meir om denne slekta - Torgeir skal vere 7-tipp til kona mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (3): Det er vel helst Torgeir Nilsson Brudavoll, soneson til Torgeir Ivarson, som d.1743. Til (1): Veit du noko meir om Ivar Torgeirson? Skal eg gisse ut frå 'Ørstingar', er han (eller etterkomarane hans) nemnd som arving i eit skifte. Det kunne t.d. vere skiftet etter systerdottera Lisbet Gulliksd/Maritsd. Mo, som d. ugift og utan sysken 1704. Dersom det der framgår at Ivar var i live, skulle det vel stå markert i bygdeboka, og det gjer det ikkje. Og... jadå. Jon Ivarson, gjennom sonesonen Olav Torgeirson, er ein av mine langfedre. Det er noko eg heilt sikkert har til sams med flestalle Ørsta-ætlingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk til dere alle 3 for innlegg her. Har kommet en god del videre med å samle etterkommere siden denne etterlysningen ble lagt ut. Har ingen ting fortsatt på den grenen til Bergen, men kanskje en dag... Så er det vel riktig som Ivar nevner at det var Torgeir Nilsson som døde i 1743. Jeg har Torgeir Ivarson død ca. 1700. Så var det angående Ivar Torgeirson, de har jeg 2 av, en født ca. 1659 som ble gift med Brite Rasmusdatter Haugen, og bosatt på Ytre Ryste. Og en Ivar Torgeirson født ca. 1663 som ble gift med Anne Olsdatter Sætre og bosatt på Selbervik. Opplysningen er fra Ørstabøkene, Brudevollætten av Rasmus Rise (1956) og fra H. Saunes. Har i hovedsak fulgt bygdebøkene i all innsamling av informasjon så langt. Men slekten har holdt seg mye innen fylket og har vært relativt enkel å følge, men det er nesten utrolig hvor mange det blir etter hvert, med tanke på at det startet med 2 stk. ca. 1600. Jeg sender en mail til deg May for å se om du har noe videre på de grenene som ikke er komplett, om det noen gang blir helt ferdig da, så får vi utveksle litt opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Stussa litt på alderen ja.....Hadde disse opplysningene fra en annen som driver med denne greina. Må sjekke dette litt bedre. Har svart på mailen din, Hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.