Gå til innhold
Arkivverket

[#11514] Lars Christensen Hammer boende på Aasen i Aker herred 1701


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Mine aner Mads Larsen Hougaard og hans kone Maren Nielsdtr. som bodde på Bilden i Gran hadde to døtre som het Riise og Gjertrud. En av disse var gift med Lars Christensen Hammer. I 1701 bodde Lars Hammer på 'Aasen i Aggers herred'.Kjenner noe til hvilken gard dette dreier seg om, og er det noen som vet noe mer om Lars Christensen Hammer og hans kone?Ole Arild Vesthagen Hadelending i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Egil Sundelius

Finner i Asker boka (!), en Christian Hammer som er sønn av Nils Christensen Hammer som er fra Fornebu og Oust,(?) død 1708. Finner dette under Gårdene Leangen og Hval.Noe av samme fammilie tru?Mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Takk for tipset - dette førte meg på rett spor. Niels Christensen Hammer på Fornebu var bror av Lars Christensen Hammer. Det ble holdt skifte etter Lars og kona Riise Madsdtr. på Ost i Bærum, arvingene var hans brors barn og hennes søsken i Gran (bl.a. hennes bror som er min ane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Nils Christensen Hammer som bodde på Fornebu og Lars Christensen Hammer som bodde på Åsen i Aker var brødre. Det var kona til Lars, som het Riise Madsdtr. som var av min slekt. Jeg er altså ikke i slekt med Hammer. Jeg fant skiftet etter Lars og Riise på Riksarkivet i dag. Det ble holdt i 1738 på garden Ost i Bærum der Riise bodde da hun døde. De hadde ingen barn. Arvingene etter Lars var barna til broren Christen. Arvingene til Riise var hennes søsken og deres barn i Gran på Hadeland, bl.a. hennes bror Lars Madsen Hougaard som var lensmann i Gran. Han er min ane. Jeg vet ikke sikkert hvem som var foreldrene til Lars og Christen Hammer. Men jeg har en teori om at det kan ha vært Christian Nielsen Jorstad som bodde på garden Jorstad i Gran. Han var sønn av fogden Nils Bendtsen som bodde på Tuv i Gran. Christian Jorstad var gift med Else Andersdtr. Hammer, datter av sogneprest Anders Hammer i Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Lars og Riise bodde på Åsen i Aker. Garden lå rett nordvest for dagens Sinsenkrysset. Riise døde på Ost i Bærum i 1738 og ble i kirkeboka ved begravelsen kalt Riise Madsdtr. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.